טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

מכון ויצמן למדע: ייצור מזון מן הצומח יעיל מייצור מוצרים מן החי עד פי 20

צוות טבעוניוז 27.3.2018

מכון ויצמן למדע: ייצור מזון מן הצומח יעיל מייצור מוצרים מן החי עד פי 20
שדה חיטה (אילוסטרציה). מקור: Pixabay

אתר החדשות ynet מדווח, כי מדעני מכון ויצמן למדע גילו כי ייצור מזון מן הצומח יכול להניב כמות חלבון גדולה פי 2 עד פי 20 מכל יחידת שטח לעומת מוצרים מן החי.

על פי האתר, חוקרים ממכון ויצמן השוו בין המשאבים הדרושים לייצור חמישה סוגים עיקריים של מזון מן החי (בשר בקר, בשר חזיר, מוצרי חלב, עוף וביצים) לבין אלו הדרושים לייצור מזון מן הצומח בעל ערך תזונתי דומה מבחינת חלבון, קלוריות והרכב ויטמינים ומינרלים. התוצאה: ייצור מזון מן הצומח יכול להניב כמות חלבון גדולה פי שניים עד פי עשרים מכל יחידת שטח. המחקר החדש התפרסם אתמול בערב (יום ב') בכתב העת המדעי 'רשומות האקדמיה האמריקאית למדעים' (PNAS).

המדענים מעריכים כי בארצות הברית לבדה, אם היו משקיעים את המשאבים המוקדשים לייצור מזון מן חי בייצור מזון צמחי, אפשר היה להאכיל עוד כ-350 מיליון פיות, יותר מכל אוכלוסיית ארצות הברית. ד"ר אלון שפון, שערך את המחקר, אומר: "למעשה, העדפת מזון מן הצומח יכולה לייצר יותר מזון מאשר כל המזון המתבזבז בעולם מסיבות שונות."

עוד נכתב באתר, כי התוצאות הדרמטיות ביותר התקבלו עבור בשר בקר. המדענים השוו ייצור בשר זה לגידול צמחי מאכל אשר יכולים לספק, במשותף ובפרופורציות הנכונות, פרופיל תזונתי דומה: סויה, תפוחי אדמה, קנה סוכר, בוטנים ושום. התברר כי באותו שטח אדמה שממנו ניתן להפיק, למשל, 100 גרם חלבון מתערובת של צמחים אלה, ניתן להפיק 4 גרם בלבד של חלבון מן הבקר. במילים אחרות, השימוש בקרקע חקלאית לייצור בשר בקר במקום גידול צמחים מובילה לאבדן מזון אלטרנטיבי בשיעור של 96% לכל יחידת קרקע.

המדענים אמדו גם את שיעור האבדן בסוגי מזון אחרים מן החי וחישבו אבדן של כ-90% עבור בשר חזיר, 75% עבור מוצרי חלב, 50% עבור עוף ו-40% עבור ביצים - הרבה יותר מאשר שיעור המזון אשר נזרק לפח מסיבות שונות. פרופסור רון מילוא, שבמעבדתו נערך המחקר, אומר: "חייבים להביא בחשבון את העלות האלטרנטיבית של מזון אם רוצים להבטיח את ביטחונה התזונתי של האוכלוסייה הגלובלית."

לכתבה המלאה ב-ynet:
בשר מבזבז: איך אפשר להאכיל את האנושות לאורך זמן?

הפרסום באתר PNAS:
The opportunity cost of animal based diets exceeds all food losses

קובץ pdf להורדה:
The opportunity cost of animal based diets exceeds all food losses

לקריאה נוספת:
15,000 מדענים קוראים לאזרחי העולם לעבור לטבעונות



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS