טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

עשרה מרכיבים מן החי שמתחבאים במצרכים

דודי שטרן 25.2.2016

עשרה מרכיבים מן החי שמתחבאים במצרכים

טבעונים יודעים איך להימנע מג'לטין, לקטוז ודבש, אבל מה בנוגע למרכיבים לא מזוהים אחרים שנמצאים במזון מעובד?

מבצק עשוי נוצות ברווז ועד ציפויי סוכריות עשויים מחרקים, מרכיבים לא מוכרים מן החי נמצאים לעתים קרובות במוצרים על מדפי החנויות. לכן, טבעונים צריכים לדעת מהם המרכיבים הרשומים על האריזה. הבעיה היא, שלמנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) וגם לוועדת המסחר הפדרלית (FTC) אין תקנון למרכיבים טבעוניים וצמחוניים. המשמעות היא, שהסימון של מוצרים כטבעוניים נוגד את המדיניות שסימון מוצר חייב להיות אמיתי וללא הטעיות.

מערכת סימון תוספי מזון שנחשבים "מוכרים באופן כללי כבטוחים" מבטיחה את דרישות הבטיחות במזון, אבל טבעונים הם בדרך כלל קורבנות להטעיה, כשמקור התוספים (צמחי או מבעלי חיים) איננו מסומן. החוק האמריקאי דורש שהסימון יבדיל בין מרכיבים "טבעיים" ל"מלאכותיים", אבל לצרכנים אין שום דרך לדעת מהם המרכיבים, כי מרכיבים "טבעיים" יכולים מופקים גם מצמחים וגם מבעלי חיים.

כדי לעשות סדר בבלאגן, להלן רשימה של מרכיבים פופולריים שכל טבעוני צריך לזהות - ולהתרחק מהם:

אלבומן (Albumen)
זוהי מילה מכובסת לחלבון ביצה שנמצא בשימוש בהרבה מזונות מעובדים כגון סוכריות, עוגות ועוגיות. אלבומן קיים לעתים קרובות גם ביין.

קזאין (Casein)
קזאין יכול להיות בעייתי, כי הוא מופיע בהרבה מזונות טבעוניים-כביכול, ובגלל שהוא מופיע בכמויות מאוד קטנות, כך שמזונות שמכילים קזאין מסומנים כלא-חלביים. למרות הסימון, המוצר איננו טבעוני, כי קזאין הוא חלבון שנמצא בחלב של כל היונקים ומהווה 80 אחוזים מהחלבון בחלב בקר. קזאין נפוץ באבקות חלבון, צבעים, דבקים, קוסמטיקה וטקסטיל.

זיגוג של קונדיטורים (Confectioner's glaze)
זיגוג נמצא בשימוש נרחב כציפוי של סוכריות ומוצרי קונדיטוריה, ו-35% ממנו הוא לכה (shellac), מרכיב שמופק מהפרשות של חרקים. זה קיים גם במוצרים שאינם מזון, כגון נייר אלומיניום, ציפוי של רהיטים ותרסיסים לשיער.

דבק דגים (Isinglass)
דבק דגים הוא חומר שמופק ממעיים של דגים, שמשמש לסינון של יין ובירה. החומר איננו קיים במוצר הסופי (או קיים בכמויות מזעריות), אבל הוא נמצא בתהליך הייצור. לאחרונה פורסם שבריטניה צמאה לבירה טבעונית, ושהביקוש לבירות טבעוניות הולך וגדל.

חומצה לקטית (Lactic acid)
הכאב שאתם מרגישים אחרי אימון גופני מוצלח - זה בגלל שהגוף שלכם מייצר חומצה לקטית. חומצה לקטית היא גם תוסף מזון מאוד נפוץ שקיים ברוטב סויה, לחם מחמצת, חמוצים, יין, סוכריות ומשקאות קלים. חומצה לקטית יכולה להיות מופקת ממי גבינה, קמח תירס, תפוחי אדמה או מולסה. רוב היצרנים לא מציינים את מקור החומצה הלקטית, אבל יצרנים טבעונים מציינים באופן כללי, שהחומצה הלקטית מופקת ממקור צמחי.

אל-ציסטאין (L-Cysteine)
אל-ציסטאין משמש לשימור ולשיפור המרקם של בצק, והוא מופק לרוב מנוצות של ברווזים, שיער או פרסות של חזירים, או שיער אדם (שנאסף מהרצפה של מספרות בסין). אל-ציסטאין סינטטי מסומן ככשר או חלאל, אבל טבעי לא. המרכיב מסומן כשהשימוש שלו פונקציולני, ולא אם הוא משמש לטעם. כאשר הוא מסומן, היצרן איננו מחוייב לציין את המקור שלו.

מתיונין (Methionine)
מתיונין הוא חומצת אמינו שמופקת מאלבומן או מקזאין. מתיונין משמש בדרך כלל לשמירת הטריות של צ'יפס, ולפעמים נמצא גם בתה.

אדום 4 (Red 4)
אדום 4 הוא צבע מאכל המופק מחרקים. נקרא גם קרמין, ארגמן (carmine) או זהורית (cochineal). הצבע נמצא במגוון מוצרים ממשקאות עד סוכריות בזכות הצבע האדום-עמוק שלו. מכיוון שהוא יוצר תגובות אלרגיות קשות אצל אנשים מסויימים, ה- FDA דורש שהצבע יהיה רשום ברשימת המרכיבים של המוצר.

ויטמין די (Vitamin D)
טבעונים כבר יודעים שאפשר להשיג ויטמין די דרך חשיפה לשמש, תחליפי חלב מועשרים ותוספים. לצערנו, קיימים מוצרים טבעונים-לכאורה, שהוויטמין בהם מגיע ממקור לא טבעוני. D2 מגיע מצמחים או שמרים, אבל D3, הנפוץ יותר, עלול להגיע ממקורות מן החי, כמו דגים, ביצים וחלב.

מי גבינה (Whey)
מי גבינה וחלבון מי גבינה הם מרכיב נפוץ במזון מעובד. מי גבינה הם תוצר לוואי של גבינה, כאשר מהחלב המלא מפרידים בין המוצקים לנוזלים.

לכתבה המקורית: 10 Surprising Animal Ingredients Lurking on Store Shelves



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS