טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

תזונה טבעונית עדיפה על תזונה ים תיכונית לירידה במשקל - מחקר

צוות טבעוניוז 8.2.2021

תזונה טבעונית עדיפה על תזונה ים תיכונית לירידה במשקל - מחקר
אילוסטרציה. מקור: Pixabay

מחקר חדש מגלה, כי תזונה טבעונית עדיפה על תזונה ים תיכונית לצורך ירידה במשקל.

מדובר במחקר התערבות שנערך על ידי ועדת הרופאים לרפואה אחראית ופורסם ב-Journal of the American College of Nutrition.

במחקר נבדקו בני אדם עם עודף משקל וללא היסטוריה של סוכרת. הם חולקו לשתי קבוצות: בקבוצה אחת הם הקפידו על תזונה טבעונית דלת שומן, ובקבוצה השניה הם הקפידו על תזונה ים תיכונית שהוגדרה על פי פרוטוקול PREDIMED ומתמקדת בפירות, ירקות, קטניות, דגים, מוצרי חלב דלי שומן ושמן זית. בתזונה ים תיכונית מגבילים או נמנעים לגמרי מבשר אדום ומשומן רווי.

המשתתפים בשתי הקבוצות הקפידו על התזונה שלהם ללא הגבלה קלורית במשך 16 שבועות ללא שינוי בהרגלי הפעילות הגופנית וצריכת התרופות שלהם. לאחר מכן הם חזרו לתזונה המקורית שלהם למשך תקופה של ארבעה שבועות - ואחר כך עברו כל אחד לקבוצה השנייה למשך 16 שבועות נוספים.

ד"ר ניל ברנרד, נשיא ועדת הרופאים לרפואה אחראית, אמר: "אנשים נוטים לחשוב כי תזונה ים תיכונית היא אחת הדרכים הטובות ביותר לירידה במשקל, אך תזונה זו למעשה נכשלה כשהעמדנו אותה למבחן. בניסוי מבוקר ואקראי תזונה ים תיכונית לא גרמה לירידה במשקל בכלל. הבעיה, ככל הנראה, היא השילוב בתזונה של דגים שומניים, מוצרי חלב ושמן. לעומת זאת, תזונה טבעונית דלת שומן גרמה לירידה קבועה ומשמעותית במשקל".

ירידה במשקל וטבעונות

המחקר גילה כי המשתתפים השילו ממשקלם כ-13 פאונד (כ-6 ק"ג) בממוצע כשהקפידו על תזונה טבעונית - לעומת שום שינוי משמעותי כשהקפידו על תזונה ים תיכונית. בתקופה בה המשתתפים הקפידו על תזונה טבעונית, הם השילו בממוצע 7.5 פאונד (3.4 ק"ג) ממסת השומן שלהם ו-315 סמ"ק מהשומן באיברים הפנימיים שלהם. התזונה הטבעונית גרמה לירידה ברמות הכולסטרול הכלליות וה-LDL ב-18.7 mg/dL ו-15.3 mg/dL בהתאמה. לחץ הדם של המשתתפים ירד בהשפעת שתי התזונות, כאשר בתזונה הים תיכונית לחץ הדם ירד קצת יותר (6 mmHg לעומת 3.2 mmHg).

ד"ר חנה קחלאובה, מנהלת המחקר הקליני בוועדת הרופאים לרפואה אחראית, אמרה: "מחקרים קודמים מצביעים על כך שגם תזונה טבעונית וגם תזונה ים תיכונית משפרים את המשקל ואת גורמי הסיכון הקרדיומטבוליים, אך עד עכשיו היעילות שלהן אחת יחסית לשניה מעולם לא הושוותה בניסוי אקראי. החלטנו לבדוק את שני סוגי התזונה האלה ראש בראש וגילינו כי תזונה טבעונית הרבה יותר יעילה הן לירידה במשקל והן לשיפור הבריאות הכללית".

החוקרים מעריכים כי תזונה טבעונית גרמה לירידה במשקל בגלל ירידה בצריכת הקלוריות, עלייה בצריכת הסיבים התזונתיים, ירידה בצריכת השומן וירידה בצריכת השומן הרווי. קחלאובה הוסיפה: "אם מטרתכם היא לרדת במשקל או להיות בריאים יותר, בחירה בתזונה טבעונית היא דרך מעולה להשיג את המטרה".

התזונה הבריאה ביותר

המחקר החדש מצטרף לרשימה ארוכה של מחקרים, שמצביעים על כך שטבעונות היא התזונה הבריאה ביותר לאדם.

חתמו על העצומה:
למען הבריאות - עודדו אנשים לאמץ אורח חיים טבעוני

המגמה הבולטת ביותר

מבדיקה בשירות גוגל טרנדס (Google Trends) עולה, כי ישנם הרבה יותר חיפושים בגוגל שקשורים לטבעונות מאשר כאלו הקשורים לתזונה ים תיכונית.

פופולריות של טבעונות ושל תזונה ים תיכונית על פי גוגל




טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS