טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

קבילת ענק נגד הצבא: מחסור במזון טבעוני ראוי

צוות טבעוניוז 24.5.2018

קבילת ענק נגד הצבא: מחסור במזון טבעוני ראוי
צילום: Dominique A. Pineiro, משרד הביטחון

אתר החדשות ynet מדווח, כי 550 חיילים וקצינים מתלוננים על מחסור במזון טבעוני ראוי ומזין באחת הקבילות הגדולות ביותר שהוגשו אי פעם נגד הצבא.

על פי הכתבה, 550 חיילים טבעונים וצמחונים, בהם אנשי קבע וקצינים בסדיר ובמילואים, הגישו קבילה משותפת לנציב קבילות החיילים במשרד הביטחון, האלוף במילואים יצחק בריק. החיילים קובלים על מחסור במזון ראוי ומזין שמוגש לחיילים טבעונים וצמחונים, למענה רפואי לקוי ולחוסר התחשבות בביצוע תורנויות הכוללות שטיפת כלים בשריים. מדובר באחת הקבילות העקרוניות הגדולות ביותר שהוגשו מאז ומעולם נגד צה"ל.

לפני כארבע שנים הוגשו קבילות דומות על ידי עשרות חיילים טבעונים, ובעקבות כך צה"ל נקט בשורת מהלכים לשיפור המצב, ואף הכשיר מנת קרב טבעונית, אך לפחות לפי הקבילה נראה כי נכון להיום רובם לא מיושמים, בעיקר ביחידות מרוחקות או כאלה בהן אחוז המשרתים הטבעונים והצמחונים הוא נמוך מאוד, עד לרמת החיילים הבודדים.

הקובלים טוענים כי התזונה הטבעונית בצה"ל מבוססת בעיקר על פחמימות, ותוספות החלבון המיוחדות שמוצעות לטבעונים הן לרוב דגנים שמכילים מעט חלבון, מעובדים, מטוגנים ועתירים בסוכר, מלח וכימיקלים: "מוצרים רבים שמוצעים לטבעונים, כמו מעדני סויה, נגמרים עוד לפני שהחיילים הטבעונים נכנסים לחדר האוכל, בשל הביקוש הרב שיש להם בקרב חיילים שאינם טבעונים. בחנויות המזון בתוך הצבא (חלביות, שק"ם, כוורת), פעמים רבות אין מזון טבעוני. מחוץ ליחידות, בעיקר ללוחמים טבעונים, כמעט ולא מסופקות מנות קרב טבעוניות, למרות שמדובר במוצר קיים בצבא שהושק לפני כשנתיים. גם הכריכים הטבעוניים המוצעים לחיילים מחוץ לבסיס דלים בחלבון ולא מכילים קטניות. המחסור והליקוי קיים גם בשבועות חוץ יחידתיים כמו באבטחות ישובים".

הקבילה שבה ומזכירה טענות בנוגע לציוד צבאי שבו חיילים טבעונים נדרשים לעשות שימוש - בניגוד לתפיסתם: "נעליים שלא מכילות רכיבים מהחי מתבלות מהר וגורמות לכאבי גב ורגליים, ועדיין לא מוצעות לטבעונים כומתות טבעוניות ממגוון הצבעים (זולת כומתות שחורות וכומתות בקו"ם) כפי שהובטח בעבר. חיילים טבעונים נדרשים להשתמש בפריטים מן החי כמו כובעי צמר, קסדות עם רצועות עור ועוד".

הקובלים, שנעזרו בגורמים משפטיים ובמומחים לתזונה טבעונית, ממליצים על 30 פתרונות למימוש השינוי לטובת אוכלוסיית הטבעונים בצבא, כמו הגדרות מסודרות וברורות, הגדלת הפיקוח והביקורת על הנושא והערכה מחודשת של התזונה הטבעונית בצבא בכלל, וללוחמים הטבעונים בפרט.

גורמים במשרד הביטחון אישרו כי הקבילה הוגשה לפני כמה שבועות והיא נמצאת כעת בטיפול. גורם באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) סיפר ל-ynet כי בצבא בוצעו שורה של שיפורים לטובת המענה לחייל הטבעוני, כאשר רכישת מזון עשיר בחלבונים שאינן מן החי, כמו מוצרי סויה, תחליפי גבינות, קטניות עשירות בחלבון ובקרוב טופו, היא רק חלק מהפתרון שניתן.

לכתבה המלאה:
הטבעונים נגד צה''ל: 550 חיילים וקצינים קובלים על קיפוח

חברת הכנסת יעל כהן פארן כתבה בתגובה בפרופיל האינסטגרם שלה: "בצה"ל משרתים אלפי חיילים וחיילות צמחונים וטבעונים וצריך להתחשב בהם. כיום, תעשיית המזון מספקת תחליפים ראויים ומזינים, כטבעונית אני מכירה אותם. אני גם יודעת שבצה"ל עשו מהלכים גדולים בנושא ואף על פי כן, חשוב להתייחס לקבילה בכובד ראש. אפנה לשר הביטחון לבחון את הנושא ולסייע לחיילים."



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS