טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

כלים חד פעמיים והקשר לבעלי החיים

מטר ווינברג 26.10.2016

כלים חד פעמיים והקשר לבעלי החיים
בתמונה: "מרק הפלסטיק" באוקינוס השקט, בין חופי קליפורניה ליפן ששטחו כפול משטחה של ארצות הברית

כ-90% מהפסולת בים היא פסולת פלסטיק, היא גורמת למותם של מיליוני עופות ימיים מדי שנה, כמו גם כ-100 אלף יונקים ימיים.

אין יותר פשוט וקל משימוש בכלים חד פעמיים, אבל, אני יוצאת מנקודת הנחה שכמוני גם רובכם בחרתם בטבעונות למען בעלי החיים, משקיעים זמן ואנרגיה לקידום טבעונות ולמען הצלת בעלי חיים.

לכן אני קוראת להרחיב את היריעה ולהשקיע בצעד נוסף באורח החיים שלנו למען בעלי החיים, החלטה שנראית יומיומית וזניחה אבל בעלת השפעה ארוכת טווח.

לפני שתמהרו להגיד לי אבל "זה טיפה בים" אשמח לשפוך קצת אור, לא מדובר פה בתופעה זניחה יחסית של כמה כוסות פלסטיק שהושארו מאחור על ידי מתרחצים חצופים, אלא גם שימוש אחראי, כביכול, כמו שרובנו עושים – משתמשים וזורקים לפח, בסופו של דבר מהווה בעיה אקולוגית עם השלכות על כולנו.

אין התאמה בין אופן השימוש בכלים חד פעמיים, שימוש ממוצע בין 30 שניות ל 30 דקות לעומת חיי הנצח שלהם על הפלנטה.

מלבד תהליך הייצור המזהם, לפלסטיק נדרש מאות שנים כדי להתכלות, אם בכלל מתכלה. פלסטיק הוא חומר מלאכותי שמיקרואורגניזמים אינם יודעים לפרק ולכן הוא שורד תקופות ארוכות מאוד. פסולת הפלסטיק אינה נעלמת, היא תישאר כאן עוד שנים רבות, זמן רב אחרינו, וחלק מהפלסטיק יתקיים לנצח. אפשר להעריך כי 90% מכמות הפלסטיק שיוצרה אי פעם עדיין כאן איתנו על כדור הארץ ולא נראה שהיא עומדת להיעלם בעתיד הקרוב.

כמות הפלסטיק המיוצרת כיום גדולה פי 20 מהכמות שיצרו לפני 50 שנה, והיא רק ממשיכה לעלות. בגלל זמינותו הגבוהה ומחירו הנמוך יחסית, עיקר השימוש בפלסטיק הוא ליישומים חד-פעמיים.

פסולת פלסטיק מהווה כ-50% מהפסולת בישראל.

כאמור, כ-90% מהפסולת בים היא פסולת פלסטיק, והיא גורמת למותם של מיליוני עופות ימיים וכ-100,000 יונקים ימיים מדי שנה.

חלק גדול מהפסולת שבים מגיעה ממקורות יבשתיים שביצירתם יש לכל אחד מאתנו חלק.

באוקיאנוס השקט נמצא שטח של 1.4 מיליון קילומטרים רבועים של פסולת פלסטיק שצף על פני המים, לאחרונה גילו כי גם בצפון האוקיאנוס האטלנטי נמצא שטח בגודל דומה. גם בקו הרוחב של העיר אטלנטה שבמדינת ג'ורג'ריה, קיים מצבור גדול של פלסטיק שצף באוקיאנוס, המורכב בעיקר מבקבוקים ושקיות.

אחת מסכנות הפלסטיק היא חנק ובליעה של חלקי פלסטיק גדולים, חלק מבעלי החיים מדמים את פסולת הפלסטיק ליצורים אחרים מהם הם ניזונים. למשל, צבי ים ודולפינים בולעים שקיות פלסטיק בחושבם שהם מדוזות ונחנקים למוות. אך לא כל הפלסטיק הנמצא באוקיאנוס נראה לעין מאחר והוא מתפורר לחלקיקים מיקרוסקופיים של מילימטרים אחדים ואף פחות ממילימטר אחד.

בנוסף הפלסטיק מכיל תוספים כימיים שונים שיכולים להרעיל בעלי חיים. השפעת לוואי אחרת מתחוללת לאחר שפריטי פלסטיק הופכים מצע נוח לגידול בעלי חיים שלא היו בעבר בקרקעית הים וכך משתנה הרכב עולם החי בסביבה זו. בעלי חיים זעירים הניזונים מפלנקטון בולעים את חלקיקי הפלסטיק הנושאים לעיתים זיהום רעיל. יצורים אלה מהווים לאחר מכן מזון ליצורים גדולים יותר שגם הם נפגעים מהפלסטיק.

כשמבינים שכל המערכת האקולוגית המורכבת של האוקיינוס תלויה למעשה באותם יצורים מיקרוסקופיים קטנטנים, מתחילים להבין את המשמעות של חלקיקי הפלסטיק שמרחפים בים ושנכנסים לתוך מארג המזון הימי, מטפסים בשרשרת המזון וגורמים נזק רב למגוון הביולוגי הימי.

אנחנו הייצור היחיד על כדור הארץ שהורס את בית הגידול של עצמו, מזהם קרקעות ומקורות מים, כורת עצים, זורק פסולת, ואחראי לזיהום האוויר (בין אם באמצעות תעשיית המזון מהחי ובין אמצעים אחרים).

המחויביות שלנו לבעלי החיים הדוקה והכרחית, באותה מידה שאנו בוחרים מה להכניס לצלחת אנחנו צריכים לבחור מה היא אותה צלחת.

שימוש בכלים רב פעמיים פשוט יותר ממה שאנחנו נוטים לחשוב וחשיבותם רבה יותר ממה שאנחנו יכולים לשער.

באופן אישי אני ממליצה על שימוש בקופסאות פלסטיק או נירוסטה, כך בסוף הארוחה מכסים במכסה ומחזירים הביתה לשטיפה בלי להתעסק בניקיון בזמן הפיקניק.

לווייתנים מתים נמצאו בגרמניה, קיבתם מלאה שברי פלסטיק



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS