טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

זיהום הזפת בחופים: החקירה והטיפול

צוות טבעוניוז 24.2.2021

זיהום הזפת בחופים: החקירה והטיפול
שוטרי מדור הגנת הסביבה והחי בחוף. צילום: טל גלבוע

עדכונים ממשיכים לזרום בכלי התקשורת בנושא זיהום הזפת בחופים, החקירה והטיפול בנושא.

אתר החדשות ynet מדווח, כי צומצם צו איסור הפרסום על חקירת אסון הזפת בחופי ישראל. האתר חושף, כי בין 10 הספינות החשודות בזיהום נבדקת גם מכלית יוונית, שיצאה מנמל פורט סעיד במצרים ועתה נמצאת בספרד. ynet וכלי תקשורת נוספים ביקשו להסיר את צו איסור הפרסום שניתן אתמול, והשופט החליט לצמצם אותו.

שופט בית המשפט השלום בחיפה, ד"ר זאיד פלאח, קבע כי אסור לפרסם דבר על שיטות החקירה, הגורמים החוקרים וחומרים המגיעים מהרשות החוקרת וכל פרט שמקורו ברשות החקירה. מנגד, הוא התיר לפרסם כל פרט שמקורו בחקירה עצמאית של כלי התקשורת ולא ברשות החקירה. בנוסף נאסר לפרסם את שמות הספינות האחרות שהיו באזור, פרט לספינה היוונית ששמה כבר פורסם בימים האחרונים.

בדיון שהתקיים היום בבית המשפט השלום בחיפה אמר עורך הדין יוני שמיר, שייצג את המשטרה הירוקה, כי דרוש צו איסור פרסום על החקירה. הוא אמר: "העבירה, אם בכלל יש פה עבירה, החלה במים בינלאומיים והתוצאות שלה הן אסון אקולוגי. מדובר בחקירה בינלאומית עם גורמי אכיפה מהרבה מקומות בעולם, כאשר מוטת השליטה בעבירות של כלי שיט היא ממילא קצרה".

העיתון 'כלכליסט' מדווח, כי על פי החלטת הממשלה, הקרן למניעת זיהום ים תקצה 45 מיליון שקל לשיקום החופים שנפגעו מהזפת. הכסף יוקצה לסיוע לרשויות המקומיות ולרשות הטבע והגנים עבור טיפול בזיהום בחופים, כולל בבעלי החיים שנפגעו ממנו. בנוסף ישמש לביצוע פעולות שינוע, טיפול וסילוק הזפת מאתרי האחסון הזמניים בחופים ליעדי הקצה. עוד הוחלט כי השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל תגיש בתוך חודש תזכיר חוק בנושא "מוכנות ותגובה לאירועי זיהום הים בשמן".

כמו כן, חלק מהכסף מיועד לצורך ביצוע סקרים ומחקרים, ניתוחים כלכליים סביבתיים ועוד, וזאת בין היתר לצורך שיפור הטיפול והתגובה במקרים דומים בעתיד.

אמיר שואן, תחקירן תכנית הטלוויזיה 'הצינור', ניטר את תנועת הספינות בים התיכון על מנת למצוא חשודות. שואן נעזר בפעילי הארגון ישראל נגד משלוחים חיים, להם ניסיון במעקב אחרי אוניות. התחקירן ציין ספינה יוונית בשם מינרבה הלן שחלפה באזור לאחרונה וטרם נחקרה. שואן דיווח לחברה האחראית עליה כי היא חשודה.

על פי ממצאי הבדיקה הראשונית של שואן, נראה שהייתה למינרבה תקלת מי שיפוליים, תקלה נפוצה במהלכה נכנסים מים לאונייה וגורמים לחוסר איזון. מכאן היו לה שתי ברירות: או לחזור לנמל היעד ולתקן את התקלה, או לנסות להמשיך תוך זריקת חלק מהמטען לים. המטען היה על פי החשד נפט גולמי. מהתחקיר עלה כי על פי החשדות הראשוניים כנראה שבחרו במינרבה באופציה השניה, זריקת המטען לים. אלא שגם זה כנראה לא עזר לפתרון התקלה והמינרבה נאלצה לחזור לחופי מצרים.

שואן הדגיש: "אני מסייג שוב בזהירות המתבקשת - כל הפרטים הם ראשוניים. תמיד קיים סיכוי (אם כי לא גבוה מכיוון שמדובר בכלי שיט גדולים) שהייתה אונייה נוספת שחמקה מעיני הלוויינים והיא האחראית לזיהום".

הכתבות הקודמות בפרשה:
זיהום זפת לכל אורך חופי ישראל
צו איסור פרסום על חקירת זיהום חופי הים בזפת



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS