טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

13 רפתות החלב הגדולות בעולם פולטות גזי חממה כמו בריטניה כולה

צוות טבעוניוז 17.6.2020

13 רפתות החלב הגדולות בעולם פולטות גזי חממה כמו בריטניה כולה
רפת כנרת. צילום: קירות שקופים

13 רפתות החלב הגדולות בעולם פולטות את אותה כמות של גזי חממה כמו בריטניה כולה - הכלכלה השישית בגודלה בעולם.

הנתון הנ"ל פורסם בדו"ח חדש של המכון למדיניות בתחומי החקלאות והמסחר (IATP) בשם Milking the Planet שיצא לאור השבוע. גזי החממה המדוברים הם ברובם חמצן דו חנקתי, מתאן ופחמן דו חמצני שפולטות הפרות עצמן.

בדו"ח נכתב גם, כי פליטת גזי החממה מרפתות אלו גדלה ב-11% בין השנים 2015-2017 - למרות התחייבות ממשלות העולם להפחית את פליטת גזי החממה במסגרת הסכם פריז ב-2015. מדובר בגידול של 32.3 מיליון טון גזי חממה - כמות דומה לכמות גזי החממה שנפלטת מ-6.9 מיליון מכוניות במשך שנה.

הדו"ח הוא המשך לדו"ח קודם שפורסם ב-2018 בשם Big Meat and Dairy are Heating up our Planet. הדו"ח הקודם חובר במסגרת שיתוף פעולה בין IATP לבין הארגון ללא מטרת רווח GRAIN. הדו"ח חשף כי חמשת תאגידי הבשר והחלב הגדולים בעולם (JBS, Tyson, Cargill, Fonterra, Dairy Farmers of America) פולטים יחד יותר גזי חממה משלושת תאגידי הנפט הגדולים בעולם (ExxonMobil, BP, Shell).

שלאפי שארמה, מנהלת המשרד האירופאי של IATP שחיברה את הדו"ח, אמרה: "על מנת לעשות מהפכה אקלימית בתחום החקלאות, על ממשלות לשנות את המדיניות שלהן כך שהיא תחליש את הכוח של התאגידים המדוברים. על הממשלות לאזור אומץ ולקדם מערכת חקלאית אקולוגית שתחזק את החקלאים לטובת משפחותיהם, קהילותיהם והעולם כולו".

נציגים של איגודים בינלאומיים בתחום החלב אמרו בהצהרה משותפת, כי הדו"ח איננו משקף את המציאות בענף. בהצהרה נאמר: "ענף החלב מתחייב לייצר אוכל מזין בדרכים אחראיות וסבירות מבחינה סביבתית. קל מאוד לחבר דו"ח ביקורתי שמנסה לצייר תמונה פשוטה שאיננה כוללת את כל הניואנסים והעובדות. ענף החלב מזין חלק גדול מאוכלוסיית העולם בדרך ששואפת לשיפורים סביבתיים מתמידים".

בדו"ח משותף של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) ושל Global Dairy Platform נאמר כי על מנת להגביל את עליית הטמפרטורות בעולם, על הענף להגביל באופן מיידי ומשמעותי את פליטת גזי החממה שלו. על פי הדו"ח, פליטת גזי החממה בענף גדלה ב-18% בין השנים 2005-2015.

הדו"ח המלא:
Climate Change and the Global Dairy Cattle Sector

מחקרים חושפים כי ייצור חלופות צמחיות לחלב, כמו משקאות על בסיס סויה או שיבולת שועל, גורם לפליטה של כמויות קטנות יותר באופן משמעותי של גזי חממה. יש לציין בהקשר זה כי הפרות ברפתות אוכלות צמחים בכמויות גדולות מאוד, כך שמבחינות רבות - ייצור מוצרי מזון ישירות מצמחים יעיל וחסכוני הרבה יותר מהאכלת בעלי חיים בצמחים ושימוש בתוצרי בעלי החיים לייצור מוצרים.

80% מרפתות החלב באיחוד האירופי נסגרו בין השנים 1981-2013 ו-93% מרפתות החלב המשפחתיות בארצות הברית נסגרו מאז שנות השבעים.

כתבה שפורסמה ב-The Guardian:
Emissions from 13 dairy firms match those of entire UK, says report

למידע נוסף:
תעשיות בעלי החיים עוקפות את תעשיית הנפט כמזהמים הגדולים בעולם
תעשיית החלב - הסבר של 5 דקות
חלב מגואל בדם
שקר מועצת החלב והאמת שידועה לכל
כתבות נוספות במדור איכות הסביבה.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS