טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

בשר: תחילת הסוף

בלה וזלמן 19.3.2017

בשר: תחילת הסוף

פטריק בראון הקים את Impossible Foods ושם לו למטרה להחליף את תעשיית הבשר. הוא מאמין שהוא יצליח לשכנע 230 מיליון אמריקאים אוכלי-כל להחליף את ההמבורגרים והסטייקים במקביליהם הצמחיים.

אמנם הגשמת החזון עוד רחוקה, ובראון עצמו מודה בזה, אבל הקונספט יעמוד בפני מבחן חשוב ב-22 במרץ: Impossible Foods יפתח את המפעל הגדול הראשון שלו בעיר אוקלנד, קליפורניה. המפעל יתחיל לייצר המבורגרים בקיץ הקרוב, וזה יהיה הסימן הקונקרטי הראשון שהחברה ומוצר הדגל שלה הם יותר מחלום אוטופי.


(סרטון: Jayne Orenstein, Joe Yonan/The Washington Post)

מלבד ההשפעה על בריאות הציבור ועל איכות הסביבה, למהלך יש השפעה גם על תעשיית הבשר המתורבת. בניגוד למפתחי הבשר המתורבת, שמנסים לדחוק לפינה את תעשיית המוצרים מן הצומח, חברה זו שואפת למשוך אליה אוכלי בשר מושבעים על ידי יצירת מוצר צמחי שמרגיש כמו בשר. חברת מוצרים צמחיים מוכרת אחרת, Beyond Burger, כבר נכנסה למיינסטרים עם המבורגר ש"מדמם" מיץ סלק. חברת הסטארט-אפ Memphis Meats הכריזה בשבוע שעבר שהיא הצליחה לגדל במעבדה בשר עוף, בעלות של 9,000 דולר.

השקעות בחברות מוצרים צמחיים ובשר מתורבת
השקעות בחברות מוצרים צמחיים ובשר מתורבת (שש מהן) - מתוך אתר Crunchbase

מעט מהחברות הנ"ל הוכיחו שהן יכולות לפעול בקנה מידה מסחרי. אפילו Beyond Burger, שכבר הוכיחה זאת, מוכרת את מוצריה רק ברשת חנויות הבריאות Whole Foods. דובר חברת Impossible Foods אומר, שבעזרת המפעל החדש, יכולת הייצור של החברה תגדל פי 250, והיא תוכל לספק את מוצריה ל-1,000 מסעדות עד סוף השנה.

בראיון טלפוני שנתן פטריק בראון לעיתון Washington Post, הוא אמר: "משימתה של החברה היא להפוך את השיטה המקובלת לייצור בשר למיושנת. המשמעות היא שנצטרך להתחרות בה בכל הזירות, ואנחנו נעשה את זה."

פטריק בראון משוכנע, שבהינתן הזמן והמשאבים הדרושים, המדע יפתח "בשר" צמחי שמראהו וטעמו יהיו כמו המקור. מאז שנת 2011, הוא קיבל יותר מ-180 מיליון דולר בהשקעות מביל גייטס ומחברת גוגל.

המוצר הראשון של החברה הוא בורגר, העשוי ברובו מחיטה וחלבון תפוחי אדמה, שבעזרת מולקולה שנקראת heme, יקבל את המראה ואת הטעם של בשר בקר טחון. הבורגר תפס את עיניהם של כמה מהשפים המובילים בניו יורק, שהכניסו אותו לתפריט שלהם תמורת 15 דולר למנה.

Impossible Burger, כפי שהוא מוגש במסעדות Momofuku
Impossible Burger, כפי שהוא מוגש במסעדות Momofuku (צילום: Impossible Foods)

בפני החברה עדיין מוערמים קשיים, בעיקר הקשיים להוכיח את עצמה בפני אוכלי בשר ולהשוות את מחיר המוצר שלה למחירו של בשר טחון. מומחים צופים שזה אכן יקרה, אבל החברה תצטרך לערוך אופטימיזציה של שרשרת האספקה ותהליך הייצור שלה. המחירים ירדו גם כאשר תהיה לחברה רשת הפצה אמינה. היתרון העיקרי שיש לחברה כיום הוא, שלעומת שחיטה של בעלי חיים - השיטה שלה הרבה יותר זולה ויעילה.

קושי נוסף הוא הפקת heme. עד עכשיו, heme היה מופק מפולי סויה, אבל תהליך זה יקר ופולט הרבה גזי חממה. Impossible Foods פיתחה שמרים שמייצרים את המולקולה, ועל ידי כך הוזילה את הפקתה באופן משמעותי.

בין היתר, קיים פטריק בראון מגעים עם מקדונלס, למרות שחברתו עדיין לא מוכנה לייצר בכמויות הדרושות לרשת כולה.

לקריאה נוספת:
Is this the beginning of the end of meat? (Washington Post)
Does the Impossible Burger mean the end of meat? (IOL)



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS