טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

האם אנחנו באמת מתקרבים ליום בו העולם יהיה טבעוני?

דודי שטרן 19.9.2017

האם אנחנו באמת מתקרבים ליום בו העולם יהיה טבעוני?

יש הסבורים כי בני אדם לעולם יצרכו מן החי. יש הסבורים כי המהפכה הטבעונית רחוקה שנות אור מלהסתיים. אני מאמין, כי אנו מתקרבים בצעדי ענק ליום בו העולם יהיה טבעוני.

תרבות של צריכת מוצרים מן חי נראית לרבים מאיתנו כמובנת מאליה. צורכיהם של בעלי החיים אינם נספרים. ניצולם והריגתם נתפס על ידי הרוב כדבר שאי אפשר להתקיים בלעדיו. למרות זאת, אקטיביסטים רבים נלחמים למען סיום ניצול בעלי החיים. טבעונים רבים מוכיחים בעצם קיומם, שאפשר גם אחרת.

כפעיל למען בעלי חיים, אני רואה בעיני רוחי את העולם הטבעוני שיתקיים בעתיד. אני רואה אותו לא רק כקונספט ששמתי לי למטרה שיתגשם, אלא כמציאות שקורמת עור וגידים. למציאות עתידית זו ישנן עדויות שהולכות ומתרבות: תאגידי המזון הגדולים ומחקרי שוק רבים מעידים על מגמה של ירידה בצריכת המוצרים מן החי. בעלי הון ויועצים פיננסיים מכוונים את השוק העולמי הרחק ממוצרי הניצול והסבל. ידוענים מפעילים את השפעתם על דעת הקהל. התקשורת עוסקת בנושא ללא הרף. הציבור הרחב איננו יכול להתעלם יותר מהמציאות מאחורי קירות התעשייה. מנהלי ועובדי תעשיית בעלי החיים רועדים מפחד מהתנועה הטבעונית. קמפיינים פרסומיים מגיבים למגמה.

אין ספק שייקח זמן עד שנראה בעינינו את האידיליה הנחשקת, אבל היא קרובה יותר ממה שרבים נוטים לחשוב. אני מבסס טענה זו על מספר עובדות:
  • השינוי שארע בישראל ובעולם המערבי בחמש השנים האחרונות:
    עד לפני כחמש שנים, אף אחד בכלל לא ידע מה זה טבעונות. מאז, מספר הטבעונים גדל פי מספר מונים (בישראל ובגרמניה פי 10, כמעט פי 4 בבריטניה, ומספרים דומים בהולנד, בארצות הברית ובמדינות נוספות), וכולם כבר מכירים את המושג 'טבעונות'. הנושא עלה לסדר היום הציבורי, וזאת בעיקר בזכות הרשתות החברתיות, שאפשרו הפצת מידע שלא היה מתפרסם בכלי התקשורת המסורתיים. לפני כחמש שנים, אף אחד לא דמיין שככה תיראה שנת 2017, וכך קשה לדמיין איך ייראו השנים הבאות. זאת ההזדמנות להודות בין היתר לטל גלבוע על זכייתה באח הגדול ועל הפקת והפצת פרויקט קירות שקופים, ולהודות גם לכל שאר הפעילים שעוסקים בקידום טבעונות.

  • השפעתו של הדור הצעיר:
    סקר שנערך לאחרונה בישראל גילה, שאחוז הטבעונים בקרב בני נוער גדול לפחות פי שלוש מאחוז הטבעונים בכלל האוכלוסייה. בעוד שנים ספורות, כשבני נוער אלה יתבגרו, הם יהיו עצמאיים ודומיננטיים יותר בחברה. הם גם יהוו חלק גדול יותר באוכלוסיה הכללית. הם יחנכו את ילדיהם על פי תפיסתם וישפיעו גם על חבריהם.

  • עיקרון עשרת האחוזים:
    כאשר תפיסה מסוימת מתפשטת ומגיעה ל-10% מהאוכלוסייה, קצב ההתפשטות שלה עולה משמעותית. אם נדמה לכם שקצב הגידול באוכלוסיית הטבעונים קטן מדי, אל תדאגו. כשנגיע ל-10%, הקצב יגדל ביג טיים.

  • המגוון והזמינות ההולכים וגדלים של מוצרים טבעוניים בשוק פועלים ככדור שלג:
    אמנם לטבעונים מעולם לא היה חסר אוכל או לבוש, אבל היום יותר מתמיד ישנם מוצרים טבעוניים חדשים שמושכים את לבבות הצרכנים, ביניהם כאלה שמדמים מוצרים מוכרים מן החי, כגון המבורגרים טבעוניים, שווארמה טבעונית, משקאות צמחיים דמויי חלב, מוצרים צמחיים דמויי גבינות, מסעדות טבעוניות, מוצרי טקסטיל מחומרים צמחיים או סינתטיים דמויי עור ופרווה וכולי. יותר ויותר אנשים צורכים מוצרים אלו, גם אם הם לא טבעונים מבחינה עקרונית, ובכך הם הולכים ומתקרבים לטבעונות, לפעמים אפילו בלי להרגיש. ככל שצריכת מוצרים אלו גדלה, ככה העצה והזמינות שלהם גדלה, וחוזר חלילה.

  • הפן הבריאותי:
    יותר ויותר אנשים מבינים שתזונה טבעונית בריאה יותר, ועוברים לטבעונות מסיבות בריאותיות גרידא. מחלות לב, סרטן וסכרת הם גורמי התמותה הנפוצים ביותר בעולם המערבי - סדר גודל של 50-60 אחוזים ממקרי התמותה. ככל שהשנים חולפות, מחלות אלו פוגעות ביותר ויותר אנשים ובגילאים יותר ויותר צעירים. בנוסף, משקי בעלי חיים תעשייתיים הם כר פורה לחיידקים מזיקים שונים, כמו סלמונלה, אי-קולי, חיידקים עמידים בפני אנטיביוטיקה ועוד. אנשים מתחילים להבין שהפתרון לבעיה יבוא משינוי אורח החיים ולא מעזרה חיצונית של רופאים, ניתוחים ותרופות. למידע נוסף, צפו בסרט What the Health בפלטפורמת נטפליקס.

  • הפן האקולוגי:
    בריאות האדם ואיכות חייו מושפעות באופן ניכר מאיכות הסביבה, אם זה איכות האוויר, איכות מי השתייה, איכות וזמינות משאבי הטבע, האקלים ועוד. האנושות תהיה חייבת להתמודד עם האסון האקולוגי שפוקד את העולם בדורנו על מנת להמשיך ולהתקיים. תעשיית בעלי החיים נותנת לאסון זה את התרומה הגדולה ביותר. מעבר לטבעונות הוא החלק הכי משמעותי בפתרון.

  • פוליטיקה:
    התנועה הטבעונית משפיעה בין היתר גם על הפוליטיקה. במדינות מסוימות, למפלגות למען בעלי חיים יש כבר היום נציגים בבתי נבחרים. בישראל, מפלגת צדק לכל - כי הגיעה העת עושה את דרכה לכנסת. מלבד זאת, פוליטיקאים מקשיבים לרחשי הציבור ומטילים פיקוח ומגבלות על תעשיית בעלי החיים, מה שמייקר את הייצור והופך אותו למשתלם פחות. בנוסף, ממשלות ברחבי העולם נלחמות בתאגידים ומפרסמות המלצות תזונה שקוראות להפחית בצריכת מוצרים מן החי. כך היה גם בישראל ממש לאחרונה, כאשר משרד הבריאות המליץ על לא יותר משלוש מנות בשריות בשבוע. ממשלת סין שואפת להקטין את צריכת הבשר במדינתה בחצי תוך עשור.

  • הפן הדתי:
    גם בקרב אוכלוסיות דתיות ומסורתיות ישנה התעוררות בכל מה שקשור לטבעונות. אסא קיסר מסביר מדוע היהדות מחייבת כיום אורח חיים טבעוני, והוא אכן משפיע על אנשים בתחום הזה.

  • בשר מתורבת:
    מה שהיה נראה עד ממש לאחרונה כמדע בדיוני קורם היום עור, גידים ובעיקר בשר, ויהפוך למציאות כבר בשנים הקרובות. חברת המפטון קריק צפויה להוציא לשוק מוצרי בשר מתורבת לקראת סוף השנה הבאה (2018), ושתי חברות בשר מתורבת נוספות צפויות להוציא את מוצריהן לשוק עד שנת 2024. בשוק ההון, בשר מתורבת נחשב לדבר החם הבא. אמנם בהתחלה זה יהיה יקר, אבל התחזית בשוק היא שתוך 15 שנים מחיר הבשר המתורבת ישתווה למחיר הבשר "הקלאסי", מה שיחתוך את היקף תעשיית בעלי החיים בחצי. בהמשך, הבשר המתורבת יהיה זול יותר מבשר קלאסי, וגידול בעלי חיים לבשר כבר בהחלט לא ישתלם כלכלית. סקר שנערך בארצות הברית גילה, שכשני שלישים מהאמריקאים מוכנים לנסות בשר מתורבת.

להערכתי האישית, לא מופרך לומר שבסביבות שנת 2050 נוכל לראות עולם ללא ניצול בעלי חיים.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS