טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

להמשיך לאכול בשר אדום ובשר מעובד? המחקר מופרך - הסבר

צוות טבעוניוז 6.10.2019

להמשיך לאכול בשר אדום ובשר מעובד? המחקר מופרך - הסבר
אילוסטרציה. מקור: Pixabay

בימים האחרונים התפרסמה באמצעי התקשורת ידיעה אודות מחקר, כביכול, שטוען כי בשר אדום ובשר מעובד אינם מזיקים לבריאות - בניגוד למה שנטען רבות בשנים האחרונות.

עורך המחקר טוען, כי הטענות כי בשרים אלו מזיקים לבריאות אינם מבוססים דיים, וכי רוב בני האדם יכולים להמשיך לצרוך אותם כרגיל. זאת בניגוד לטענת ארגוני הבריאות הגדולים בעולם, שטוענים בדיוק את ההיפך, על בסיס מחקרים רבים שנערכו במשך עשרות שנים.

בעיתון 'ניו יורק טיימס' התפרסמה ידיעה, כי לעורך המחקר היו קשרים עם תעשיית הבשר, וכי הוא לא דיווח עליהם. על פי הידיעה, אותו חוקר פרסם כבר ב-2016 מחקר שמבטל כביכול את הממצאים על כך שסוכר מעובד מזיק לבריאות, וגם המחקר הזה היה ממומן על ידי התעשייה.

לכתבה המלאה:
Scientist Who Discredited Meat Guidelines Didn't Report Past Food Industry Ties

באתר 'העין השביעית' התפרסמה אזהרה של משרד הבריאות, לפיה "ידיעה שפורסמה בכלי תקשורת רבים, לפיה אכילת בשר אדום ומעובד אינה מזיקה לבריאות 'כפי שחשבנו', נשענת על מחקר מפוקפק, סותרת את הידוע למדע, מנוגדת להמלצות ארגוני הבריאות המובילים בעולם ולהמלצות משרד הבריאות עצמו."

גם בפורום הישראלי לתזונה בת קיימא הגיבו לידיעות על ה-'מחקר': "הקלות בה גוף פרטי שמקורות המימון שלו נסתרים, שלא מונה על ידי אף גורם רשמי, מרשה לעצמו להפיץ 'הנחיות' לא מבוססות, מטרידה. מדובר בסקירה מבלבלת ומבולבלת, שאמנם יוצרת כותרות 'קליקבייט' אך בפועל חוטאת לעקרון הבסיסי במדעי הבריאות: 'ראשית כל, אל תזיק'. לא בכדי הפרסום גרר ביקורת קשה של מיטב ארגוני הבריאות והתזונה, שכן הוא לוקה בשיטות המחקר ומכיל סתירות. הנזקים הבריאותיים בצריכת בשר אדום ומבשר מעובד מוכרים וידועים היטב, וקיימות המלצות גורפות להפחתה בצריכתם, בין היתר על ידי ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות הישראלי."

לכתבה המלאה:
משרד הבריאות: התקשורת פירסמה פייק-מחקר על כך שבשר אדום אינו מזיק

מבדיקה נרחבת של המחקר החדש והפרסומים סביבו מסתבר, כי הוא איננו אמין ממספר סיבות:

המחקר הוא סיכום של חמישה מחקרים שונים, ארבעה מתוכם קשורים לבריאות והחמישי על גישה של אנשים כלפי מזון, שגילה כי רוב הנשאלים אוהבים בשר ולא רוצים לוותר עליו. הארבעה הראשונים נערכו על ידי קבוצה של מומחים לסטטיסטיקה בשם NutriRECS. ארבעתם מאוד דומים, והם מבוססים לרוב על תצפיות. חלקם מומנו באופן מוצהר על ידי גורמים בתעשיית המוצרים מן החי. חלקם אף לא בדק בשר מעובד אלא תזונה דלת שומן.

כמה מכלי התקשורת הגדולים שפרסמו את הידיעה לא מאמינים לה בעצמם. ב-CNN נכתב בכותרת כי המחקר "שנוי במחלוקת", וכי "מומחים אומרים לא להאמין לזה". כלי תקשורת רבים ציטטו את המתנגדים למחקר, ובין היתר ציטטו פרופסור מהרווארד בשם ד"ר וולטר וילט שאמר: "זה הניצול המעצבן ביותר של נתונים שראיתי אי פעם".

ועדת הרופאים לרפואה אחראית דרשה מהחוקרים לא לפרסם את המחקר, בגלל שמסקנותיהם אינם נתמכים על ידי הממצאים - אך המחקר התפרסם בכל זאת. הוועדה טענה כי ממצאי המחקר עוותו על מנת להגיע למסקנות שפורסמו, בדומה למחקר אחר שפורסם לאחרונה שטען, כי לטבעונים יש סיכון גבוה ללקות בשבץ. במחקר ההוא, צמחונים וטבעונים הוכנסו לאותה קטגוריה. הנתונים של הצמחונים, להם סיכון גבוה יותר ללקות בשבץ, האפילו על אלו של הטבעונים.

פן מעורר תהיה נוסף בפרסום המחקר הוא, שהחוקרים ממליצים להמשיך לצרוך בשר. אם תוצאות המחקר הן שהממצאים נגד בשר אינם מבוססים מספיק, המחקר היה אמור להתפרסם ללא המלצות בכלל.

בדומה למקרה הזה, לאחרונה התפרסמה בארצות הברית המלצה לצרוך יותר חלב בקר ופחות משקאות צמחיים - אך ההמלצה פורסמה בלחץ תעשיית החלב.

רשימת מקורות המידע של הבדיקה נמצאת כאן:
New Research: Keep Eating Red & Processed Meat | Debunked


ד"ר ג'סטין בטלר, דוקטורית לביולוגיה מולקולרית בוגרת אוניברסיטת בריסטול, כתבה את ביקורתה על המחקר באתר Plant Based News.

לדבריה, תוצאות המחקר הן כי הפחתת שלוש מנות בשר אדום ובשר מעובד בשבוע הביאה לשיפור בריאותי קטן מהמצופה. המחקר לא ציין מהן הכמויות המקוריות של סוגי בשר אלו אותן הנבדקים צרכו. בנוסף, המחקרים נערכו על בני אדם צעירים סביב פרקי זמן אפסיים - בהם אין סיכוי שהנבדקים יפתחו מחלות כתוצאה מהרגלי התזונה שלהם. לדוגמא, סרטן המעי לא מתפתח תוך שבועיים מרגע אכילת כריך בייקון.

ארגוני רפואה ומחקר רבים דחו את הפרשנות של תוצאות המחקר, ביניהם הקרן העולמית לחקר הסרטן. חלקם אף אמרו שהפרסום הזה הוא בושה וחוסר אחריות כלפי הציבור. ועדת הרופאים לרפואה אחראית הגישה תלונה לרשויות הפדרליות בארצות הברית נגד עורכי המחקר.

לכתבה המלאה:
Experts Slam Study Saying Red Meat Is Healthy


יש לציין, כי בעשורים האחרונים נערכו מחקרים רבים, מקיפים ומקצועיים, מהם נובע כי מוצרים מן החי, ובפרט בשר אדום ובשר מעובד, גורמים למחלות שונות ובעיקר למחלות לב וכלי דם, מספר סוגים נפוצים של סרטן וסוכרת מסוג 2, וכי טבעונות היא אורח החיים הבריא ביותר לאדם. מסקנה זו קיבלה גיבוי מארגוני הבריאות הגדולים בעולם, ביניהם ארגון הבריאות העולמי, האקדמיה לתזונה בארצות הברית, משרדי בריאות של מדינות רבות ועוד. המחקר המדובר איננו מספיק, בלשון המעטה, על מנת להפריך את מכלול המחקרים שהוא מתיימר להפריך.

למידע נוסף:
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
הון שלטון מזון



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS