טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

אין עתיד במוצרים מן החי. התעשייה יודעת את זה

דודי שטרן 24.7.2018

אין עתיד במוצרים מן החי. התעשייה יודעת את זה
אילוסטרציה. מקור: Pixabay

אין עתיד במוצרים מן החי. התנועה הטבעונית יודעת את זה. הממסד הרפואי יודע את זה. מומחים אקולוגיים יודעים את זה. כלכלנים יודעים את זה. והכי חשוב: גם התעשייה יודעת את זה.

בשבוע שעבר נכחתי בכנס בנושא בשר מתורבת, בו דיברו תעשיינים על כך שבעתיד הקרוב לא יאפשרו משאבי הטבע בעולם גידול בעלי חיים לצורך מענה לביקושים לבשר, ולכן הם מחפשים פתרונות חלופיים. חברות בשר משקיעות בבשר מתורבת, כי גם הן יודעות שאין עתיד בגידול בעלי חיים למזון. בין חברות אלו נמנים טייסון, משווקת הבשר השנייה בגודלה בעולם, וחברת זוגלובק הישראלית. מנכ"ל בנק השקעות בריטי גדול כבר אמר, כי בשר מתורבת ירסק את תעשיית בעלי החיים תוך 15 שנים. המיליארדר הבריטי ריצ'רד ברנסון מנבא, שתוך 30 שנה אנשים יאכלו בשר מתורבת או מזון מן הצומח, ותעשיית בעלי החיים תגיע אל סיומה. העדויות לכך שתעשיות בעלי החיים הן ההרסניות ביותר לכדור הארץ רק הולכות ומצטברות. ישנם גם מומחים הטוענים, כי תעשיית מוצרי החלב תיעלם תוך חמש עד עשר שנים.

גורמים בתעשיית בעלי החיים הישראלית הודו בפה מלא, כי טבעונות זה כבר מיינסטרים. תעשיית בעלי החיים בארץ ובעולם עוקבת אחרי פעילות האקטיביסטים למען בעלי חיים ורועדים מפחד מכל צעד שלהם. בחודש שעבר התקיים כנס שחרור בעלי חיים בלוס אנג'לס, אליו הגיעו נציגים מהתעשייה על מנת ללמוד אודות תכניות הפעילים ולהתריע לחבריהם מפניהן. ב-2016 נאמר בקונגרס הבשר העולמי שנערך באורוגוואי, כי המדיה החברתית הפכה לסיוט הגדול של התעשייה - בזכות האקטיביסטים. גם בעיתונות הכתובה של התעשייה כבר נאמר, כי אקטיביסטים למען בעלי חיים הם האיום הגדול על תעשיית בעלי החיים.

התקרית שארעה לאחרונה, בה חברת התעופה אייר ניו זילנד הפכה למוקד לגינויים, רק כי היא הוסיפה לאחד מקווי הטיסות שלה המבורגר טבעוני, היא דוגמא נוספת למצב הזה. חברת התעופה לא ביטלה אף מנה בשרית שהוגשה על טיסותיה, והמנה החדשה אפילו לא הייתה המנה הטבעונית הראשונה על סיפון מטוסי החברה, כך שהטענות כאילו היא יורקת לתעשיית הבשר המקומית בפנים היא לא פחות ממגוחכת. עדיין, כל צעד כזה - קטן ככל שיהיה - נתפס בעיני תעשיית בעלי החיים כאיום קיומי. לא בגלל שניו זילנדי שחוזר הביתה מלוס אנג'לס יכול לבחור בין Impossible Burger לבין מנה טבעונית או בשרית אחרת - אלא בגלל שזהו חלק ממגמה עולמית שאין ממנה מנוס.

הצמיחה המטאורית של שוק המוצרים הטבעוניים בארץ ובעולם היא ההוכחה החד-משמעית כי האקטיביזם הטבעוני עובד. צמיחה זו, בצירוף ההתפתחויות האחרונות סביב מוצרי החלב שבפיקוח, הובילה לכך שתנובה - יצרנית מוצרי החלב הגדולה בישראל - מרחיקה את התמקדותה משיווק מוצרים מן החי ומקרבת אותה לשיווק מוצרים טבעונים. תנובה לא לבד: גם יצרנית מוצרי החלב הבינלאומית דנונה מקצצת בהשקעה במוצרי חלב ומתמקדת בטבעונות. ואלה רק דוגמאות.

עובדה נוספת שמעידה על סופה הקרב של תעשיית בעלי החיים היא האחוז הגבוה של טבעונים בקרב צעירים ובני נוער, יחסית לאוכלוסיה כולה. סקר של ידיעות אחרונות, שמכנה את המגמה הטרנד החם בישראל, הראה כי שיעור הטבעונים והצמחונים בקרב בני נוער הוא כ-18%, גבוה משמעותית משיעורם של קבוצות אלו באוכלוסיה כולה. אייל רביד, מנכ"ל רשת הסופרמרקטים 'ויקטורי', אמר כי הוא מגדיל את העצה הטבעונית בסניפים על מנת למשוך סטודנטים ולקוחות צעירים.

אתם יכולים לקפוא על השמרים ולהיאחז בעובדה שכיום, בשר הוא עדיין מוצר צריכה נפוץ, מקובל, ועל פי רוב מובן מאליו. עם זאת אתם יכולים גם להתבונן קדימה ולגלות, כי העולם משתנה לנגד עיניכם. אין עתיד במוצרים מן החי.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS