טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

סיכום שנת 2017 בטבעונות

דודי שטרן 28.12.2017

סיכום שנת 2017 בטבעונות

הנה מגיעה שנת 2017 לסיומה, שנה בה הטבעונות הייתה בכותרות ובשיח הציבורי יותר מתמיד. גם עבור טבעוניוז זו הייתה שנה עמוסה, בה הפעילות באתר גברה פי מספר מונים יחסית לשנה שלפניה.

בשנתיים האחרונות תפס האתר את מקומו בסצנה הטבעונית הישראלית, ובמיוחד בשנה החולפת. שנת 2017 הייתה השנה בה המושג טבעוניוז הפך להיות שגור בפי רבים. אז מה היה לנו השנה? דיווחנו לכם על החדשות החמות ביותר מהארץ ומהעולם אודות המהפכה הטבעונית, על האקטיביזם, על התמורות הכלכליות, הפוליטיות והתרבותיות, וגם על הגיהנום של בעלי החיים שלצערנו עדיין נמשך, על האסונות האקולוגיים שנגרמים מתעשיית בעלי החיים ועל היתרונות הבריאותיים של הטבעונות שממשיכים להתבהר ולהתבסס מדעית.

בואו ניזכר בכתבות שעוררו הכי הרבה עניין לאורך שנת 2017:

הנסיך הסעודי הטבעוני שרוצה לשנות את המזרח התיכון
ח'אלד בן אל-וליד הוא נסיך סעודי שהולך בגלוי נגד המערכת, ואני לא צריך לספר לכם מה זאת 'המערכת' כשמדובר בערב הסעודית. ח'אלד הוא לא רק טבעוני אקטיביסט שפועל לקדם את שחרורם של בעלי החיים, הוא גם פועל נגד תעשיית הנפט המזהמת והמשחיתה שהיא מרכז כוחה של הממלכה. לאחרונה הצטרף ח'אלד למועצת המנהלים של חברת המפטון קריק האמריקאית, יצרנית מוצרים טבעוניים, שצפויה להוציא לשוק בשר מתורבת כבר בשנת 2018. אגב, אביו של ח'אלד, אל-וליד בן טלאל, הוא אחד האנשים העשירים והחזקים בסעודיה, ולאחרונה הוא נעצר יחד עם אישים נוספים על ידי בנו של המלך בחשד לשחיתות.

נוטלה: התמונה שממחישה כמה שהיא לא בריאה
האמת היא שהתמונה הזו רצה באתרים שונים ברשת כבר זמן רב, אך השיתוף שלה בטבעוניוז העלה אותה מחדש לתודעה. הממרח, שנתפס בעבר אצל רבים כמוצר בריא עקב כך שהוא מכיל אגוזי לוז, נתפס במערומיו כמוצר עם ערכים תזונתיים ירודים ביותר. 55% מתכולת הממרח הם סוכר לבן, ומלבדם הוא מכיל אבקת חלב, שמן דקלים ואחוז קטן של קקאו ואגוזי לוז. עובדה זו התגלתה בתחילה בעיקר בארצות הברית, ורק בזמן מאוחר יותר גם בישראל ובשאר העולם.

אכילת ביצה אחת שקולה לעישון חמש סיגריות
עבור מי שמודע לערכים התזונתיים האמיתיים של ביצה עובדה זו מובנת, אך כאשר התפרסם המחקר המדעי שעשה את ההשוואה לסיגריות, רבים מאוכלי הביצים המושבעים פשוט לא היו מוכנים לעכל את תוצאותיו. אחרי שנים בהם בני אדם בעולם המערבי עברו שטיפת מוח (ועדיין עוברים) שביצה היא מזון בריא, הם לא יודעים איך להתמודד עם העובדה שביצה היא בעצם לא יותר מגוש כולסטרול מהול בדיוקסינים, פורמלין וחיידקי סלמונלה ואי-קולי. אגב, המחקר פורסם לא רק בטבעוניוז, אלא גם בכל העיתונים וערוצי הטלוויזיה והרדיו בישראל, וגם בהם הנושא עורר סערה.

אפשר ליהנות ממנות קלאסיות רבות הידועות כמנות על בסיס ביצים - ללא הביצים. קחו לדוגמה מתכון לכדורי ''ביצה'' לשקשוקה.

מפתחי גוף טבעונים זכו ב-32 מדליות ושברו שיא עולמי בתחרויות באירוע בטקסס
אני חייב להודות באמת: מה שתפס אתכם בכתבה הזו היא תמונת הנושא שלה. מה לעשות, אין כמו שישה גברים שריריים וחלקי עור בשביל לכבוש לכם את העיניים ואת הלב. ובכל זאת - הכתבה היא על קבוצה של ספורטאים טבעוניים שגרפו פרסים בתחרויות פיתוח גוף והרמת משקולות במדינת טקסס, ארצות הברית. הספורטאים הם חברים בארגון שמטרתו להוכיח לעולם שטבעונות טובה לבריאות ולביצועים הגופניים. רווחי הארגון נתרמים לארגונים להצלת בעלי חיים ולקידום טבעונות.

פרושוטו - אכזריות במסווה של יוקרה
אמנם התנועה לשחרור בעלי חיים מלעיטה אתכם בתיעודים מתוך תעשיית בעלי החיים על מנת שתראו במו עיניכם את האכזריות הבלתי נתפסת שבה, אבל התיעוד הזה, של מכלאת חזירים באיטליה, היה אחד הקשים ביותר שהתפרסמו השנה. התיעוד חושף כליאה של חזירים בתנאים קשים ביותר ואלימות קשה כלפיהם. פרושוטו הוא מנה איטלקית ידועה שנחשבת ליוקרתית, שהבסיס שלה הוא בשרם של בדיוק החזירים האלה.

אנטיביוטיקה במשק החי קטלנית יותר ממה שחשבנו
כתבה זו פורסמה רק לפני עשרה ימים, והיא הפכה לאחת הכתבות הנצפות ביותר באתר - ומסיבה מוצדקת. 80% מהאנטיביוטיקה בעולם נצרכת על ידי משקי בעלי חיים. השימוש הקבוע באנטיביוטיקה גורם לכך שגופם של בעלי החיים הוא כר פורה להתפתחות חיידקים עמידים בפני אנטיביוטיקה, שכבר עברו לבני אדם וגורמים למחלות שאי אפשר לרפא. התחזית היא שבעוד מספר שנים, חיידקים עמידים יהוו את גורם התמותה הנפוץ ביותר, אפילו יותר מסרטן. החידוש בכתבה הנ"ל הוא, שדו"ח של האו"ם שפורסם לאחרונה מגלה, כי האנטיביוטיקה משפיעה לא רק בתוך המשקים - אלא גם בשטחים פתוחים מחוץ להם על ידי כך שהיא מוזרמת לשטחים אלו יחד עם שפכי המשקים.

15,000 מדענים קוראים לאזרחי העולם לעבור לטבעונות
נעבור לנושא האקולוגי: האנושות גורמת לשלל נזקים אקולוגיים ביניהם זיהום אוויר, זיהום מקורות מים, הרס קרקעות ועוד - מצב שנמשך כבר עשרות שנים. מדענים רבים מזהירים, שאם מצב זה ימשך, בעתיד הקרוב יקרה פה אסון גדול עד כדי חורבן כדור הארץ. האזהרה הרשמית הראשונה פורסמה כבר בשנת 1992, והשנה פורסמה אזהרה נוספת, חתומה על ידי לא פחות מ-15,000 מדענים מרחבי העולם, שמציינת שהמצב האקולוגי של הפלנטה רק הולך ומחמיר. האזהרה מציינת גם את הגורמים להידרדרות, ואחד העיקריים שבהם הוא תעשיית הבשר.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS