טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

חמאה הפכה למצרך נדיר בישראל

צוות טבעוניוז 18.8.2019

חמאה הפכה למצרך נדיר בישראל
מדף החמאה במרכול תל אביבי. צילום: צוות טבעוניוז

אתר החדשות 'זמן ישראל' מדווח, כי חמאה, ובמיוחד חמאה ישראלית במחיר מפוקח, הפכה למצרך נדיר בחנויות וברשתות השיווק בישראל.

עורכי הכתבה לא הצליחו לקבל פרטים מדויקים מגורמים רשמיים בתעשייה ובממשלה מעבר לעובדה שהמחסור בחמאה אכן קיים. בעזרת חברים, מכרים ועוקבים הם הצליחו לדלות מידע מחנויות וסניפי רשתות שיווק ברחבי הארץ, כדי לקבל מושג על מצב החמאה בסמוך למקום מגוריהם.

מהתשובות עולה, כי לפחות בחלק מהזמן אין חמאה במחיר המפוקח, או במחיר קרוב אליו בחנויות שבדקו בירושלים, חיפה, כפר סבא, מודיעין, קרית גת, נצרת עלית, מעלות-תרשיחא, מבשרת ציון, צור הדסה, ישובי פרוזדור ירושלים ואזור עבר הירקון בתל אביב. עם זאת, נראה שקל יותר למצוא חמאה במחיר המפוקח ונמוך ממנו בחנויות שאינן שומרות כשרות, כמו טיב טעם, למשל.

בחנויות מקוונות באינטרנט לא נתקלו עורכי הכתבה במחסור בחמאה זולה, אך רוב מכריע מהצרכנים בארץ (יותר מ-90%) עדיין קונים מזון בחנויות פיזיות ולא ברשת.

הדיווחים על מחסור בחמאה החלו להתפרסם בתקשורת בתחילת השנה. מבדיקה שערך העיתון 'גלובס' בינואר, עלה כי אספקת החמאה לחנויות בישראל ירדה בכ-70%, ובתקשורת הכלכלית פורסם כי מחלבת טרה הפסיקה לייצר כמעט לחלוטין חמאה, ותנובה צמצמה דרמטית את ייצור החמאה. טרה הכחישה את הטענה. תנובה, האחראית על מרבית ייצור החמאה בישראל, לא הכחישה.

רשתות המזון הגדולות קיבלו מתחילת השנה מיצרניות החמאה העיקריות, תנובה וטרה, רק שליש או רבע מכמות החמאה שהזמינו, ואילו החנויות הקטנות כמעט שאינן מקבלות חמאה בכלל.

הן המחלבות המייצרות מוצרי חלב והן היבואניות התחילו ללחוץ על שר האוצר משה כחלון ועל שר הכלכלה אלי כהן לייקר את החמאה שבפיקוח על מנת להפוך את הייבוא למשתלם יותר כלכלית, וגם הדרג המקצועי במשרדי האוצר, הכלכלה והחקלאות עשו כך. כחלון, מצידו, מסרב להעלות את המחיר, כנראה עקב תקופת הבחירות הנוכחית.

כתוצאה מכך, על המדפים מסודרות בשורות אריזות רבות של חמאה מיובאת יקרה, שלא נמכרת בקלות, לעומת מחסור בחמאה שהצרכן הישראלי כן רוצה לקנות. חלק מהיבואנים התחילו לייבא חמאה במחיר נמוך מהמחיר המפוקח, אך נראה כי היקף היבוא אינו עונה על הביקוש.

בכיר במשרד החקלאות מודה, כי צריכת החלב ומוצרי החלב 'הרגילים' לא גדלה, ולמעשה, צריכת החלב הנקי אפילו ירדה. היצרנים נתקעו עם מלאי גדול של חלב, וכאשר מחיר אבקת החלב ירד, היצרנים צמצמו בחזרה את היקף הייצור ב-2018 ורפתות רבות בארץ ובעולם צומצמו. את התוצאות של השינויים האלה הרגישו גם תנובה וטרה. כשיצרני החמאה המקומיים סבלו ממחסור בשומן, והייבוא של שומן נעשה יקר וקשה, בבת אחת צומצם ייצור החמאה.

אמיר ברנט, מנהל קבוצת הפייסבוק 'טבעונות ישראל', אמר ל-'זמן ישראל': "אני מברך על המחסור בחמאה. אם יש חנויות שאין בהן חמאה בכלל זה טוב, ואם יש חנויות שיש בהן רק חמאה יקרה, זה גם טוב, כי היא תימכר פחות ובסוף תיעלם גם מהן. את בעלי החיים לא אמורות לעניין הסיבות, ולכן הן גם לא מעניינות אותי. חמאה, כמו שאר המוצרים מן החי, גם לא טובה לבריאות האדם. אנחנו מקווים שהמחירים של כל המוצרים מן החי יעלו, ושהם יהפכו למוצרים לעשירים, כמו שהיו פעם. אנשים ימצאו את התחליפים וייהנו מהם".

בהקשר לחלופות צמחיות לחמאה אמר ברנט: "יש 'חמאה' צמחית במחיר סביר שהיא לא מרגרינה. אני מקווה שככל שהחמאה החלבית תיעלם, החמאה הצמחית תהיה נגישה וזולה יותר לצרכנים, ושבסופו של דבר במקום לסבסד את החמאה המזיקה של תנובה, הממשלה תסבסד את החמאה הטבעית הבריאה והידידותית לסביבה, לבעלי החיים ולעולם".

לטענת מועצת החלב, המחסור בחמאה נובע מעלייה בביקוש. זאת בסתירה לבדיקת מערכת העיתון 'גלובס' שהוזכרה לעיל.

לכתבה המלאה:
הממשלה הכריזה על פתרון, אבל המחסור בחמאה זולה עדיין קיים

לקריאה נוספת:
מוצרי חלב - תחילת הסוף?



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS