טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

אקשינגה: יחידת עילית שומרת על חיות הבר מפני ציידים

צוות טבעוניוז 2.10.2018

אקשינגה: יחידת עילית שומרת על חיות הבר מפני ציידים
צילום: International Anti-Poaching Foundation

העיתונים 'הארץ' ו-'דה מרקר' מדווחים על 'אקשינגה' (Akashinga) - ארגון ששומר על חיות הבר בפארק זמבזי התחתון על הגבול בין זימבבואה וזמביה - מפני ציידים.

הארגון מורכב ברובו מנשים - רובן אמהות חד הוריות, מובטלות וקורבנות אלימות - שעוברות אימונים גופניים מפרכים. הן מפטרלות בשמורה בלילה כשהן חמושות בנשק חם, עצרו כבר עשרות ציידים, חלקם מבוקשים על הרעלת בעלי חיים, ואפילו אדם אחד שהיה מבוקש על רצח.

"אנחנו לא דוגלים ב-'לירות קודם ולשאול אחר כך'. זה חוק פנימי שלנו", אמר ל-'דה מרקר' דמיאן מנדר, שייסד את עמותת הקרן הבינלאומית נגד ציד (IAPF) ב-2009. "אלימות אינה הפתרון. הפתרון הוא לכבוש את לב הקהילה, ליצור קשרים עם הקהילה ולבנות אמון. הנשים שפועלות בשטח אומנו בירי ובלחימה בשדה הקרב, אך גם במתן עזרה רפואית. הן לומדות כישורי ניהול ומנהיגות. הן מאומנות גם להשתמש כמה שפחות בכוח צבאי".

בשנה שעברה השיקה העמותה של מנדר, בן 40 יליד אוסטרליה, תוכנית חדשנית וחסרת תקדים בזימבבואה. במסגרת התוכנית מגויסות נשים מובטלות, אמהות חד הוריות, נשים שחוו התעללות מינית ואלימות במשפחה - שנמצאות בתחתית ההיררכיה החברתית והכלכלית בכפריהן. לאחר תהליך סינון תובעני וקשה, הן מתמנות לשומרות נגד ציידים בפארק הלאומי, ביתה של אוכלוסייה גדולה של חיות בר, ובעיקר פילים. כמעט יותר משנה לאחר השקת התוכנית, הצוות, שמונה 40 נשים, יכול להתגאות ב-65 מעצרים בלי שנורתה אפילו ירייה אחת.

עוד אמר מנדר, כי "מבין 189 גברים שעברו את הגיוס, רק שלושה נותרו עומדים".

"הנשים המשיכו בתהליך ועברו את אותם השלבים באותו קצב כמו הגברים. הן למדו הסוואה, אתיקת שימור של חיי בר, שימור זירת פשע וניהול משברים. בנוסף הדרכנו אותן בנושא התנהלות עם חיות מסוכנות, בטיחות ושימוש נכון בנשק, זכויות אדם, טכניקות לאיסוף מידע, פטרול, חיפוש ומעצר ולחימה ללא נשק. במקביל, שינינו את הגישה, ועברנו מהמסורת הצבאית של השימור ומהתפישה הקולוניאליסטית שדוגלת בגבולות בין טבע לאדם - לגישה של קשרים קהילתיים ואישיים, ועבודה בשיתוף האוכלוסייה המקומית במטרה לעצור את הפשיעה נגד חיות בר באזורים לא מוגנים."

אחת הנשים בארגון אמרה: "העבודה שלנו כוללת משמרות של פטרולים בכל שעות היום, בקבוצות של 4 או 5 נשים. בהתחלה קצת חששתי מהחיות, אבל כעת אני כבר רגילה". אשה אחרת אמרה: "בדרך כלל אנחנו מקבלים טיפים ממודיעים בקהילה, שגם עליהם אנחנו מגינות. למעט זאת, אנו לבדנו, הממשלה לא עוזרת".

במסגרת תוכנית ההכשרה של העמותה, שנמשכת חמש שנים, הנשים מקבלות מימון להשקיע בחינוך, להשלים לימודי תיכון, תואר באוניברסיטה ורישיון נהיגה. על פי מייסד העמותה, "זאת תוכנית שמהווה עבור הנשים קרש קפיצה לעולם גדול יותר - אך גם בית לחזור אליו".


הכתבות המלאות:
הנשים שצדות את הציידים
הלוחמות להגנת הסביבה בזמביה מציגות כוח נשי

לקריאה נוספת:
שמואל בוקסר: מועמד לראשות עיריית נס ציונה צד להנאתו חיות בר
תחביב חדש של עבריינים ישראלים בחול: מסעות ציד
בית המשפט חייב את רשות הטבע והגנים לחשוף מידע שמופיע בהיתרי ציד



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS