טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

חג הקורבן - אוקסימורון בחסות הדת והמסורת

צוות טבעוניוז 20.8.2018

חג הקורבן - אוקסימורון בחסות הדת והמסורת
אילוסטרציה. מקור: Pixabay

חג הקורבן (עיד אל-אדחא) ייחגג בימים הקרובים - 21-25 באוגוסט - על ידי מוסלמים ודרוזים. בחג זה מציינים החוגגים את העלייה לרגל למכה (חג') ואת עקידת ישמעאל, והוא מתאפיין בשחיטת כבשים או בעלי חיים אחרים.

פעילי עמותת 'קירות שקופים' תיעדו בשנה שעברה שחיטה במסגרת חג הקורבן. השחיטה נעשתה באמצע הרחוב בקרבת בתי מגורים. טל גלבוע העידה, כי "הרחובות נצבעים באדום והדם פשוט זורם לכל עבר". עוד היא כתבה בחשבון הפייסבוק שלה: "תארו לעצמכם מה זה להיות כה מפוחד כשכולם צורחים מסביבך, נטבחים מימינך, שמאלך ובכל מקום". רבות כבר נאמר על כך שקיימת סתירה בין 'חג' לבין 'קורבן'. למה חג צריך לבוא על חשבון קורבן?

ההתנגדות לקורבן בעלי חיים קיימת גם בקרב העדות שחוגגות את החג. על פי ויקיפדיה, ישנן משפחות שמכינות בו ממתקים כמו עוגות עגולות ממולאות בתמרים, כעכים ממולאים בשקדים ובוטנים, עוגות שמנת וכולי. בשנת 2011 התפרסמה כתבה באתר האינטרנט של ערוץ עשר, בה דווח כי כבשי חג הקורבן מצטרפות לאביב הערבי. על פי הכתבה, פעילים ערבים המתנגדים לשחיטת הכבשים בחג הקורבן הביעו את מחאתם על ידי פתיחת עמודי פייסבוק בשמן של כבשים.

חיפוש במנוע החיפוש של גוגל מעלה מידע אודות חג הקורבן ממספר אתרים בהקשרים שונים. אתר כל זכות מפרט את זכויות העובדים המוסלמים והדרוזים במהלך החג. אתר המרכז לטכנולוגיה חינוכית ואתר משרד החינוך מפרטים אודות מקורות החג ומנהגיו. שיוך הקרבת הקורבן ל-"חינוך" ול-"זכות" הוא ציני ויש לו טעם רע. העדפת זכות הקרבת הקורבן על זכות בעל החיים לחיות היא מעוותת ולא מוסרית. חינוך על סמך סדר העדיפויות הזה גם הוא מעוות ולא מוסרי. מנסח זאת טוב איתי שחם בטורו איש באמונתו יהרוג.

חג הקורבן נחשב לחג חשוב הן בקרב המוסלמים והן בקרב הדרוזים, ומדי שנה הוא זוכה לסיקור חדשותי בולט. אתר מאקו מדווח על מתן הקלות לפלסטינים לכבוד חג הקורבן. על פי מספר אתרי חדשות נוספים, הארגונים הפלסטיניים יחדשו את הדיונים בנוגע להסכם הרגיעה עם ישראל לאחר חג הקורבן - על רקע טרור העפיפונים והשריפות. החשיבות שמקבלת הקרבת הקורבן ושדוחקת הצידה נושאים בוערים אחרים מקצינה את חוסר מוסריות המנהג. המצב עד כדי כך גרוע, שהמשטרה מדווחת כי חג הקורבן מתאפיין בעלייה בגניבות חקלאיות.

יש מי שימהר ויקשר את האכזריות כלפי בעלי החיים לתרבות הערבית וינתק אותה מעצמו, באופן דומה לתגובות של אנשים מסויימים לציד הלוויתנים הנהוג בקרב תושבי איי פארו, אך יש לזכור את העובדה הלא-נעימה כי אכזריות כלפי בעלי חיים מקובלת ברבות מתרבויות העולם, ובכלל זה בתרבות הישראלית-יהודית. עיינו ערך 'על האש ביום העצמאות'.

ידיעה שפורסמה לאחרונה באתר החדשות ynet מדווחת, כי משרד החקלאות צופה מחסור בעוף טרי לקראת סוף השבוע. זאת בעקבות יציאתם לחופשה של עובדים מוסלמים במשחטות. לכתבה התפרסמו תגובות רבות ומגוונות, וביניהן טענות של אוכלי-עופות כמו "אני מרגיש כאילו אנחנו פה הקורבן" (כמה ציניות ורוע...), "אתרום לכם לוח שנה שלא תופתעו מהחגים הבאים עלינו לטובה כולל חג הקורבן כך תוכלו להתארגן בהתאם" וטענות דומות נוספות. מצד שני היו בתגובות גם קריאות לוויתור על אכילת בעלי חיים.

לרגל חג הקורבן, אנו ממליצים לכם להציב מראה מול עיניכם, להתבונן, להבין, ולעשות את הבחירה הטובה, השקולה, המושכלת והמוסרית.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS