טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

פעילי גרינפיס במחאה במטה שופרסל: נתקו את שרשרת האספקה של אנגוס

צוות טבעוניוז, דוברות גרינפיס 23.9.2019

פעילי גרינפיס במחאה במטה שופרסל: נתקו את שרשרת האספקה של אנגוס
צילום: גרינפיס

פעילי ארגון הסביבה גרינפיס ערכו הבוקר פעולת מחאה במטה שופרסל בראשון לציון כנגד חלקם של הרשת ושל המותג אנגוס, לטענתם, בהרס יערות העד בדרום אמריקה. הפעילים טיפסו לגובה רב על עמוד מול מטה החברה והציבו שלט מחאה ענק עם הכיתוב "שופרסל הורסים יערות בשבילך". הפעילים התפנו לאחר כשעתיים לבקשת כוחות כיבוי והצלה שהגיעו למקום, לאחר שהנהלת החברה קראה למשטרה.

חקירה משותפת של ארגון גרינפיס בארגנטינה ובישראל במהלך הקיץ חשפה קשרים בין עסקים חקלאיים גדולים לגידול בקר בארגנטינה המעורבים בהיקף נרחב של בירוא יערות לבין סופרמרקטים חשובים ומרכזיים ברחבי אירופה וישראל, ביניהם גם רשת שיווק המזון הגדולה בארץ, שופרסל. כך החקירה חשפה שבשר הבקר הנמכר תחת המותג 'אנגוס' של שופרסל גדל על חורבות יער הצ'אקו בארגנטינה, המערכת האקולוגית השנייה בגודלה בדרום אמריקה. במהלך החודשיים האחרונים פנו בארגון גרינפיס מספר פעמים להנהלת שופרסל בבקשה להיפגש ולהגיב לממצאי החקירה, אך שופרסל התעלמה מבקשות אלו.

"מגוון החיים העשיר ביערות העד של דרום אמריקה נשרף ונחרב על ידי מגדלי בקר והמראות של יער האמזונס הבוער חשפו לעיני כל העולם את חומרת המצב". מסר ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל מחקר ואסטרטגיה בגרינפיס ישראל שגם הסביר את הסיבות למחאה: "בידינו ראיות מוצקות לכך ששופרסל שותפה בהרס הצ'אקו, היער השני בגודלו בדרום אמריקה ומערכת אקולוגית חשובה ביותר למערכת האקלים. עץ שנשרף בדרום אמריקה כדי לגדל פרה שבשרה יימכר בישראל, זו פגיעה ביכולת שלנו לשמור על אקלים כדור הארץ ולמנוע את החרפת משבר האקלים. האבסורד הוא שישראל נמצאת באחד האזורים הפגיעים ביותר מפני שינוי אקלים עם יצירת מצב של בצורת אזורית כרונית על כל המשתמע מכך".

לטענת גרינפיס, בשל מצב החירום האקלימי קיים צורך להפסיק את כריתת היערות באופן מיידי. לכן, משרדי הארגון ברחבי העולם פונים לרשתות שיווק על מנת שינקו את שרשרת האספקה שלהם. גרינפיס קוראים לשופרסל לאמץ מדיניות של 'אפס כריתת יערות' ולנקות את שרשרת האספקה של מוצריה, כלומר להבטיח שהרשת נמנעת מרכישת מוצרים מחברות שקשורות לבירוא יערות, כמו בקר ושמן דקלים, לצד כינונה של מדיניות להחלפת מוצרים מן החי במוצרים מן הצומח עד שנת 2030.

ד"ר אייקנבאום הוסיף: "עלינו לשנות בדחיפות את האופן בו אנו מייצרים מזון ולעבוד עם הטבע במקום להרוס אותו... כעת יש בפנינו הזדמנות לפעול על מנת להבטיח שהחברה תפסיק למכור בשר בקר שתהליך ייצורו כרוך בהרס היערות".

קרוב ל-90% מהבשר בישראל מיובא. 80% מהבקר שישראל ייבאה בשנת 2018 מקורו מדרום אמריקה כשייצואנית הבקר הראשית לישראל היא ארגנטינה, עם נתח שוק של כ 30%. עבור ארגנטינה ישראל מהווה את היעד החמישי בגודלו לייצוא בקר, כך שלמרות גודלה הקטן לישראל השפעה אקולוגית משמעותית על עולם הטבע בדרום אמריקה. על אף התחושה שישראל היא מדינה 'טבעונית', היא עדיין שיאנית העולם בצריכת עופות לנפש, וממוקמת במקום השישי בצריכת בקר לנפש, עם נתונים של קצת יותר מ-81 קילוגרם בשר (בקר ועוף) לנפש בשנה - כ-40% יותר מהממוצע העולמי.

לאחרונה פורסם דו"ח האו"ם אשר הזהיר מפני הסכנות של החקלאות התעשייתית. שינוי ייעודי קרקע, כלומר שילוב חקלאות תעשייתית ובירוא יערות, אחראי לכרבע מפליטות גזי החממה בעולם (תעשיית משק החי כ-14%) וזהו המקור השני לשיבוש האקלים לאחר השימוש בדלקים פוסיליים. ללא עצירת בירוא היערות ושיקומם לא ניתן יהיה להגיע ליעדים לצמצום פליטות גזי חממה שהציבה הקהילה הבינלאומית. לפי Global Forest Watch, אובדן שטחי היערות ברחבי העולם עמד על 248 מיליון דונמים בשנת 2018 - שטח הגדול משטחה של בריטניה. המשרד הסביבה בארגנטינה מעריך כי בין השנים 1990-2014 אבדו יותר מ-72 מיליון דונמים של יערות, שטח השווה בגודלו לשטחן של הולנד ובלגיה יחד.

לקריאה נוספת:
עצומה נגד שופרסל: עודדו צריכת מוצרים מן הצומח במקום מוצרים מן החי
גרינפיס: להקטין את צריכת הבשר והחלב ולהציל את העולם
תעשיית הבשר היא הגורם העיקרי לשיאים חדשים של כריתת יערות
עיתוני העולם מודים: רוב השריפות באמזונס מתעשיית הבשר, איומי סנקציות על ברזיל



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS