טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

מה יקרה אם כל הקרח בעולם יימס?

צוות טבעוניוז 5.3.2018

מה יקרה אם כל הקרח בעולם יימס?
שברי קרחון שנסחפו לים בעקבות המסתו, איסלנד

מה יקרה אם כל הקרח בעולם יימס, ואיך האנושות תתמודד עם זה? על שאלות אלו מנסה לענות דף הפייסבוק What.If המנוהל על ידי המדען הגרמני ממוצא תימני האשם אל-גלילי.

סרטון שהועלה לדף בשבוע שעבר מעלה שאלות מאוד מטרידות: מה יקרה אם שינויי אקלים דרסטיים ימיסו את כל הקרח בעולם בין לילה? האם היינו טובעים מתחת למים? האם המדינה שלנו הייתה שוקעת? איך היינו מרגישים כשאנחנו ניחנק לאט למוות? המשך הסרטון נותן הסברים מדעיים ומצייר תחזית קודרת על בסיס המדע.

ההסבר פותח בעובדה מעניינת: אם ניתן לקוביית קרח להמס בתוך כוס מים, מפלס המים יישאר אותו הדבר, אבל אם נעשה את אותו הדבר במים מלוחים, מפלס המים יעלה. נפח המים יגדל במידה קטנה יחסית לנפח הקרח, אבל כשמדובר בכמות הקרחונים בכדור הארץ - עליית מפלס האוקיינוסים תהיה משמעותית: כ-70 מטרים. חלקים מכל שבע היבשות ישקעו מתחת למים, ביניהם ערים כמו לונדון, מיאמי, ונציה, הולנד כולה וחופי אוסטרליה שהם בית ל-80 מאוכלוסיית המדינה. רק אפריקה כמעט ולא תשקע, אבל כמעט ולא יהיה ניתן לחיות עליה.

מלבד האזורים שישקעו מתחת למים, יקרו דברים רבים נוספים. הקרח המומס ישחרר פחמן דו חמצני לאוויר. למרות שכמות החמצן באוויר תישאר אותו הדבר, בני אדם ייחנקו. לא יהיה לנו מספיק זמן להתרגל לשינוי. זרמי האוקיינוסים ישתנו, וזה ישפיע על החיים בהם. בעלי חיים רבים ייכחדו, ואלה שישרדו ייאלצו לעזוב את בתיהם ולמצוא בית חדש. אספקת המזון לאנושות תקטן משמעותית. זרמי האוקיינוסים יגרמו גם לשינויי מזג אוויר: גשם רב יירד במדבריות ואזורים לחים יתייבשו. רוב החקלאות בעולם תיהרס, מה שיוביל לרעב עולמי.

גם אופי הרוחות ישתנה. ללא קרח שמחזיר את קרני השמש, האור יאדה יותר מים מהאוקיינוסים וייצור יותר עננים. העננים יצטברו באזורים הררים, יורידו גשם ויגרמו להצפות. הוריקנים יהיו נפוצים יותר. כל רעידת אדמה הכי קטנה באזורי חופים תוביל לצונמי ענק.

כל השינויים הנ"ל יובילו להגירה המונית איתה ממשלות העולם לא יצליחו להתמודד. העולם כפי שאנחנו מכירים אותו יתמוטט.

בסיכומו של הסרטון נאמר, כי כל הקרח על כדור הארץ לא יכול להמס בין לילה, אבל הוא נמס. כל עוד "נתדלק" את שינויי האקלים, לא יישאר לנו קרח תוך 5,000 שנה.


בסרטון נוסף, מציג דף הפייסבוק הדמיה של איך ייראו ערים נבחרות העולם כאשר לא יהיו קרחונים, ומפלס האוקיינוסים יהיה 70 מטר גבוה יותר. הכתוביות בסרטון מדגישים שזהו מצב היפותטי שלא צפוי לקרות בעתיד הקרוב. על פי התחזיות, מפלס האוקיינוסים יעלה בשיעור של 18 עד 59 סנטימטרים עד שנת 2100, ושהתהליכים יכולים להשתנות.

ראוי לציין, שההתחממות הגלובלית, שגורמת להמסת הקרחונים, נגרמת עקב פליטה של גזים מסוימים כמו פחמן דו חמצני ומתאן (הרקויים גזי חממה) לאטמוספרה. גזים אלו נפלטים מהתעשייה, מכלי רכב, ובכמויות הכי גדולות - מתעשיית בעלי החיים.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS