טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

הפקת אנרגיה והקשר לבעלי החיים

צוות טבעוניוז 10.3.2019

הפקת אנרגיה והקשר לבעלי החיים
אילוסטרציה. מקור: Pixabay

אתר החדשות 'וואלה' מדווח על כך שפסולת של תעשיית המוצרים מן החי משמשת להפקת אנרגיה בעולם, וגם בישראל.

מדובר בצואתם של בעלי החיים, פסולת שנוצרת ממילא ומהווה, אם לא מטפלים בה נכון, אחד מגורמי הזיהום החריפים בעולם. מתאן ושאריות של חומרים אורגניים משמשים במתקנים מסוימים כמקור להפקת אנרגיה בהיקפים מסחריים.

בישראל פועלים שלושה מתקנים עיקריים להפקת אנרגיה מפרש בעלי חיים: בעמק חפר, במיצר שבדרום רמת הגולן ובאזור באר טוביה. המתקנים מטפלים בעיקר בזבל שמקורו ברפתות. הזבל מועבר במכליות למתקן ייעודי, שם הוא הופך לגז מתאן, שבאמצעותו מופעלים גנרטורים שמייצרים חשמל. החשמל מוזרם לאחר מכן לרשת החשמל הארצית, שם הוא "מתערבב" עם יתר החשמל שמוזרם לצרכנים ברחבי המדינה. ד"ר דניאל מדר, חוקר ויועץ מדעי, טוען כי ההספק של כל המתקנים הללו בישראל הוא מזערי ומהווה בערך אלפית מייצור כלל החשמל בישראל.

באנגליה, השימוש בתוצרים של תעשיית בעלי החיים להפקת האנרגיה תפס כותרות לאחרונה. מצד אחד נשמעו טענות להצדקה סביבתית מהסיבות שהזכרנו לעיל, ומהצד השני נאמר, כי "מנקודת המבט הטבעונית, אף פעם אין הצדקה לעשות שימוש בבעלי חיים, ויש לכבד אותם. השימוש בבעלי חיים לייצור אנרגיה רק מחזק את התפיסה שהם רק חומר שניתן להשתמש בו לצרכינו".

רונן בר, פעיל טבעוני ומנכ"ל העמותה לחקלאות מודרנית, רואה גם הוא בעין שלילית את הפקת האנרגיה משיירים של משק החי. לדבריו, "תעשיית הבשר רעה לבעלי החיים, לסביבה ולבריאות. שימוש בבעלי חיים לאחר מותם או בהפרשות שלהם לייצור אנרגיה בעצם מעודד את תעשיית הבשר ואף גורף לה רווחים. בנוסף, התעשייה הזו במהות שלה אינה סביבתית, גם אם מציבים על רפתות פאנלים סולאריים, או משתמשים בתוצרים שלה להפקת אנרגיה".

לכתבה המלאה:
מסתבר שהתחרות בשוק החשמל טובה במיוחד לטבעונים

יש לציין, כי גם במקרה האופטימלי (שספק אם יקרה במציאות) בו 100% מהפסולת של תעשיית בעלי החיים ינוצלו להפקת אנרגיה, תעשייה זו עדיין תהיה אחת המזיקות ביותר לסביבה, אם לא המזיקה ביותר, עקב מימדי גידול המספוא לבעלי החיים - תעשייה בפני עצמה שדורשת כמויות אדירות של שטחים טבעיים, מים, אנרגיה, מחצבים ועוד.

מידע נוסף ניתן לקרוא במדור איכות הסביבה.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS