טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

לשחרר או לא

Sparkle 15.12.2015

לשחרר חייה, או לא? - פילוסופיית שחרור בעלי חיים כדרך אקטיבית לסיום ניצול החיות בתעשיות.

דיון נפוץ, אם לא בקרב אוכלי מוצרים מהחי, אז בקרב טבעונים, הוא למה דווקא כבשה זו, העגל הזה או הציפור הספציפית הזו? ואם הם, למה להשקיע בשחרור?

מצד אחד, כמות הכסף, השקעת הזמן בתכנון ועשייה, והמשאבים המושקעים בשחרור חייה אחת, בקלות יכלו לשמש עזר להסברה והעלאת מודעות לטבעונות וחמלה כלפי בעלי חיים. כל משאב של פעיל, קבוצה או ארגון יכולים לעזור לאלפי חיות אם השימוש בהם יהיה נכון. דוגמה לכך היא הצלחת ההרצאה של גארי יורופסקי בארץ, על ידי מימון הפרסום שלה וחשיפת אלפי אנשים לתוכן שלה. מימון פרסום, תיעודים והסברה, יכול להועיל לעתיד טבעוני. אז למה לא להתעסק רק בזה?

בעל חיים שניצל מתעשייה - הוא עולם ומלואו, אותו בעל חיים שניצל מחיי הסבל והמוות בטרם עת, זכה. שימוש במספרים לתיאור זוועות וכמות הרצח, מחביא את האינדיבידואל של כל אחד מהחיות, ממש כמו המספרים הנצרבים על פרות ו"עגילי המספרים" המחוררים לאוזניהם של החיות. בשביל לשבור את הכמויות ולשבור את ההכללה, להראות את התכונות והאופי שלכל חייה יש, צריך להעצים כל קורבן בצורה שונה במעט - שחרור של חייה כדוגמה זו דרך אפקטיבית מאוד. העלאת מודעות לכך שכל חיה שנרצחת היא בעלת אופי, תחושות ורגשות היא דרך נפלאה להכיר לאנשים את עולם הטבעונות ולהעיר אותם למציאות בה בעל החיים הספציפי הזה אכן ניצל - אך השאר עדיין מנוצלים. כפעילים, אחד הדברים הקשים הוא לדעת שלא בכוחנו להציל את כולם. לגאול לול שלם, לא בכוחנו. להוציא ניצולות אחדות, ולהשאיר את השאר שם, זה בין הדברים הקשים ביותר שפעילים לשחרור בעלי חיים חווים. בנוסף, פעילים לשחרור בעלי החיים קוראים תיגר על הספשיסיזם (אפליה על רקע של זן ביאולגי) של רב בני האדם - האם היית משחרר כלב או חתול אם התנאים שלהם היו דומים לאלו של התרנגולות? אם כן, צא ושחרר. צא ושחרר גם את התרנגולת או העגל, שהיכולת שלהם לחוש פחד, כאב וסבל זהה לשל כלב, ובכך כולנו שווים.

החזית לשחרור בעלי החיים שמה כאחת ממטרותיה כתנועה שחרור של אינדיבידאולים, על מנת לסיים את הסבל של בעלי החיים. אחת הדרכים היא להפוך את שיעבוד בעלי החיים ללא ריווחי, ואותו ייצרן לא ירוויח מייצור שפוגע בחיות, או יפסיד כסף. כשמדובר בתעשיות מהחי - "ייצור" של חלב, בשר, ביצים וכדומה, בעל דרישה כיום. כל עוד יש דרישה, התעשיות לא יפסיקו את השימוש בבעלי חיים. כחלק מהפעילות של החזית הפגיעה הכלכלית בעזרת שחרור חייה ממקום בו היא מנוצלת הופכת להפסד כשהיא נעלמת מאותו הלול, הרפת או הדיר.

לכן, חוץ מהכנת מיצגים, מחאות, פרויקטים של תיעוד והסברה לציבור, יש מקום גם לשחרור של בעל חיים מהניצול שלו ובכך לעודד טבעונות ואקטיביזם למען בעלי חיים.

עוד מאת Sparkle:
החשיבות בלהיות טבעוני
דגים חשים כאב
בעלי החיים בתעשיית הבידור
מה יקרה אם כולם יפסיקו לצרוך מוצרים מהחי?
מה כל כך בהול בפעילות למען זכויות בעלי חיים?



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS