טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

סערה באיחוד האירופי סביב הפופולריות של מוצרים טבעוניים

‏‏צוות טבעוניוז 24.4.2019

סערה באיחוד האירופי סביב הפופולריות של מוצרים טבעוניים
אילוסטרציה. מקור: Pixabay

העיתון 'ידיעות אחרונות' מדווח, כי הצעת חוק חדשה שמעוררת סערה באיחוד האירופי דורשת לאסור על יצרנים למתג מוצרים טבעוניים וצמחוניים בשמות 'המבורגר' ו-'סטייק'.

על פי הכתבה, שקיבלה את הכותרת הקרב על הקציצה, מספר חברי הפרלמנט האירופי הצביעו על כך שהקמפיין החדש נושא טביעת אצבע ברורה של לובי תעשיות הבשר, שמנסה להגן על הרווחים של מגדלי הבשר ולפגוע בגל הטבעונות הגואה בקרב צעירים ברחבי היבשת. יוזמי הקמפיין ותומכיו, לעומת זאת, מכחישים את הקשר ללוביסטים ומדברים על 'היסטוריה' ועל 'מסורת'. הצעת החוק הועברה להצבעה במליאת הפרלמנט, שתכריע בנושא בחודש מאי.

מחברת הכתבה, לילת וגנר, מציינת במפורש: "אם לשפוט על פי הפופולריות הגואה של החלופות לבשר, יש לשומרי ההיסטוריה והמסורת באירופה, ובעיקר למגדלי הבקר, סיבה לדאגה. מוצרים דמויי בשר שמקורם בצומח ומבוססים על סויה, טופו, קינואה, שעועית, דגנים או סייטן כבר מזמן לא מוגבלים לחנויות טבע ומסעדות היפסטרים. אפשר למצוא אותם ברשתות השיווק, ואפילו ב-'מקדשי בשר' כמו רשת ברגר קינג, שמגישה המבורגר צמחוני [טבעוני]".

הוויכוח סביב מיתוגם של מוצרים טבעוניים הגיע גם לישראל. אגב, הוא קיים גם בארצות הברית ובמדינות נוספות. גם כאן, כמו בחו"ל, נשמעות טענות כי השימוש במילה 'המבורגר' למוצר טבעוני הוא 'הטעיית הציבור', והכתבת מגיבה: "למה זאת הטעיה? הרי מי שנכנס למסעדה צמחונית יודע שה-'המבורגר' בתפריט איננו עשוי מבשר."

השף עדי ריכטר, שותף בחברת KAYA PlantBased המייבאת את ביונד בורגר, טוען כי זהו המוצר הצמחי היחיד הראוי לקבל את הכינוי 'המבורגר' בשל הדמיון בינו לבין הגרסה הבשרית. כל שאר המוצרים הצמחיים הם 'לביבות'. לדבריו, "השוני הגדול הוא שחברת 'ביונד מיט' הצליחה לבודד חלבון אפונה בעזרת טכנולוגיה פורצת דרך ולהתקרב לטעם אמיתי של בשר. אז מה מפריע לאנשים לקרוא לזה המבורגר?"

אורי שביט, בעלת הבלוג טבעוניות נהנות יותר ומחברת הספר המטבח הטבעוני שלי, אומרת: "טביעות האצבעות המדממות של תעשיית המוצרים מן החי מרוחות לאורכה ולרוחבה של ההחלטה המקוממת, שמנסה לנכס שמות של מאכלים פופולריים בניסיון נואש וחסר סיכוי לעצור את הנסיקה במכירות המזון מן הצומח."

"על כף אחת של המאזניים מונחים ערכים כמו הצלת חייהם של בני אדם ובעלי חיים והגנה על כדור הארץ. מן העבר השני עומד הרצון להמשיך לעשות כסף. צר לי לבשר לכם", אומרת שביט, " אבל התערבות שלטונית גסה לא תצליח לעצור את אחת המהפכות התזונתיות והכלכליות המשמעותיות ביותר של השנים האחרונות. הציבור בעולם כבר הבין שהחיים שלו חשובים יותר".

"הסיבה שאנחנו שומעים את הקולות הללו דווקא עכשיו היא ההיאחזות בקרנות המשחטה, תחת הביקוש הגובר למנות שלא כוללות בעלי חיים כחומר גלם. במקום להילחם בתופעה שמניעיה עמוקים ומוצדקים, טוב יעשו אם יצטרפו למהפכה שנועדה להפוך את העולם שלנו למקום טוב יותר, כמו שעושים היצרנים המובילים גם בישראל. על הדרך ירוויחו את הטוב מכל העולמות: בריאות טובה, מצפון נקי, סביבה מוגנת וגם כסף, כל זה בלי לוותר על אוכל טעים."

לקריאה נוספת:
חלופות טבעוניות לבשר יחוו צמיחה שנתית ממוצעת של 24% בחמש השנים הקרובות
וואלה! לא צריך בשר
גורדון רמזי: עלינו להתאים את עצמנו לעלייתה של הטבעונות
תנובה: הפסדים בתחומי הביצים והעופות
רפתנים עוזבים את התעשייה, בין היתר בגלל אקטיביסטים למען בעלי חיים
ארגון מגדלי בקר לבשר חושש מהשמדת הענף בישראל
טיים אאוט: כולנו נהיה טבעונים
האקונומיסט: 2019 תהיה שנת הטבעונות
מאקו: ענף הרפת בסכנה
קנדה: ירידה במחירי הבשר ומאכלי הים בעקבות ירידה בביקוש
כלכליסט: שטראוס רואים בשוק הטבעוני מנוע צמיחה
פרנסיס מלמן: בעוד 30 שנה לא נאכל יותר בעלי חיים
מצטברות התחזיות לעולם טבעוני קרב



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS