טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

סיכום שנת 2018 בטבעונות

צוות טבעוניוז 26.12.2018

סיכום שנת 2018 בטבעונות

הנה הגיעה שנת 2018 לסיומה, בה פעילות מערכת טבעוניוז המשיכה ללא הפסקה וללא מעצורים זו השנה השלישית. כפי שעשינו בסיום שנת 2017, גם הפעם ניזכר בכתבות שעוררו הכי הרבה עניין לאורך השנה החולפת.

חוק ומשפט

זוגלובק הגישה תביעת דיבה נגד מייסד טבעוניוז
התביעה עצמה הוגשה כבר ב-2017, אך הפרשה עלתה לכותרות בחודשים האחרונים סביב תחילת הדיונים בבית המשפט. הפרשה יצרה הד גדול, בעיקר בקרב הפעילים למען בעלי החיים, אך גם בקרב שוחרי העיתונות העצמאית לאחר שסוקרה גם באתר העין השביעית. זוגלובק הגישה את התביעה בעקבות כתבה שהועלתה לטבעוניוז אודות זיהום בנחל בצת שמקורו היה תקלה במערכת הביוב של היישוב שלומי, בו נמצאים מתקני חברת הנקניקים. אלא מה, שהכתבה הייתה לא יותר מציטוט של כתבה שהועלתה קודם לכן באתר 'וואלה'. בעקבות סיקור הפרשה המשפטית באתר, ניסתה זוגלובק להטיל עלי הפרשה צו איסור פרסום, ללא הצלחה. בין היתר היא טענה כי הכינוי שקיבלה, 'חברת הנקניקים', הוא 'וולגרי ומבזה', וכי הפרסום באתר 'העין השביעית' היה בחסות מייסד טבעוניוז - טענה מופרכת מהייסוד.
בריאות

המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
כאן ריכזנו רשימה ארוכה של מחקרים שמוכיחים כי מזונות צמחיים תורמים לבריאות וכי מוצרים מן החי מזיקים לה. הרשימה מורכבת מקישורים לדוחות המחקרים. ישנם גם קישורים לכתבות אחרות - שגם בהן יש קישורים לדוחות המקוריים של המחקרים. מדובר במחקרים מקיפים ביותר שנעשו על ידי גופי המחקר הכי נחשבים על מאות אלפי בני אדם במשך עשרות שנים, ולא מומנו על ידי מועצת החלב, מועצת הלול או תעשייה זו או אחרת. הרשימה מתעדכנת מדי פעם.

איכות הסביבה

אוקספורד: טבעונות היא הדרך היחידה להציל את כדור הארץ
כתבה זו היא אודות מחקר מקיף שחשף כי תעשיית המוצרים מן החי גורמת לנזקים האקולוגיים הגדולים ביותר. בין היתר התגלה בו, כי תעשיות הבשר והחלב אחראיות על 60% מפליטות גזי החממה העולמיים ועל 75% משטחי החקלאות בעולם. המסקנה ברורה: אי אפשר להציל את כדור הארץ מקטסטרופה אקולוגית בלי לעבור לטבעונות. מחקר זה מתווסף לדו"ח של האו"ם שפורסם מספר שנים קודם לכן תחת הכותרת "צילו הארוך של משק החי" ולמחקרים נוספים שמקשרים את התעשייה עם בירוא יערות, עמידות בפני אנטיביוטיקה, היכחדות מיני חיות בר ונזקים אקולוגיים חמורים נוספים.

כלכלה

מומחים: תעשיית מוצרי החלב תיעלם תוך חמש עד עשר שנים
תחזית זו נשמעה לא על ידי פעילים למען בעלי חיים - אלא על ידי מומחים בתעשיית החלב בכנס של התעשייה בסקוטלנד בתחילת השנה. המומחים הביעו את חששם שהתפשטותה של הטבעונות תביא לחיסול התעשייה אם היא לא תיעצר. בישראל, משרד החקלאות ניסה לפרסם מצג שווא כאילו תעשיית החלב הישראלית בצמיחה, אך בסופו של דבר התברר, כי הצמיחה היחידה הייתה בתחום החלופות הצמחיות לחלב. הרפורמה שמוביל שר האוצר משה כחלון לא רק שאיננו תורם לתעשיית החלב הישראלית, אלא רק מגביר את החשש לחיסולו. במקביל, מדי פעם מתפרסמות ידיעות כי גם תעשיית הבשר עתידה להיעלם כבר בשנים הקרובות - על פי תחזיות של מומחים בתעשייה.

המשלוחים החיים

תיעוד חדש ומזעזע של כבשים על אניית מוות
זהו אחד משני תיעודים שהתפרסמו השנה מתוך אוניות המשלוחים החיים מאוסטרליה למזרח התיכון. תיעודים אלו גרמו לזעזוע גדול בעולם כולו, להפגנות ולצורך של התעשייה וגם של הפוליטיקה להגיב. באוסטרליה הופסקה פעילותן של שתי יצואניות בעלי חיים, היצואניות האחרות החליטו לעשות הפסקה בחודשי הקיץ, ובישראל עלתה הצעת חוק לסיום הדרגתי של יבוא בעלי החיים. גם בג"צ דן במשלוחים החיים אך החליט באופן תמוה שאין סיבה להפסיק אותן. ארגוני בעלי החיים בישראל, ביניהם 'ישראל נגד משלוחים חיים', 'שחרור מוחלט', 'אנימלס' ו-'תנו לחיות לחיות' ממשיכים להפעיל לחץ לקידום החוק. במוצאי שבת הקרובה, ה-29 בדצמבר, תתקיים הפגנת חירום שתקרא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לעצור את המשלוחים החיים עוד בכהונתה בכנסת הנוכחית.

עדכון (31.12.2018): עקב התנגדות מצד משרדי הממשלה, הצעת החוק לא תעלה לקריאה ראשונה ותבוטל עם פיזור הכנסת.

אוכל

ביונד בורגר מגיע לישראל
ביונד בורגר - כשמו כן הוא: הרבה מעבר לבורגר. ביונד בורגר הפך לתופעה. היצרנית שלו, חברת ביונד מיט, יצרה את הנוסחה המנצחת להמבורגר טבעוני בשנת 2016 - רק לפני שנתיים - והיום היא משווקת אותו ביותר מ-50 מדינות על פני 6 יבשות ברחבי העולם. החברה מגדילה כל הזמן את המפעל שלה על מנת להגדיל את קצב הייצור ועומדת בקושי רב בביקוש ההולך וגובר. לאחרונה הגישה ביונד מיט את המסמכים הדרושים על מנת לאפשר מסחר במניותיה בנאסד"ק.

סלבס

ביונסה קוראת ל-112 מיליון עוקביה לעבור לטבעונות
גם השנה קראנו על ידוענים שעברו לטבעונות וגם על כאלה שלא מסתפקים בכך וקוראים למעריציהם לעבור גם הם. מי שכנראה השפיעה יותר מכולם זו הזמרת ביונסה. אמנם המעבר שלה לטבעונות לא היה חלק, אבל כיום היא טבעונית אקטיביסטית והיא מנהלת שירות משלוחים של אוכל טבעוני. בישראל, הידוען הטבעוני שעורר הכי הרבה עניין, גם אם בצדק וגם אם לאו, היה יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה. בנוסף, היה מאוד מעודד לשמוע מפיהם של שופטי מאסטר שף מיכל אנסקי ואייל שני, מובילי דעה קולינריים, כוונות לעבור לטבעונות.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS