טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

אנשים תמיד אכלו בשר

דודי שטרן 22.5.2016

אנשים תמיד אכלו בשר

טיעון שאני שומע פעמים רבות כלגיטימציה לצריכת מוצרים מן החי הוא שבני אדם תמיד צרכו מוצרים אלו, לאורך כל ההיסטוריה. יש כאן חוסר דיוק מהותי ראוי לציון.

בני אדם כציידים-לקטים

האדם הופיע לראשונה בעולם לפני כ-2 מיליון שנה (או 5-7 מיליון שנה על פי מקורות מסויימים), ואז אכל רק מהצומח - פירות, ירקות, שורשים, גרעינים, וכולי. גם על פי ספר בראשית, בני האדם הראשונים אכלו רק מהצומח. רק בתקופות הרבה יותר מאוחרות, חלק ממיני האדם אכלו מן החי. על פי התנ"ך, הותר לאדם לאכול מן החי רק החל מהדור של נח.

גם כשהאדם הקדמון אכל מן החי, אנשים היו יוצאים לצוד אחת למספר ימים, וגם אז לא תמיד היו תופסים משהו. על פי ארכיאולוגים, התזונה של בני האדם עדיין הייתה מבוססת בעיקרה על מזון מהצומח - כ-97%.

ההשערה הרווחת היא שבני אדם התחילו לאכול מן החי בעקבות מחסור שהיה פעם במזון מן הצומח - מחסור שאיננו קיים היום. יש שטוענים שמזון מן החי תרם להתפתחות האדם. לא בטוח שערכיו התזונתיים של המזון מן החי הם אלו שתרמו להתפתחות האדם, או פעולת הצייד.

המהפכה החקלאית

המהפכה החקלאית, שניצניה הראשונים הופיעו לפני כ-10,000 שנה, שינתה באופן קיצוני את אורח חייו של האדם ואת מבנה החברה האנושית. מזון הושג בהרבה פחות מאמץ ונהפך להרבה יותר זמין. עדיין, מוצרים מן החי היו הרבה יותר יקרים ממזון מן הצומח. מוצרים מן החי היו בעיקר נחלתם של עשירים. מרעה דרש שליטה על שטחים גדולים, ועיבוד הבשר והחלב דרש עבודה. רוב בני האדם עדייו לא אכלו מן החי בתדירות כמו של היום.

המהפכה התעשייתית

המהפכה התעשייתית, שהתחילה בתחילת המאה ה-19 (או באמצע המאה ה-18 לפי חלק מהדעות), שינתה שוב את האנושות לבלי היכר, והקצינה את תוצאותיה של המהפכה החקלאית. המהפכה עדיין בשיאה בימינו אנו. הופעתם של מקורות אנרגיה כמו נפט, ובעקבות זאת הופעתן של מכונות מודרניות, הפכו מוצרי צריכה להרבה יותר זמינים, וגם מזון נהיה הרבה יותר זמין. אחד הביטויים הכי משמעותיים של המהפכה התעשייתית הוא הגידול החד באוכלוסיית האדם בעולם. ביטוי נוסף - מגיפת ההשמנה, שהתחילה להופיע במאה ה-20.

רק במאה ה-20 הפכו מוצרים מן החי לדבר יומיומי, וגם זה רק במדינות מפותחות. חשוב לציין, שבארצות עניות בימינו, מוצרים מן החי עדיין הרבה פחות נפוצים. מוצרים מן החי נתפסים כדבר חיובי רק בגלל היוקרה שהייתה להם בעבר, ובעקבות קידום מכירות של היצרנים.

הגידול והשחיטה התעשייתיים וההמוניים של בעלי החיים הוא עניין של עשרות השנים האחרונות. העיוותים הגנטיים שבעלי החיים עברו כדי שיהיה אפשר להפיק מהם מקסימום תוצרת במינימום זמן, מאמץ והוצאות, והיכולת שלנו להשיג את התוצרת ללא כל מאמץ פיזי, הם דבר חדש לגמרי.

הגידול החד באוכלוסיית העולם, שעדיין נמשך, מעודד את התעשייה להמשיך ולהקצין את היעילות הכלכלית שלה, כדי לייצר כמויות הולכות וגדלות של מזון בעלות מינימלית. דבר זה דורש מניפולציות שבאות על חשבון הפיקוח הבריאותי והתברואתי על התעשייה. מכיוון שמוצרים מן החי דורשים יותר משאבים ממזון מן הצומח, התעשייה והמסחר עושים עליהם יותר מניפולציות.

וגם אם משהו תמיד היה - זה לא אומר בהכרח שהוא טוב.

מלחמות, לדוגמא, היו קיימות לאורך כל ההיסטוריה, ורובנו בכל זאת שואפים שהמלחמות תסתיימנה. פעם לא היו דמוקרטיות ולא היו זכויות אדם. מהפכות הובילו לביטול העבדות (שתמיד הייתה), לחקיקת חוקים סוציאליסטים ולהכרה בזכויות נשים, גזעים, עמים ובני מיעוטים. אפשר לתרץ כל דבר, אם זה מלחמות, עבדות, ניצול, אלימות או כל חוסר צדק עם המשפט "זה תמיד היה ככה". האם זה מצדיק את המעשה? לא.

כמו כן נמצא קשר ישיר בין צריכת מוצרים מן החי לבין הופעת מחלות בקרב בני אדם. ידוע שמיד עם חדירתה של התזונה המערבית המודרנית לארצות במזרח הרחוק, הופיעו מחלות שלא היו קיימות קודם בארצות אלו.

ידוע גם, שבעבר, תוחלת החיים של בני אדם הייתה 40 עד 50 שנה. לתמותה בגילאים האלה הייתה סיבות רבות, אם זה רעב, חוסר הגיינה, מחלות שהיו פעם קטלניות, אלימות וכולי. התפתחות הרפואה המודרנית (ובכללה המצאת האנטיביוטיקה והחיסונים) ופיתוח תשתיות שעוזרות לשמור על הגיינה (כמו מים זורמים וביוב), העלימו גורמי תמותה רבים שהיו קיימים בעבר, והביאו לקדמת הבמה גורמי תמותה אחרים, שאינם בהכרח חדשים, כמו תזונה לקוייה.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS