טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

פנגולין - החיה שאולי הדביקה את האדם בקורונה

צוות טבעוניוז 17.3.2020

פנגולין - החיה שאולי הדביקה את האדם בקורונה

פנגולין הוא בעל חיים שעלה לכותרות לאחרונה עקב האפשרות שהוא זה שהדביק בני אדם בזן החדש של נגיף הקורונה בסין בנובמבר 2019.

פנגולין הוא יונק מכוסה שריון שאוכל חרקים, והוא נפוץ בעיקר באסיה. הוא ניצוד בהיקף נרחב ועקב כך הוא נמצא בסכנת הכחדה.

בתחילת פברואר העריכו מדענים סינים, על בסיס של מידע גנטי, כי פנגולין הוא החשוד המרכזי בהעברת הנגיף מעטלפים - אבל ניתוח של אותם נתונים העלה כי עדיין ייתכן שהפנגולין הוא המקור, אבל התעלומה רחוקה מפתרון.

החוקרים סבורים כי המחלה הגיעה לבני אדם מבעל חיים, כפי שקרה בעבר במקרים קודמים של נגיפים מסוג קורונה: ב-2002 הסארס עבר לבני אדם כנראה מגחן דקלים אסייתי, בעל חיים הנפוץ בדרום מזרח אסיה. עשרות מהנדבקים הראשונים בקורונה עבדו בשוק לחיות בר בווהאן, אבל הדגימות שנלקחו משם לא הובילו לזיהוי ברור של המקור.

מדובר בחיה מבוקשת מאוד בסין בגלל הבשר והקשקשים שלה, שנמצאים בשימוש ברפואה המסורתית הסינית. אמנם חל איסור למכור פנגולין בסין, כחלק מאיסור עולמי, אבל בכל זאת מבריחים אותם ממדינות בדרום מזרח אסיה ובאפריקה.

החוקרים אמרו כי גילו קורונה בפנגולינים שהוברחו שהיה זהה גנטית ב-99% לנגיף בבני האדם, אבל אחר כך התברר כי הדיווח מאותה מסיבת עיתונאים היה שגוי, ומהשוואת הגנום כולו בין הנגיף בפנגולין לבין זה שבאדם עלה כי הם חולקים 90% מה-DNA, ולא יותר. עד כה, ההתאמה הגדולה ביותר לקורונה בבני אדם נמצאה בעטלף (96%).

במגזין Nature נכתב כי שוני בין הנגיפים מרמז כי הקורונה בעטלף לא עברה ישירות לבני אדם, אלא דרך גורם ביניים. ההשערה הייתה כי פנגולין הוא אותו גורם ביניים, אבל כאמור, הדבר עדיין לא הוכח. בכל מקרה, מדענים חוששים כעת מהרג פנגולינים. "הבעיה היא לא בחיה, אלא בכך שיש לנו מגע איתה", אמרה החוקרת שרה פלאטו מאוניברסיטה בווהאן.

לכתבה המלאה:
החיה והתעלומה: זו מפיצת הקורונה?

לקריאה נוספת:
סין אוסרת על צריכת חיות בר ופועלת בחומרה נגד הסחר בהם
ויאטנם מתכננת לאסור על סחר וצריכה של חיות בר
קריאה לעצור את המשלוחים החיים מחשש לייבוא הקורונה לישראל



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS