טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

תביעות השתקה: לדבר עליהן על מנת להילחם בהן

‏‏צוות טבעוניוז 13.5.2019

תביעת השתקה: שימוש לרעה באמצעים משפטיים כדי למנוע ביקורת ודיון ציבורי
(מקור התמונה: העין השביעית)

אתר ביקורת התקשורת והעיתונות העין השביעית פתח בקמפיין תרומות חדש, שמתמקד במאבק נגד תביעות השתקה.

'העין השביעית' שמה לעצמה למטרה לסקר תביעות השתקה באופן אינטנסיבי, ללוות באופן צמוד את ההליך והצפת המתחולל בין כותלי בית המשפט. באתר נכתב: "לא נעוות את המציאות או נייפה אותה לטובת אחד מהצדדים. המטרה שלנו היא לפרק את נשק ההשתקה ולהפוך אותו לרמקול. מי שחשב למנוע ביקורת ציבורית באמצעות כליאתה בין קירותיו הסגורים של אולם בית המשפט ייווכח שבית המשפט יכול להיות גם המקום שבו תושם זכוכית מגדלת על התנהלותו הבריונית."

לצערנו, תביעות השתקה מתבצעות מדי פעם נגד עיתונאים, פעילים חברתיים או אזרחים מעורבים. אקטיביסטים למען בעלי חיים הם מבין המטרות הקבועות של תביעות כאלו, בשל העובדה שפעילותם מאיימת על הכנסותיהם של בעלי הון ותאגידים רבי עוצמה. אפילו בימים אלו ממש מתנהלים הליכים משפטיים בעקבות תביעות השתקה שהוגשו נגד עמותות ופעילים יחידים למען בעלי חיים (ולא רק).

עורך אתר 'העין השביעית' שוקי טאוסיג והכתב אורן פרסיקו מפרטים את המאפיינים והמוטיבים של תביעות ההשתקה וכותבים: "בשביל להשתיק עיתונאי, פעיל חברתי או סתם אזרח מעורב במדינת ישראל… מספיק לשכור עורך דין שיסכים לנצל לרעה את החוק ומערכת המשפט... המטרה היא האיום שבעצם ההגשה, ההתשה שבניהול ההליך המשפטי. תביעת השתקה מתאפיינת בדרך כלל בדרישה לפיצוי עצום, ובסיכוי נמוך לזכות בו. ממילא, הפיצוי הוא לא העניין: מי שמגישים תביעות השתקה הם בעלי הון או תאגידים רבי עוצמה, שיש להם את המשאבים לנהל תביעה יקרה גם כשהיא מופרכת."

הכותבים מדגישים מדוע תביעות אלו צריכות להדאיג לא רק את הנתבעים עצמם: "תביעת השתקה לא נועדה להשתיק רק את הנתבע. היא שולחת איתות ברור לסביבה כולה: אם חשבתם לעסוק בי, לכתוב עלי, למתוח עלי ביקורת - תקבלו גם אתם את אותו הטיפול."

טאוסיג ופרסיקו מסבירים: "בתביעה שעצם מטרתה הוא ניהול המשפט, ולא קבלת פסק דין, היתרון לא נמצא אצל מי שצודק אלא אצל מי שיש לו יותר משאבים. את המציאות הזו צריך לשנות... במצב הנוכחי, הדרך להילחם בתביעות השתקה היא לדבר עליהן. מי שמגיש תביעת השתקה מאמין שהכסף שהוא משקיע בניהול המשפט יקנה לו חסינות מדיון וביקורת ציבורית. את ההנחה הזו חייבים לעקור."

בהמשך הם מפרטים מספר פרשות שהם סקרו באתר. אתר 'העין השביעית', המנוהל על ידי עמותה רשומה, קורא לכם לתרום לו על מנת שיוכל להמשיך לסקר ולחשוף פרשות מסוג זה.

טופס תרומה:
העין השביעית - עיתונות עצמאית, חוקרת וחופשית (ע''ר)

לכתבה המלאה באתר 'העין השביעית':
הדרך להילחם בתביעות השתקה היא לדבר עליהן

עדכון - 15.5.2019

'העין השביעית' מדווחת כי לאחר שסיקרה את תביעת ההשתקה של איש העסקים הלונדוני וולטר סוריאנו נגד העיתונאי רביב דרוקר, כעת תובע סוריאנו את העמותה שמפעילה את האתר ב-160 אלף שקל בשל סיקור התביעה. בנוסף לעמותה, נתבעים גם עורך האתר שוקי טאוסיג והכתב אורן פרסיקו.

לידיעה המלאה:
איש העסקים וולטר סוריאנו תובע את העין השביעית ב-160 אלף שקל בשל סיקור תביעת השתקה נגד עיתונאי

לקריאה נוספת:
קונגרס הבשר העולמי: המדיה החברתית הפכה לסיוט הגדול של התעשייה
העין השביעית חושפת: המלצות תזונה מופרכות
בשר הודו - אל תאכלו את זה



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS