טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

תומר אביטל: כרוניקה של בחירת צד

צוות טבעוניוז 17.7.2018

תומר אביטל: כרוניקה של בחירת צד
אילוסטרציה. מקור: Pixabay

העיתונאי העצמאי תומר אביטל כתב בבלוג שלו 'ימים של שקיפות' באתר 'הארץ' אודות ניגוד האינטרסים במשרד החקלאות ועל בחירתו של השר אורי אריאל לעמוד לצידם של החקלאים לאורך השנים.

אביטל טוען את מה שכבר ידוע לרבים מאיתנו: משרד החקלאות אחראי גם על טובת רווחיהם של החקלאים וגם על טובת בעלי החיים, והשר בפירוש בחר צד: זה של החקלאים. בחירת הצד באה לידי ביטוי במספר דרכים.

על פי אביטל, כבר בדצמבר 2015 הוחלט על הקמת אגף לרווחת בעלי חיים במשרד החקלאות. זאת לאחר דיונים של שנתיים, בהם הכוונה המקורית הייתה להכפיף את הנושא למשרד לאיכות הסביבה. רק לאחר כמעט שנתיים, בנובמבר 2017, פרסם משרד החקלאות מכרז לאיוש תפקיד ראש האגף. יותר מחצי שנה לאחר פרסום המכרז - נכון לזמן כתיבת הכתבה - והתפקיד עדיין לא מאוייש.

ב-13 בדצמבר 2015 הוקצו 6.6 מיליון שקלים בהחלטת ממשלה (833) ל"תגבור הפעילות בתחום צער בעלי חיים" במשרד החקלאות. סכום שאמור היה לשמש לפעילויות אכיפה, הגברת מודעות, שיפוץ כלביות והגנה על חיות המשק. למעשה המשרד מקבל בשנים האחרונות תוספת של כ- 15.6 מיליון שקל מדי שנה למען בעלי החיים: 6.6 מיליון שקל בשנה לנושא צער בעלי חיים, 4.5 מיליון שקל בשנה לצמצום הִתרבות בעלי חיים משוטטים, ו-4.5 מיליון שקל נוספים בשנה, למניעת הִתרבות כלבים משוטטים. בפועל, חלק מהכסף הזה נעלם ללא עקבות. במשרד החקלאות ניתן למצוא דיווחים סותרים לגבי השימוש בכסף.

על פי תגובת משרד החקלאות לכתבה של אביטל, משרד החקלאות הקצה בשנת 2017 סכום של 25.8 מיליון שקלים עבור קידום רווחת בעלי חיים.

עוד טוען אביטל, כי יש מצלמות בבתי מטבחיים - אבל איש לא צופה בחומרים. קיימים דיווחים סותרים לגבי מקור מימון המצלמות - תוספת תקציב מיוחדת למשרד החקלאות או או התקציב השוטף שלה.

מעיון בהוצאות משרד החקלאות להגנת בעלי חיים עולה כי נכלל בו תקציב של חצי מיליון שקל שנועד ל"הובלה והאכלה של בעלי חיים שנתפסו על ידי יחידת הפיצו"ח". 35 אלף שקלים מהתקציב הזה הועברו כתמיכה לעמותה לקידום מקצועי של הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות – תמיכה שאין בינה לבין החלטת הממשלה שבגינה המשרד קיבל תוספת תקצוב שום קשר.

הכנסת גם הקצתה למשרד החקלאות תקציב לצמצום ההתרבות של כלבים משוטטים. עמותת 'תנו לחיות לחיות' הציעה פיתרון ב-25,000 שקלים, והמשרד בחר לבסוף בפרוייקט אחר בחצי מיליון.

סעיף אחר בהחלטת הממשלה המדוברת קבע כי עד מחצית 2018, שזה בערך עכשיו, שר החקלאות היה צריך להגיש לוועדת החינוך של הכנסת תקנות בעניין גידול והחזקה של בקר, פטמים, תרנגולות מטילות, צאן ודגים, וכן תקנות שאמורות להוביל למזעור סבל בהמתה של בעלי חיים המוחזקים לצרכים חקלאיים, לשון ההחלטה. בפועל הגיש המשרד רק תקנות שהיו אמורות לקבוע תנאים מינימליים להחזקת תרנגולות מטילות, במטרה למנוע מהן סבל מיותר. אלא שגם התקנות החדשות לא מכילות שום בשורה של ממש לגבי התנאים להחזקת תרנגולות. ומה לגבי הפרות? הכבשים? דגים והשאר? אותם אריאל שכח לגמרי. על פי תגובת משרד החקלאות לנושא, תוקנו תקנות משמעותיות לשיפור תנאי החזקתן של תרנגולות מטילות, אך לגבי בעלי חיים אחרים - המשרד מנסה למשוך זמן.

אביטל מספר גם על סירובו של שר החקלאות לוותר על הסמכות להיות ממונה על חוק צער בעלי חיים, למרות שרבים מאמינים כי על הסמכות להיות של המשרד להגנת הסביבה. הכותב קורא לקוראיו לפנות לראש הממשלה לפעול להעברת מלוא הסמכויות בנושא צער בעלי חיים למשרד להגנת הסביבה.

לטור המלא:
רווחת החקלאים או רווחת החיות? השר אורי אריאל כבר בחר צד

פרסום זה בא על רקע הערר שהגיש שר החקלאות, אורי אריאל, על הצעת החוק האוסרת על משלוחים חיים. לקריאה נוספת:
אורי אריאל הגיש ערר על הצעת החוק האוסרת על משלוחים חיים
סיום המשלוחים החיים: משרד החקלאות רשאי לנסח הצעת חוק

עדכון - 19.7.2018

עמותת 'אנונימוס לזכויות בעלי-חיים' העלתה לדף הפייסבוק שלה את הסרטון הבא, וכתבה: "שי אביבי ושי גולדשטיין ניסו לחשוב על דברים הזויים יותר מאשר לתת למשרד החקלאות לשמור על חוק צער בעלי חיים... אבל קצת התקשו. תוכלו לעזור להם?"




טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS