טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

זיהומי פלסטיק נמצאו בבעלי חיים לכל אורך חופי ישראל

צוות טבעוניוז 1.1.2019

זיהומי פלסטיק נמצאו בבעלי חיים לכל אורך חופי ישראל
אילוסטרציה. מקור: Pixabay

אתר החדשות ynet מדווח, כי בדגימות שנערכו לחסרי חוליות בתשעה אתרים לאורך חופי ישראל, בים התיכון ובמפרץ אילת, נמצאו חלקיקי מיקרו-פלסטיק.

בחסרי חוליות מסוג אצטלנים נמצאו חלקיקים שגודלם קטן מחמישה מילימטרים. בבעלי חיים רבים נמצאו גם כימיקלים מסוג פתאלטים, שמשמשים את תעשיית הפלסטיק ועלולים לגרום למגוון נזקים, ביניהם שיבושים הורמונליים.

המחקר, שנערך במעבדתה של פרופ' נועה שנקר מבית הספר לזואולוגיה של אוניברסיטת תל אביב, ומוזיאון הטבע על שם שטיינהרדט, בהובלת הדוקטורנטית גל ורד מבית הספר לזואולוגיה שבפקולטה למדעי החיים, ובשיתוף פרופסור דרור אבישר ואביב קפלן מבית הספר לסביבה ומדעי כדור הארץ שבפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטת תל אביב, התפרסם בכתב העת Marine Pollution Bulletin בדצמבר 2018.

על פי הנתונים, בכל דקה נרכשים בעולם כמיליון בקבוקי שתייה מפלסטיק, ו-500 מיליארד שקיות פלסטיק נצרכות מדי שנה. חלק גדול מהפלסטיק שאנו צורכים, כ-8 מיליון טון בשנה, מגיע אל האוקיינוסים - מדובר בכמות שוות ערך למשאית עמוסה הנשפכת לים כל דקה. ועוד: הערכות עדכניות קובעות כי כ-80% מכל הזיהום הימי כיום מקורו במוצרי פלסטיק.

פרופסור שנקר הסבירה: "בסביבה הימית מתפרקים מוצרי הפלסטיק לחלקיקים זעירים המכונים 'מיקרו-פלסטיק', שגודלם נע מכמה עשרות מיקרונים ועד חמישה מילימטרים, כך שאת רובם לא ניתן לראותם בעין. בנוסף, הם משחררים למים כימיקלים שונים המשמשים את תעשיית הפלסטיק להקניית מגוון תכונות למוצריה - כמו גמישות, חוזק, צבע ועוד, אך עלולים לגרום נזקים שונים וקשים ליצורים חיים, כמו למשל שיבושים הורמונליים. אנחנו ביקשנו לבחון את רמת זיהום הפלסטיק שמגיעה לחיות ימיות לאורך חופי ישראל, ומכאן להסיק לגבי חומרת הזיהום במים".

"המחקר שלנו מדליק נורה אדומה לכל הציבור בישראל. גם אם לא תמיד ניתן לראות זאת בעין, הממצאים מראים שהחופים שלנו מזוהמים במיקרו-פלסטיק ובכימיקלים שמקורם במוצרי פלסטיק. פלסטיק הוא חומר שיצר האדם לשימושו, והוא נמצא בשימוש רחב ביותר, אך הוא יכול להיות מסוכן לסביבה וגם לנו. לכן כולנו מחויבים להשתמש בו באחריות. בנוסף למחזור בקבוקים ואריזות, אנחנו קוראים לציבור, בין היתר, להפחית את השימוש במוצרי פלסטיק ובפרט במוצרים חד פעמיים. זה בידיים שלנו!"

לכתבה המלאה:
זיהומי פלסטיק נמצאו בבעלי חיים לכל אורך חופי ישראל

לקריאה נוספת:
צרכני מאכלי ים מעכלים 11,000 חלקיקי פלסטיק מדי שנה
כלים חד פעמיים והקשר לבעלי החיים



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS