טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

דגים חשים כאב

Sparkle 2.12.2015

דגים חשים כאבבספרה "האם דגים חשים כאב?", הביולוגית וקיטוריה בריית'וייט כותבת כי "ישנן מספיק ראיות לכך שדגים חווים סבל או כאב כמו שיש לציפורים או ליונקים".

דגים לא מרימים קולם כשהם משופדים על ווים או מתעוותים כאשר הווים נקרעים מפיהם, אבל ההתנהגות שלהם מעידה על סבל - אם אנו מוכנים להסתכל. לדוגמא, כאשר בריית'ווייט ועמיתיה חשפו דגים לכימיקלים מגרים, הם התנהגו כמו כל אחד מאיתנו אולי: הם איבדו את התיאבון שלהם, זימיהם החלו לפעום מהר יותר, והם שפשפו את האזור הנגוע על הצד של המיכל.

נירולוגים זיהו כבר מדגימת דנ"א שדגים הינם בעלי מערכת עצבים שמגיבה לכאב. לדגים יש נוירוטרנסמיטרים כמו אנדוריפינים שנועדו להקל על סבל. הסיבה היחידה הקיימת למערכות העצבים שלהם לייצר משככי כאבים היא כדי להקל על כאב. חוקרים יצרו מפה מפורטת של יותר מ -20 קולטני כאב בפיו של הדג ובראשו - והכוללים מקומות בהם עלול הוו של הדייג היה לחדור. כמו שד"ר סטפני יו כתבה במאמרה המבטא את עמדתה לגבי יכולת הסבל והכאב של דגים: "כאב הוא תופעה אבולוציונית שעוזרת ליצורים לשרוד. תכונה כמו תפיסת כאב אינה צפויה להיעלם פתאום לזן מסוג מסוים".

למרות שלדגים אין אותו מבנה מוח כמו לבני אדם - אין להם ניאוקורטקס, למשל - ד"ר איאן דאנקן מזכיר לנו שאנחנו "צריכים להסתכל על התנהגות ופיזיולוגיה", לא רק אנטומיה. "זה אפשרי למוח להתפתח בדרכים שונות", הוא אומר. "זה מה שקרה בקרב הדגים, הם התפתחו בדרכים שונות בחלקים אחרים של המוח שנועדו להמחיש כאב".

מחקרים רבים בשנים האחרונות הוכיחו שדגים יכולים לחוש בכאב. לדוגמא, כאשר פורלים נחשפו לחומצה אצטית או ארס של דבורה כואבת הוזרק לשפתיהם, הם הפסיקו לאכול, הם התנדנדו קדימה ואחורה על רצפת המיכל, והם שפשפו את שפתיהם על קירות המכל. דגים שהוזרקה להם תמיסת מלח לא רעילה לא הציגו התנהגות חריגה זו.

פורלים הם "נאופובים", מה שאומר שהם נוהגים להימנע מחפצים חדשים, אך אותם פורלים שהגיבו לחומצה האצטית כמעט ולא הגיבו למגדל לגו צבעוני שהונח במכל שלהם, מה שמצביע על כך שהתנהגותם נגרמה מהכאב שהם חווים. בניגוד לכך,הפורלים להם הוזרקו מי מלח באופן בו מוזרקת חומצה כואבת התנהגו באופן זהיר בנוגע לאובייקט החדש. תוצאות דומות הודגמו בחולים אנושיים הסובלים ממצבים רפואיים כואבים: אנשי מקצוע רפואיים כבר זמן רב יודעים כי כאב מפריע ליכולות קוגניטיביות הנורמלית של החולים.

מחקר בכתב העת "Applied Animal Behaviour Science" מצא כי דגים הנחשפים לחום עתידים להראות יותר סימנים של פחד וכאב מדגים שלא נחשפים, מה שממחיש חשדנות וזכרון.

מחקר שנערך על ידי מדענים באוניברסיטת המלכה של בלפאסט הוכיח כי דגים לומדים כיצד להימנע מכאב בדיוק כמו בעלי חיים אחרים. רבקה דנלופ, אחת החוקרות, אמרה: "מחקר זה מראה כי הימנעות כאב אצל דגים לא עושה רושם כמתוך רפלקס, ולא מתוך למידה או זכרון ומשתנה בהתאם לנסיבות שונות. לכן, אם דגים יכולים לחוש כאב, אז דיג לא יכול להמשיך להיחשב כספורט שאינו אכזרי".

באופן דומה, חוקרים מאוניברסיטת גואלף בקנדה הגיעו למסקנה כי דגים מרגישים פחד ושההתנהגות שלהם היא יותר מסתם רפלקס. "הדגים מבוהלים על אף שהם מעדיפים שלא להיבהל," אמר ד"ר דאנקן, שעמד בראש המחקר.

מחקרים אחרים הראו כי דגים יודעים להביע מצוקה כאשר רשתות נפרשו על המיכלים שלהם או שהיו חשופים לסכנה אחרת. החוקר ווילאם טבולגה, למשל, מצא כי דגים זועקים כאשר הם מקבלים מכה חשמלית. בנוסף, הדגים מתחילים לנחור ברגע שהם רואים את האלקטרודה, בציפייה לחוויה הכואבת.

בראיון לתכנית "קונטרפונקט" של תאגיד השידור האוסטרלי, ד"ר קולום בראון מאוניברסיטת "מקווארי" הסביר: "הלחץ שדגים מביעים כאשר הם נמשים מהמים לסביבה בה הם לא יכולים לנשום זהה לאדם הטובע".

וד"ר לין, שהוביל מחקר פורץ בן שנתיים על ידי מדענים באוניברסיטת אדינבורו ומכון רוזלין בבריטניה מוכיח שדגים מרגישים כאב, כך הצהיר: "באמת, זה סוג של שאלה מוסרית. האם הדיג שלך חשוב יותר מהכאב שדגים חשים?"

דייגים חובבים לא רוצים לחשוב על זה, אבל דיג הוא לא יותר מאשר ספורט אכזרי. כאשר דגים משופדים על הקרס של הדייג ונמשכים אל מחוץ למים, זה לא משחק בשבילם. הם מפוחדים ונאבקים על חייהם. מיכאל שטוסקופט, פרופסור לספורט מים, חיות בר, זואולוג וראש הרפואה והטוקסיקולוגיה באוניברסיטת צפון קרוליינה, אמר: "זו תהיה שגיאה בלתי מוצדקת להניח שדגים אינם חשים כאב במצבים אלה רק משום שהתגובות שלהם אינן תואמות את אלו של יונקים הנחשפים לכאב כרוני".

ד"ר מיכאל פוקס, רופאה וטרינרית, נסחה זאת כך: "למרות שדגים לא צועקים (בקול רם כמו בני אדם) כאשר הם חווים כאב וייסורים, ההתנהגות שלהם צריכה להיות הוכחה מספקת לסבלם. הם נאבקים, מנסים לברוח על ידי כך, מוכיחים שיש להם רצון לשרוד".

אנא הרחק את הדג מהסכו"ם שלך!

למאמר המקורי: Fish Feel Pain

עוד מאת Sparkle:
החשיבות בלהיות טבעוני
בעלי החיים בתעשיית הבידור
מה יקרה אם כולם יפסיקו לצרוך מוצרים מהחי?
לשחרר או לא
מה כל כך בהול בפעילות למען זכויות בעלי חיים?



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS