טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

דיון בוועדת החינוך בנושא רווחת המטילות לביצי מאכל

צוות טבעוניוז 19.12.2018

דיון בוועדת החינוך בנושא רווחת המטילות לביצי מאכל
אילוסטרציה. צילום: Artem Bali. מקור: Pexels

אתמול, ה-18 לנובמבר, התקיים דיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת בנושא תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (גידול תרנגולות מטילות והחזקתן), התשע''ו - 2016 - כך מדווח אתר רפואת העופות פולטרימד.

יושב ראש הוועדה חבר הכנסת יעקב מרגי זימן את הדיון בעקבות בקשתו של חבר הכנסת דן סיידה. סיידה, חקלאי בעל משק הטלה לביצי מאכל בעצמו, פתח את הדיון בחשש מהמגמות העולמיות בענף ההטלה והמצב שלדבריו החקלאים אינם מודעים וערוכים למגמות אלה. על פי בקשתו של חבר הכנסת סיידה, מרכז המחקר והמידע של הכנסת ביצע סקירה של הנושא. שמואל כ"ץ, חקלאי מהמושב בארותיים הציג את פעילותו בלול החופש אותו מפעיל וסקר נתונים השוואתיים בין לולי סוללה ללולי חופש בארץ ובעולם.

לדברי איש המחקר והמידע של הכנסת 4% מכלל הביצים המשווקות בישראל הן ביצי חופש, שמואל כ"ץ תיקן באומרו שעל פי נתוני מועצת הלול המספר המדויק והרשמי הוא 1.5%. עוד הוצג על ידי כ"ץ כי המחיר הגבוה שהצרכן הישראלי משלם עבור ביצי מאכל בהשוואה למדינות אחרות והיקף של 15% (!) במה שהגדיר כמכירה ישירה ולא רשמית במשק. חבר הכנסת מרגי הגדיר זאת "השיווק השחור".

אורי צוק בר הציג את עמדת משרד החקלאות, וזכה לביקורת מיושב ראש הוועדה על חוסר נחישות בהובלת המהלכים.

מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי העופות טען כלפי הנהלת משרד החקלאות אשר כדי להכביד על החקלאים ולהוביל אותם בכח למתווה שיחייב את החקלאים לשאת במירב ההוצאה הכלכלית, מציבה באמצעות השירותים הווטרינרים דרישות הזויות מבחינה מקצועית. אלקבץ דרש בנוסף התייחסות תקציבית להוצאת הלולים מחוץ לתחום המושב.

אלקבץ ביקש לתקן נתון שנמסר על ידי שמואל כ"ץ בנוגע לשיעור הנגיעות בסלמונלה בלולי ההטלה (כ"ץ התבסס על נתונים שפורסמו על ידי ד"ר ענת וייסמן מהמועצה לענף הלול) וגילה בכך חוסר הבנה או נסיון להטעות לכאורה את הנוכחים, כאשר ציין שהנגיעות בסלמונלה בלולי ההטלה היא באחוזים בודדים בלבד, היות ויש 700 סוגי סלמונלה ורק 3 סוגי סלמונלה מסוכנים לציבור ואליהם יש להתייחס.

תמר לוי-בונה מאגף התקציבים ציינה שענף ההטלה זוכה לשלל תמיכות גם ישירות בדמות 'חוק הגליל'. בנוסף, למרות שהחקלאים סרבו לחתום על מתווה הרפורמה שאמור היה להקצות 360 מיליון ש"ח, האוצר הקצה לאחרונה 50 מיליון ש"ח לתקצוב מלא של תשתיות לבניית לולים.

מנכ"ל המועצה שמואל לויט ביקש לתקן את הנתונים בנושא הסלמונלה וציין שלגבי סלמונלה אנטריטידיס וסלמונלה טיפימוריום הגענו בשנת 2018 לרמת הנגיעות הקיימת באירופה.

לסיכום, יושב ראש הוועדה ביקש ממשרד החקלאות להעביר תוך 30 יום בכתב את מדיניותו לגבי יישום הרפורמה כולל לוחות זמנים ועלויות. המשרד להגנת הסביבה נדרש להעביר בכתב את מדיניות המשרד בנושא יישום הרפורמה והמצב הנוכחי. משרד האוצר נדרש להשיב האם במידה והחקלאים יסכימו לרפורמה הם יסכימו לתת תקציב בסך 360 מיליון ש"ח.

לקריאה נוספת:
כתבת התחקיר שתגרום לאנשים להפסיק לאכול ביצים



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS