טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

בעלי חיים מעבירים את פעילותם מהיום ללילה כדי להתחמק מבני אדם

צוות טבעוניוז 19.2.2020

בעלי חיים מעבירים את פעילותם מהיום ללילה כדי להתחמק מבני אדם
אילוסטרציה. מקור: Pixabay

בעלי חיים רבים, הפעילים לרוב בשעות היום, מעבירים חלק ניכר מפעילותם אל שעות הלילה - על מנת להימנע מהיתקלות עם בני אדם, תוך סיכון בריאותם והישרדותם.

מחקר חדש שנערך על ידי מדענים מאוניברסיטת קליפורניה בדק את השינויים באורח חיים של 64 מיני יונקי בר, ביניהם אריות, טיגריסים ודובים וגילה, כי הם העבירו בממוצע 20% מהפעילות שלהם מהיום ללילה, כאשר אצל חלקם השינוי גדול יותר, בהתאם לפגיעה בבית הגידול שלהם.

לשינוי המדובר באורח החיים עלולות להיות השלכות לגבי כושרם הגופני של בעלי החיים, שמירה על גודל אוכלוסייתם, אינטראקציות בין פרטיהם והתפתחותם האבולוציונית.

הגורמים העיקריים לשינוי הם חקלאות, כרייה, כריתת עצים ופיתוח עירוני, אך גם פעילויות אנושיות שנראות בלתי מזיקות כמו טיולי הליכה בטבע וקמפינג עלולות לגרום לבעלי החיים להימנע מלהיות פעילים במשך היום באזור מחייתם.

לדוגמא, דובי מלאי אסייתיים מעבירים בדרך כלל 80% מהזמן הפעיל שלהם בשעות היום ועל ידי חשיפה לשמש סופגים ויטמין D, אך באזורים בהם בני אדם פולשים לשטחיהם, הם מעבירים 90% מהזמן הזה בשעות החשיכה - כך על פי National Geographic.

על פי העיתון New York Times, יונקים היו בעלי חיים יומיים מזה 65 מיליון שנים, ושינוי המצב עלול לסכן את בריאותם וסיכויי הישרדותם באופן שטרם נבדק. בעיתון זה ניתנו דוגמאות של זאבי ערבות בהרי סנטה קרוז בקליפורניה, שכיום ישנים במשך היום ויוצאים לצוד במשך הלילה טרף ממינים אחרים ממה שהם רגילים, ושל פילים אפריקאים שיוצאים בלילה לאכול גידולים חקלאיים.

דו"ח המחקר:
The influence of human disturbance on wildlife nocturnality

פרסומים נוספים:
Animals Are Becoming Nocturnal to Avoid Humans
More Mammals Are Becoming Nocturnal Due to Human Activity
Mammals Go Nocturnal in Bid to Avoid Humans

יש לציין, כי קרוב ל-40% מהשטחים היבשתיים על פני כדור הארץ מנוצלים על ידי האדם לחקלאות, כאשר יותר משני שליש מהשטחים החקלאיים, שהם קרוב ל-26% מהשטחים היבשתיים על פני כדור הארץ, מנוצלים לגידול מספוא לבעלי חיים - כך על פי נתוני ארגון המזון והחקלאות של האו"ם. לעומת זאת, גודלם של השטחים העירוניים הוא כאחוז אחד בלבד מהשטחים היבשתיים בעולם.

לקריאה נוספת:
תאבון להרס: צריכת מוצרים מן החי אחראית ל-60% מהכחדת חיות הבר בעולם



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS