טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

טעמתי את המבורגר העוף הראשון שגדל במעבדה ללא שחיטה

אוליבר הולמס, הגרדיאן 24.12.2020

טעמתי את המבורגר העוף הראשון שגדל במעבדה ללא שחיטה
מתוך אתר מסעדת The Chicken

טעמתי את המבורגר העוף הראשון שגדל במעבדה ללא שחיטה במסעדה ניסיונית בישראל בה הבשר גדל במיכלים מאחורי חלון זכוכית. האם זהו טעם העתיד?

דוקטורט בגנטיקה הוא דרישה יוצאת דופן משף ראשי של מסעדה. זה נשמע יותר הגיוני כאשר האיש שמנהל את המטבח אחראי לא רק על טיגון המבורגר העוף, אלא גם על ייצור הבשר.

"את הבורגר הזה לוקח יומיים-שלושה לגדל", אמר תומר הלוי, מנהל המוצר בחברת SuperMeat, תוך כדי שהוא חותך בצל, חסה ואבוקדו. לאחר מכן הוא היכה במה שנראה כמו רצועת בשר עוף טריה וטבל אותה בפירורי לחם.

תומר משתמש במילה 'לגדל', כי אין צורך לשחוט תרנגולות בכמויות גדולות על מנת להפיק את הסוג הזה של בשר. תאי תרנגולת מגודלות בתרבית במעבדה, ויוצרות אספקה אינסופית (בפוטנציאל) של רקמות שריר ושומן. חלק מהתאים נלקחו מביצים, כך שחלק מהבשר הופק מתרנגולות שמעולם לא נולדו.

התוצאה היא מנת הדגל של מיזם חדש בישראל - The Chicken - חוויית מסעדת הבשר המתורבת הראשונה בעולם. המסעדה, הממוקמת בנס ציונה, סגורה לקהל הרחב עקב מגבלות הקורונה, אך היא פתחה את שעריה לביקור פרטי של עיתונאי הגרדיאן.

תומכי הטכנולוגיה טוענים, כי ברגע שבשר מתורבת יתאים לכל כיס, הוא יהיה מהפכני - ולא רק בזכות הפוטנציאל שלו להחליף את תעשיית הבשר. בשר מתורבת איננו דורש אנטיביוטיקה או תרופות מכל סוג שהוא.

מבחינה אקולוגית ההבדל עצום: מחקר מגלה כי לבשר מתורבת יש פוטנציאל להקטין את פליטת גזי החממה ב-96% ואת השימוש בשטחים ב-99% לעומת בשר קונבנציונלי. מצד שני, חלק מהפעילים למען בעלי החיים טוענים כי בשר מתורבת מנציח את האובססיה החולנית לאכול בעלי חיים.

במסעדת The Chicken, בקבוקי יין אדום מועמדים לאורך הקירות, שרפרפים שחורים מקיפים שולחנות עגולים ונורות תלויות מפיצות אור חם. הקיר האחורי עשוי כולו זכוכית, ומאחוריו נמצא חדר הייצור בו מדענים לבושים בגדי מעבדה עובדים בין מיכלי מתכת גדולים. השירות הוא מצלחת הפטרי ישר לשולחן.

מנכ"ל SuperMeat, אידו סביר, אמר: "הבשר נעשה בצד השני של הזכוכית. זהו גידול מקומי באמת של בשר".

הבשר המתורבת, עטוף בפירורי לחם, מטוגן בשמן עמוק ולאחר מכן מונח בתוך לחמניית בריוש מתוקה ומתובל עם ווסאבי ומיונז צ'ילי. לצידו מונחים צ'יפס בטטה. בדומה למנות רבות של המבורגר עוף, הוא נשבר לפתיתים כשנוגסים בו והוא עדין מאוד. הטעם שלו - לפחות על פי דעתו של הכתב - כמו בורגר עוף.

הלוי מסביר כי תאי שריר מתחברים אחד לשני באופן טבעי כשהם גדלים ויוצרים את הסיבים שמאפיינים את הבשר. הלוי טוען כי הוא מסוגל לייצר במעבדה חזה עוף - עם סיבים ארוכים יותר ומרקם יבש ומרוכז יותר - אך זה לא הוצע. גורמים אחרים בתעשייה טוענים שקשה יותר לייצר פילה מחוץ לבעל החיים.

לעת עתה, החברה מתמקדת בעוף טחון, וכמוה גם חברות נוספות. המטרה היא למכור את המוצר לחברות שמעבדות את העוף בכל מקרה, למשל לקציצות או לשניצלונים.

בניגוד לגידול בעלי חיים, בשר מתורבת מיוצר בהתאמה אישית. ניתן לשנות אותו על ידי שינוי תהליך הייצור. ניתן לשנות את הצורה שלו. ניתן לשנות את הרכב המזון שלו (בדרך כלל הבשר המתורבת גדל בתוך מצע של מים, סוכר, חומצות אמינו, חלבון ו-ויטמינים).

עובדה זו יכולה להוביל לאפשרויות מפתיעות. הלוי אומר: "אפשר לייצר משהו שהוא בין חזה לירך". ניתן לייצר בשר מתורבת אפילו מבעלי חיים בסכנת הכחדה.

בתנאים הנכונים, מספר התאים מכפיל את עצמו תוך 12 שעות. הלוי אומר: "אפשר לקצור חצי מכמות הבשר ביום מסוים, ולקבל את הכמות המלאה למחרת".

בדומה לבורגרים אחרים כמו מקצ'יקן של מקדונלדס, הבורגר הזה מקבל תוספות של מרכיבים על מנת להוסיף טקסטורה וטעם. כ-50% מהבורגר מורכב מחלבונים מן הצומח ותבלינים.

כמו העוף שהיא מגישה, מסעד The Chicken טרם פרשה כנפיים. בישראל אין עדיין תקנות לגבי בשר מתורבת, והמשמעות היא ש-SuperMeat לא יכולה לגבות תשלום מהלקוחות. כרגע השאיפה היא להזמין את הציבור לטעום את המנות שלה וליצור 'באז'. על הלקוח לחתום על טופס ויתור בו הוא מסכים "לקבל בהתנדבות את כל הסיכונים".

סביר אומר כי מטרתו היא להפוך בשר מתורבת מחלום מדעי למציאות. הוא מאמין כי הוא יתחיל למכור תוך שנה עד שנתיים.

סביר אמר: "הפלטפורמה הזו להתקשרות הראשונית - גם עם הציבור וגם עם לקוחות פוטנציאלים מחברות מזון המעוניינות להתרחב לבשר מתורבת".

התעשייה התקדמה לאחרונה צעד ענק, כאשר סינגפור נתנה אישור חוקי לבשר מתורבת לראשונה בעולם עבור נגיסי עוף שיוצרו באותה צורה. המוצר התחיל להימכר בסוף השבוע שעבר במסעדה בסינגפור. בני נוער היו הראשונים להזמין אותו.

סביר אומר כי עלות הייצור של בורגר העוף שלו הוא 35 דולר. אמנם העלות נראית גבוהה, אך היא נמוכה באופן משמעותי לעומת העלות לפני מספר שנים. בשנת 2013, פרמקולוג הולנדי בשם מארק פוסט עשה היסטוריה כאשר אכל את בורגר הבקר מבשר מתורבת הראשון בעולם. העלות הייתה אז כ-225,000 ליש"ט.

בחברת SuperMeat מעריכים כי בשר מתורבת יוזל ככל שהתעשייה תגדל, ותשתווה לעלות של בשר מגידול בעלי חיים תוך שש עד שבע שנים. הפחתת עלות "המזון" היא קריטית, שכן היא מהווה כ-70% מעלות המוצר, בדומה לבשר קונבנציונלי.

גם אם הציבור לא יקנה בשר מתורבת, התומכים טוענים כי הוא יכול לשמש למטרות אחרות כמו מזון לכלבים ולחתולים. ההערכה היא שבעתיד, כלבים וחתולים בארצות הברית יאכלו כרבע מכלל הבשר. המשוכה העיקרית היא כי רבים תופסים את הבשר המתורבת כלא מפתה, מגעיל ואף 'חילול קודש'.

סביר אמר: "אנחנו לא מתערבים. אנחנו פשוט עושים את זה בדרך אחרת. קרח המיוצר במקפיא איננו מפריע לאלוהים - הוא מיוצר תוך שימוש בטכנולוגיה בצורה יעילה יותר".

הכתבה המקורית:
I tried the world's first no-kill, lab-grown chicken burger



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS