טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

החשיבות בלהיות טבעוני

Sparkle 26.11.2015
מאת אנג'ל פיין ודן קדהיי

"אם אדם מחפש חיים מלאי צדק, המעשה הראשון שלו הוא התנזרות ממזון העשוי מבעלי חיים." - לב טולסטוי

מבחינה רעיונית רובנו מסכימים כי גרימת נזק בלתי נחוץ אינה מוצדקת - בין אם הקורבנות הם אנושיים או לא. אבל איכשהו, למרות ההסכמה עם משפט זה, אנשים מוכנים להעלים עין מפגיעה כאשר הם עצמם מקבלים איזשהו היתרון מהפגיעה - בין אם היתרונות הם בצורה של מזון, רכוש, יהירות, או בידור.

למרבה הצער, בגלל שהאלימות נגד בעלי חיים מגיעה בצורות של "חקלאות", "מחקר", ואפילו "בידור", הפגיעה תלווה בזרם של תמיכת החברה, המיינסטרים ומערכותיה המשפטיות ולכן רוב האנשים נוטים להעלים עין מפגיעה זו המוציאה אותם מאזור הנוחות שלהם. ישנה התעוררות חברתית שצוברת תאוצה ואנשים מתחילים להבין את הזוועות המתלוות לתעשיות מהחי, וכתוצאה מזה ישנן פעילות להטבת תנאי הנכלאים בתעשיות. למרות ההתעוררות, פרקטיקות אכזריות עדיין קורות - כליאה, סירוס ללא אלחוש, קיצוץ זנב, סימון בעזרת ברזל מלובן, ניסויים אכזריים בלי הרדמה, קיטום מקור ללא הרדמה, הפרדת צאצאים מהאמהות שלהם וכדומה. כל הנהלים המחרידים הללו, ועוד רבים, קיימים בגלל כח צרכנים אנושיים שצורכים מוצרים מהחי, ובגלל הביקוש למוצרים אלו, תעשיות אלו עדיין פועלות. התנועה לשחרור בעלי החיים גדלה וצוברת כח ואנשים מסרבים לקחת כל חלק בדיכוי האכזרי של חפים מפשע שאנו מכנים "תעשיית בעלי החיים", גברים ונשים מפגינים כי אין הצדקה מוסרית לנזק שאנו גורמים לבעלי חיים. לתעשייה, הרואה יצורים חיים כיחידות כלכליות - מכונות לעשיית כסף - זה בלתי נמנע שאלימות כזו תיחשב כאמצעי מקובל לאספקת מוצרים שמפיקים רווח. גם אם כל אחת מהשיטות הנ"ל יבוטלו, זה עדיין יהיה בלתי מוסרי ובלתי נסלח להשתמש ביצורים חיים אחרים כמשאבים. בעולם של היום, חלופות טבעוניות זמינות לכל מטרה, חלופות הולכות ומתפתחות, ההיצע גודל ככל שמספר הולך וגדל של אנשים מאמצים טבעונות כפתרון לבעיות שאנו חווים כיחידים וכחברה - מהמשברים הבריאותיים הרבים שלנו, למצב החירום הסביבתי שלנו, לסוגיית האלימות - כולנו חיים במידה מסוימת עם חששות מפני העתיד.

יש אנשים שאולי מנסים להצדיק את צריכת המוצרים מהחי מטעמי בריאות. ובכל זאת, מספר גדל והולך של אנשי מקצוע רפואיים מתחיל להבין שלטבעונות אינה רק דיאטה המבוססת על צמחים, טבעונות היא מבחינה תזונתית מלאה, מזינה והרבה פחות רעילה מאשר המזון מהחי. בנוסף, הציבור מתחיל להבין שרבות מהסכנות העיקריות שלנו, קשורות בתזונה - מחלות לב, סרטן, שבץ, סוכרת, השמנת יתר, וכדומה- מתעצמות על ידי צריכת מוצרים מן החי, ובאמת יכולות להימנע על ידי אימוץ תזונה טבעונית. לדברי הארגון הגדול בעולם של אנשי מקצוע המזון והתזונה, איגוד התזונה האמריקאי ("ADA"): "... תזונה צמחונית מאוזנת כראוי, צמחונית או טבעונית, היא בריאה, מבחינה תזונתית נאותה, ועשויה לספק יתרונות בריאותיים במניעה וטיפול של מחלות מסוימות... דיאטות טבעוניות מאוזנות מתאימות לאנשים במשך כל השלבים של מחזור החיים, כולל הריון, הנקה, ינקות, ילדות, בגיל התבגרות, ולספורטאים". במילים אחרות, עמדתה הרשמית של ה-ADA היא שתזונה טבעונית עדיפה מבחינה תזונאית וגם טובה יותר מבחינה בריאותית.

מה לגבי השימושים האחרים שלנו בבעלי חיים? עורות ופרוות, קוסמטיקה, "בידור", "ספורט", ניסויים - כל אלה הם גם בבירור מיותרים תחת כל תפיסה קוהרנטית של המילה "נחוצה", כפי שיש חלופות טבעוניות זמינות לכולם.

טבעונות היא לא פילוסופיית שוליים - זה בסיס מוסרי שהולך יחד עם אמונות שרובנו מחזיקים כבר. טבעונות היא עניין של הימנעות מההשתתפות בשימוש מיותר ומזיק של יצורי חיים. כפי שרוב האנשים מתנגדים באופן טבעי לאלימות מיותרת, להישאר טבעוני הוא לא עניין של שינוי כל האמונות המוסריות הבסיסיות שלנו. זה מחייב אותנו להיות מוכנים לשנות את ההרגלים שפיתחנו, המונעים מאתנו לחיות על פי העקרונות שלנו.

כל אחד מאיתנו הורעל על ידי התעמולות של החברה הספשיסיסטית, שהאינטרסים שלה כלפי אותם בעלי חיים שלא היה להם מזל והם לא נולדו בצורה אנושית, מנוגדים. ובכל זאת, לכל אחד מאיתנו הכוח להשתחרר מההרעלה הזו. להיות טבעוני זה פשוט להכיר ולהודות מי אנחנו באמת - זו ההזדמנות להיות מי שאנחנו היינו אם אף אחד לא היה לימד אותנו ש"זה בסדר להפנות את הגב שלנו לצרכים ולזכויות של בעלי החיים", "שזה בסדר להתעלם הכאב שלהם אם הוא מביאה להנאתנו".

האם טבעונות היא הקרבה? לא. להפך, הקרבה היא כל בחירה לא-טבעונית שמקריבה את הטוב שלנו. לאחר שתבצעו את ההחלטה לחיות באופן עקבי עם הערכים שלכם, אתם תרוויחו - גוף בריא, מוח צלול יותר ומצפון שלם. גם אם טבעונות מחייבת אותנו לוותר על חלק מהמאכלים האהובים עלינו, פריטים אהובים של בגדים, והרגלים - האם זה באמת משנה? עבדות, כליאה והתעללות נפשית ופיזית, יחס ליצור חי כמוצר ולא כבעל צרכים ורגשות- בין אם ליצור אנושי או לא אנושי, זה לא צודק וצריך להיות לא חוקי. השינויים שהטבעונות דורשת מאיתנו, וההטבות במעבר לטבעונות אינם רלוונטיים לשאלה המוסרית האמתית:

האם הטעם של מזון מסוים, או זוג הנעלים האהוב או מעיל החורף שלך, חשוב יותר מהחיים והחופש של בעל חיים אחר, שמסוגל לחוש שמחה, עצבות, הנאה וכאב?

נערך מתוך:
The Importance of Being Vegan

עוד מאת Sparkle:
דגים חשים כאב
בעלי החיים בתעשיית הבידור
מה יקרה אם כולם יפסיקו לצרוך מוצרים מהחי?
לשחרר או לא
מה כל כך בהול בפעילות למען זכויות בעלי חיים?



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS