טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים
,

ראייה חדשה מקשרת את JBS עם בירוא יערות הגשם באמזונס

צוות טבעוניוז 1.8.2020

ראייה חדשה מקשרת את JBS עם בירוא יערות הגשם באמזונס
אילוסטרציה. מקור: Pixabay

ראייה חדשה מקשרת את JBS - תאגיד הבשר הגדול בעולם - עם בקר שמקורו בחווה הממוקמת באזור באמזונס שהבירוא שלו נאסר על פי חוק.

זוהי הפעם החמישית בשנה האחרונה בה עולות טענות המקשרות את התאגיד עם חוואים שנקשרים לבירוא בלתי חוקי של יערות.

תאגידי הבשר הברזילאים דוגמת JBS טוענים באופן רפטטיבי, כי האתגר הגדול שלהם בניתוק הקשר בין בירוא יערות לבין שרשרת האספקה שלהם הוא הספקים העקיפים שלהם - חוות שמרביעות את הבקר ומוכרות אותו לחוות שמפטמות אותו, שבתורן מוכרות את הבקר לחוות אחרות או לבתי מטבחיים. על פי טענות התאגידים, הם מסוגלים לנטר רק את הספקים הישירים שלהם אבל לא את העקיפים.

חקירה משותפת של Réporter Brasil, הלשכה לעיתונות חוקרת (ארגון חדשות לונדוני ללא מטרת רווח) והעיתון The Guardian חושפת צילומים של נהג משאית של JBS מהקיץ שעבר בהם הוא נראה מוביל בקר מחווה שהוטל עליה קנס וחרם על בירוא יערות לחווה "נקייה" שמכרה את הבקר ל-JBS. הצילומים מעידים - לכאורה - שחברת JBS הייתה בהתקשרות עם לפחות "ספק עקיף" אחד שעבר על חוקי בירוא היערות.

אמנם התאגיד הכחיש את הטענות נגדו, אך הראייה מעלה שאלות נוקבות אודות בקרתו על שרשרת האספקה המורכבת שלו - בתקופה בה ממשלת ברזיל כורעת תחת לחץ וביקורת של משקיעים מרחבי העולם ששולטים בטריליוני דולרים ומוטרדים מחוסר הוודאות שנובעת מהנושא.

הטענות המדוברות כבר הושמעו ארבע פעמים בשנה האחרונה בעקבות חקירה של אותם ספקי חדשות, אך הפעם הראייה שנחשפה הגיעה מאחד מעובדי JBS. הנהג הצטלם כשהוא לובש את מדי החברה וצילם גם את המשאית עם הלוגו שלה לצד שלט עם שם החווה העבריינית. הנהג העלה את התמונות לפרופיל הפיססבוק שלו וכתב במפורש כי הוא מוביל בקר מהחווה למתקניה של JBS.

החווה המדוברת - Fazenda Estrela do Aripuanã - שוכנת בדרום האמזונס, ועל פי אתר האינטרנט שלה היא מרביעה ומפטמת 102,000 בני בקר ב-16 אתרים שמשתרעים על פני 72,000 דונם. החווה הואשמה במספר שריפות באמזונס בשנים 2018-2019.

מקורות:
Revealed: new evidence links Brazil meat giant JBS to Amazon deforestation (The Guardian)
Brazilian meat giant trucked cattle from deforested Amazon ranch (The Bureau of Investigative Journalism)

המשאית ליד השלט
המשאית ליד השלט

הנהג במדי JBS
הנהג במדי JBS

משקיעים מתנערים מ-JBS

זרוע ההשקעות של 'נורדיה' (Nordea), חברת השירותים הפיננסיים הגדולה בסקנדינביה, הסירה את JBS מהפורטפוליו שלה. מניות תאגיד הבשר הוצאו מרשימת הנכסים שנמכרים על ידי החברה הפיננסית, ששולטת ב-230 מיליארד אירו.

ההחלטה נעשתה לפני כחודש בעקבות הקשר של JBS לבירוא יערות האמזונס, לתגובת התאגיד להתפרצות COVID-19, לשערוריות ולשחיתויות מן העבר.

מקורות:
Investors drop Brazil meat giant JBS (The Guardian)
Nordea Asset Management Drops JBS Over Deforestation, Corruption, Worker Health (The Wall Street Journal)
Nordea drops EUR 40 mln of JBS shares over environment, COVID-19 response (Reuters)

סרט תעודה חדש

סרט תעודה חדש בשם Takeout מקשר בין תעשיית בעלי החיים לבין שריפות ובירוא יערות הגשם באמזונס. הסרט זמין לצפייה בפלטפורמת iTunes. הסרט הופק על ידי הקולנוען זוכה פרס אמי מיכל סיבירסקי והופק בפועל על ידי הזמר הנודע מובי והיזם פיטר איסטווד.


תעשיית הבשר אחראית על מעל שני שליש מבירוא היערות

הגורמים העיקריים לכריתת יערות הגשם הן תעשיות הבשר, הסויה, שמן הדקלים ועצים לתעשייה - אך תעשיית הבשר אחראית לבירוא של מעל שני שליש משטחי היערות.

לקריאה נוספת:
תעשיית הבשר היא הגורם העיקרי לשיאים חדשים של כריתת יערות
עיתוני העולם מודים: רוב השריפות באמזונס מתעשיית הבשר
יערות הגשם של אגן האמזונס עומדים בפני נקודת מפנה בלתי הפיכה



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS