טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

זיהום זפת לכל אורך חופי ישראל

צוות טבעוניוז 21.2.2021

זיהום זפת לכל אורך חופי ישראל
צב מכוסה זפת. צילום: טל גלבוע

חופי ישראל זוהמו אתמול (שבת) לכל אורכם - מראש הנקרה עד אשקלון - בגושי זפת, במימדים חסרי תקדים.

המשרד להגנת הסביבה זיהה אתמול בבוקר בטיסת סיור כתמי זיהום בים מול מספר חופים בחיפה. המשרד ביצע בדיקות נוספות ובחן הפעלת אמצעי טיפול מתאימים טרם הגעת הזיהום לחוף. בהערכת המצב עם ראשי הרשויות ביום שישי אמרה השרה גמליאל: "עושים הכול כדי למצוא את האחראי להרס החופים ולפגיעה האנושה בבעלי החיים".

מימדיו של אירוע נחיתת גושי הזפת הולכים ומתבררים ככל שהסערה נרגעת. כ-160 קילומטרים של חופי ישראל, מראש הנקרה ועד לחוף אשקלון, זוהמו באופן משמעותי בזפת. נכון לאתמול מקור הזיהום אינו ידוע, אך על פי סוג הזפת ומרקמה נראה כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל.

בטיסת סיור מיוחדת שקיים אתמול בבוקר המשרד להגנת הסביבה התגלו כתמי זיהום בים, הנעים לכיוון היבשה מול מספר חופים בישראל: חוף הגולשים - בת גלים חיפה, החוף השקט בחיפה, מול פארק הכט בחיפה. הכתמים הם בים, במרחק 200-500 מטר מהחוף.

המשרד להגנת הסביבה העביר הודעה מיידית לאיגוד ערים חיפה כדי שיזהירו את הציבור מכניסה לחופים. המשרד בחן אמצעי טיפול מתאימים טרם הגעת הזיהום לחופים.

בהערכת המצב שקיימה ביום שישי השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל עם ראשי הרשויות החופיות היא עדכנה, כי בהמשך להנחייתה, חברי הנהלת הקרן לזיהום ים אישרו באופן עקרוני תמיכה ברשויות לטיפול בנזקי הזפת שנחתה בחופים שבתחומן. "אישרנו העברת תקציבי חירום לרשויות המקומיות לטובת הטיפול באירוע, ובקרוב נקדם את הנושא כדי שתקבלו את הכספים הדרושים למשימה", אמרה השרה.

מכיוון שמדובר באירוע שבו הזיהום הוא בצורת זפת חצי מוצקה או מוצקה לגמרי, ומכיוון שהזפת פגעה בחופים בזמן סערה, אנו ניצבים בפני מצב שבו פרט לזפת, ישנם סוגים שונים של פסולת בחופים - שחלקם זוהמו מהזפת וחלקם לא. לכן, האסטרטגיה הנכונה לפינוי הפסולת מהחופים היא בניקוי ידני, תוך הפרדה ככל הניתן בין הפסולת השמנית לחול ולפסולת הרגילה – מה שמקשה על הניקוי. גם היום פרוסים מתנדבים רבים שהצטרפו אל מאמצי הניקיון, כולל כאלה שהוכשרו מטעם המשרד להגנת הסביבה ועמותת אקואושן, ואוספים את הזפת באופן ידני.

השרה גמליאל אמרה ביום שישי: "זפת היא חומר מסוכן. האירוע לא יסתיים בימים הקרובים, אנחנו נערכים לעבודה קשה וארוכה. יש מקומות בהם כלים הנדסיים לא יועילו, ולכן השיטה להסרה של הזפת היא באמצעות ידיים עובדות. אנחנו זקוקים למתנדבים ומקבלים פניות רבות מאזרחים שרוצים לסייע, והם יוכלו לעשות זאת דרך הרשויות המקומיות".

על מנת להצטרף למתנדבים, מלאו את טופס ההרשמה למתנדבים.

טל גלבוע, יועצת ראש הממשלה לענייני בעלי חיים, הצטרפה לקריאה של השרה גמליאל להתנדב לנקות את החופים שזוהמו היום בזפת. לצד תמונה של צב מכוסה זפת, טל כתבה: "אני קוראת לכל מי שיכול לצאת לים ולאסוף את כמויות הזפת הבלתי נגמרות שנשטפות החוצה. קחו שקיות והצטרפו למתנדבים, [זהו] אסון בקנה מידה שטרם ידענו".

מתנדבים רבים כבר התחילו לעזור בניקוי החופים.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי ומנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, סיכמו כי החל מהשבוע הקרוב יסייעו אלפי חיילי צה"ל לעובדי ומתנדבי רשות הטבע והגנים במיפוי האיזורים שנפגעו מזיהום הזפת, בניקיון החופים ובפינוי מוסדר של האשפה לאתרים המיועדים לכך. פרטים ביחס לסד"כ שיוקצה למשימה יסוכמו על ידי אגף המבצעים. מנכ״ל רשות הטבע והגנים בירך את הרמטכ"ל על היוזמה שמצטרפת לשיתופי פעולה נוספים של רשות הטבע והגנים וצה"ל.

בשל הזיהום, מודיעים משרדי הפנים, הגנת הסביבה והבריאות לציבור הרחב שלא להגיע לחופים לפעילות רחצה, ספורט ונופש עד להודעה חדשה. בהודעה נמסר: "חשיפה לזפת עלולה להזיק לבריאות הציבור".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל ומנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין סיירו היום בחופי אשדוד. נתניהו הבטיח סיוע לפי תכנית אשר תגיש לישיבת הממשלה. ראש הממשלה אמר: "שוחחתי היום עם שר האנרגיה המצרי שבא אלינו, והצענו שכל האוניות באזור יופעלו על גז טבעי במקום הדלק שמזהם. אם נשיג איגוד של כמה מדינות, אנחנו יכולים להביא תוך כמה שנים לשינוי עצום, כדי שיהיה ים נקי, מדינה נקייה וחופים נקיים".

מחדל

לאתר 'העין השביעית' עלתה אתמול כתבה תחת הכותרת כתם שחור על החדשות. בכתבה נטען כי התפרסמו יותר מ-1,100 אייטמים תקשורתיים על השלג, ורק כ-40 על אסון הזפת, כ-10 במדיה הארצית - מתוכם אפס בטלוויזיה. מחבר הכתבה, מאת עדי וולפסון, פעיל סביבה, מומחה לקיימות ופרופסור להנדסה כימית, הדגיש את חומרת האסון והמחדל.

אייטם מתוך 'העולם הבוקר', היום:


דיווחים נוספים בתקשורת:
אסון זיהום הזפת: הציבור מתבקש שלא להגיע לחופים לנקות באופן עצמאי (מעריב)
160 ק"מ מחופי ישראל זוהמו בזפת; "אותרו אוניות חשודות" (כלכליסט)
זיהום הזפת בחופי ישראל: "יש מספר מאושפזים, מצב חירום אקולוגי" (N12)
קטסטרופה בחופים: אסון הזפת והשאלות הקשות (ynet)
הזפת שוטפת את ישראל, מהיכן היא מגיעה ואיך אפשר לעזור (גלובס)



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS