טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

הנצרבים בנשמה

בלה וזלמן 15.2.2016

"הרפתן אוהב את הפרה כי היא מכניסה כסף. אבל מה קורה כשהיא לא מכניסה מספיק?

זה לא סוד שבעיני הרפתן, פרות הן בסך הכל מכונות לייצור חלב, והתשלום על החלב נקבע בעיקר על ידי האיכות שלו. כמות המוצקים (שומן וחלבון) וכמות המוגלה שבו (תאים סומטיים). לכל פרה יש את הנתונים הגנטיים החזויים שלה, וביחד עם שקלול של שקילות החלב מהחליבות שלה (בדיקה מצוצה שההתאחדות ומוצצת החלב המציאו) מקבלים 'תמונה' רחבה יותר למה הפרה באמת שווה (חיים זה לא פה).

אז מה עושים עם פרה שהנתונים הכוללים שלה 'לא מספיק' כלכליים?

ברוב המקרים ימתינו עם ההוצאה של הפרה למשחטה כי עד כמה שחלב איכותי זה כלכלי גם על חלב זבל (מצטער על השפה הקלגסית) המחלבה משלמת והציבור הטיפש שותה בהנאה.

אבל יש גם מקרים שהרפתן מבין שעם פרות מסויימות הוא נפל ורווח לא באמת יהיה אז עדיף להוציא כמה שיותר מהר. אז מה עושים כדי להרוויח בכל זאת? מזריעים את הפרה בפר לבשר (שרוולה, בלגי כחול, סימנטל וכולי...), לא משנה מה יצא מהאונס הזה, זכר או נקבה יחשב אוטומטית כבשר ואת הפרה מוציאים אחרי ההמלטה. ככה אפשר להרוויח גם מהדם שלה וגם מהדם של התינוקות שלה.

במקרים מסויימים אונסים מבכירות (במינוחי רפת מבכירה היא עגלה אחרי המלטה ראשונה ופרה היא מבכירה אחרי המלטה ראשונה) עם פר לבשר, מה שבדרך כלל יגרור המלטה קשה להחריד (כי זני הבשר יותר גדולים), המבכירה תקרע בהמלטה (תחשבו שהגוף שלה הוא עדיין של עגלה ולא של פרה שכבר התנסתה בהמלטות) ואז לא תהיה ברירה אלה להוציא אותה מהעדר. זה בעצם כאילו הרפתן עובד על עצמו ואחר כך אומר, זה לא אני זה הפר הדפוק הזה."

(יותם קמין רפתן לשעבר)

את העגלה היפיפייה הזאת פגשנו ביום שישי האחרון. מעולם לא ראיתי עגלה כזאת ברפת ולכן שאלתי את הרפתן לפשר המצג המיוחד ולפשר הרגליים הקורסות. הוא הסביר לי על ההכלאה, אמר שהנקבות לא מניבות חלב לכן גם הנקבה וגם הזכר מיועדים לבשר. לגבי הרגליים אמר שכנראה הייתה בעיה בתנוחה ברחם (הגיוני אם העגלה גדולה מידי לגוף אימה שנושאת אותה) ושעם זריקות זה יסתדר.

היפיפייה הזאת נצרבה לי בנשמה, היא קיבלה את גזר דינה כבר בהזרעת אימה, ואימה מסתבר, ניגזר דינה גם כן.

הועלה על ידי ‎בלה וזלמן‎ ביום שבת, 13 בפברואר, 2016


הנצרבים בנשמה

הנצרבים בנשמה



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS