טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

איסלנד: יחודש ציד הלווייתנים

צוות טבעוניוז 4.6.2018

איסלנד: יחודש ציד הלווייתנים
לווייתן, כפי שנצפה בשייט צפייה בלווייתנים - אייפיורדור, איסלנד, ספטמבר 2016. צילום: צוות טבעוניוז

אתר החדשות ynet מדווח, כי בשבוע הבא, אחרי שנתיים בהן הופסק ציד הלווייתנים, איסלנד תחדש את מסעות הקטל בצפון האוקיינוס האטלנטי.

על פי ynet, איסלנד משווקת את כל בשר הלווייתן המצוי הניצוד במימיה ליפן, המדינה היחידה שבה יש ביקוש מסוים לבשר זה. ב-2016 וב-2017 לא ניצודו לווייתנים מצויים בסמוך לחופי איסלנד עקב הגבלות חמורות בתקני הבריאות שהציבה יפן על משלוחי בשר הלוויתן שהגיעו לנמליה, אך השנה יפן הקלה את הסטנדרטים. שתי ספינות נשלחו למסע ציד לווייתנים עקוב מדם שאמור להתחיל ב-10 ביוני ולהימשך כמאה ימים. מכסת הציד שאליה שואפים האיסלנדים ב-2018 גדולה במיוחד ותגיע ל-191 לווייתנים מצויים.

הלווייתן המצוי מוגדר כמין בסכנת הכחדה ונמצא ברשימה האדומה של איגוד השימור העולמי (IUCN). איסלנד היא אחת משלוש מדינות בלבד (יפן, נורבגיה ואיסלנד) המרשות לעצמן לפעול בניגוד לאמנה הבינלאומית של ה-IWC (international whailing commity) שאוסרת על צייד לווייתנים. איסלנד אמנם חתומה על האמנה הזאת, אך נוטלת את החוק לידיה בעניין זה וסוחרת בבשר לווייתנים בניגוד גם לאמנת CITES שאוסרת על סחר בבעלי חיים.

ספינות הציד עוגנות בסמוך לסירות שמשיטות תיירים לצפייה בלווייתנים באותו נמל קטן במרכז העיר רייקיאוויק. לפי הדו"חות הכספיים קוואלור (חברת ציד הלווייתנים היחידה באיסלנד) נמצאת בהפסדים כלכליים ונמצאת תחת ביקורת מתמשכת של ארגוני סביבה באיסלנד ומחוצה לה, ועדיין מתעקשת להמשיך בציד שלה על אף חוסר הכדאיות הכלכלית. לשם כך הם מגלים יצירתיות רבה בפיתוח שווקים ושימושים חדשים לשלל הציד שלהם.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, לפני המאה ה-20 לא הייתה מסורת של ציד לווייתנים באיסלנד. האיסלנדים היו ברובם חסרי כל וחיו בתנאי מחייה קשים, לא היו ברשותם ספינות גדולות דיין, חניתות או אמצעים אחרים לציד לווייתנים. הסאגות האיסלנדיות לא מתארות ציד לווייתנים, אלא רק מריבות של משפחות של ויקינגים על בשר לווייתנים מתים שנסחפו לחוף ושסיפקו להם מזון לזמן רב. רק במאה ה-19 החלו ציידי הלווייתנים הנורבגיים להגיע לאזור איסלנד ומאז חוסלו כ-35 אלף לווייתנים במי האזור.

כשהחלה חברת קוואלור בציד מסחרי של לווייתנים מצויים ב-2006 היא הזרימה לשוק המקומי כמויות עצומות של בשר לווייתן. התוצאה: טונות רבות של בשר לווייתן מצוי נזרק לשווא לאשפה (80 אחוז מכלל הבשר שניצוד), משום שהאיסלנדים ברובם המכריע כלל אינם צורכים בשר לווייתן. מחקר שערכה חברת גאלופ מראה כי רק כ-3.7% מתושבי איסלנד צורכים בשר לווייתן פעמים בודדים בחודש. בקרב הדור הצעיר ההתנגדות לצריכת בשר לווייתן גבוהה במיוחד.

התיירות תופסת חלק נכבד מהתוצר הלאומי של איסלנד והיא גדלה בקצב מרשים מדי שנה. 20% מכל התיירים יוצאים במהלך שהותם באיסלנד לשיוטי צפייה בלווייתנים ובעונת הקיץ הקרובה הציפייה היא שלפחות 400,000 תיירים יצאו לשיוטים כאלו. שיוטי הצפייה בלווייתנים מהווים אפוא מקור פרנסה חשוב באיסלנד ומחזות זוועה של לווייתנים שחוטים במים עלולים להזיק מאוד לכלכלת התיירות. לפגיעה פוטנציאלית זו יש להוסיף את העלות של הסנקציות הכלכליות הננקטות כנגד איסלנד כמחאה על הציד.

לכתבה המלאה:
איסלנד: 191 לווייתנים על הכוונת



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS