טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

העין השביעית חושפת: המלצות תזונה מופרכות

דודי שטרן 9.11.2017

העין השביעית חושפת: המלצות תזונה מופרכות

אתר 'העין השביעית' מעביר ביקורת על מחקר שהתפרסם בעיתון 'הארץ', שמערער על הנחות היסוד המקובלות לגבי מה בריא לאכול.

בכתבה הראשונה בסדרה, שהתפרסמה ביום חמישי תחת הכותרת כל מה שחשבנו על תזונה הוא (לא) שגוי, כותבות מורן בלושטיין וטל חייקין: "רופא בכיר הסביר לקוראי 'הארץ' שאכילת שומן רווי יכולה להפחית את הסיכוי ללקות במחלות לב. נשמע לכם מופרך? אתם צודקים". הן מתייחסות למחקר בשם PURE, מחקר גדול ורב רושם, שלטענתן הוא "מלא בטעויות מתודולוגיות".

'העין השביעית' מתארת את הכתבה ב'הארץ' ככתבה סנסציונית, שזכתה לחשיפה רבה במיוחד, אבל משכנעת רק אנשים שאינם מבינים בתזונה. מי שכן מבין בתזונה מעיד, שאי אפשר ביום אחד להפריך את כל הידע שהצטבר בתחום במשך שנים.

על פי הכתבה, היטיבה לנסח זאת פרופסור מריון נסל מאוניברסיטת ניו-יורק, מחוקרות התזונה החשובות והמשפיעות בעולם. את תגובתה למחקר סיכמה נסל כך: "בכל פעם שאני שומעת את הטענה ש'כל מה שחשבנו על תזונה הוא שגוי', אני יודעת שיש מקום לספק. המדע פועל לעתים נדירות בדרך זו, הידע המדעי מתקדם בדרך כלל באופן הדרגתי".

הכתבה ציטטה גם הודעה שפרסמה מחלקת התזונה של הרווארד, שמבטלת את מסקנות המחקר המדובר, ומדגישה שהמסרים לגבי תזונה נכונה לא השתנו: להרבות באכילת פירות, ירקות ושאר מוצרים צמחיים, ולהימנע מצריכת מוצרים מן החי, דגנים מזוקקים, מאכלים ומשקאות ממותקים ובמיוחד מוצרים מעובדים. הכתבה מסבירה שלא רק שהמחקר איננו עולה בקנה אחד עם מחקרים אחרים, אלא גם שאין קשר בין המסקנות שהוסקו מהמחקר לבין המחקר עצמו.

הכתבה מפרטת את העיוותים העובדתיים במחקר ובכתבה עליו ב'הארץ', ומביאה חיזוקים גם מאוניברסיטת ייל: ד"ר דיוויד כץ, ראש המרכז לרפואה מונעת באוניברסיטת ייל, סיכם את הממצא העיקרי של מחקר ה-PURE במילים הבאות: "אנשים עניים מאוד, שסובלים ממחסור במזון ומאי ביטחון תזונתי, חולים ומתים לעתים קרובות יותר מאנשים אמידים בעלי גישה לתזונה בשפע, ולבתי חולים".

הכתבה מסתיימת בציון מממני המחקר, שביניהם נמנות חברות תרופות רבות, שהן כמובן בעלות אינטרסים.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS