טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

מאחורי הסנסציה

אנונימוס לזכויות בעלי-חיים 17.12.2015

כותרות העיתונים דיווחו השבוע באופן סנסציוני כי "מחקר חדש טוען שתזונה טבעונית גורמת ליותר נזק סביבתי מאשר תזונה מהחי". נשמע דרמטי! אבל האם זה באמת מה שהמחקר טוען? לא. זו לא טענה שמופיעה במחקר, ולמעשה החוקרים הבהירו במפורש שלא לכך הם מתכוונים.

מאחורי הסנסציה

המחקר השווה בין פליטת גזי החממה שנגרמת מהפקת מזונות שונים מהחי ומהצומח, והגיע למסקנה שבמקרים מסויימים, הפקת מזונות מהצומח גורמת ליותר פליטת גזי חממה - אבל הנה הפרט החשוב שהושמט מהדיווחים בתקשורת: הניתוח התבצע ביחס למספר הקלוריות. כלומר, כשהופיעה הטענה ש"בייקון פולט פחות גזי חממה מאשר חסה", הכוונה היא למעשה שהפקת קלוריה אחת של בייקון כרוכה בפליטה של פחות גזי חממה מאשר הפקת קלוריה אחת מחסה. מכיוון שחסה היא מזון מאוד דל בקלוריות, ובייקון הוא מזון ממש עתיר בקלוריות, בהחלט אין להתפלא על כך... אבל אם המדד הוא על-פי משקל, ולא על-פי מספר הקלוריות, פירושו של הנתון המופיע במאמר הוא למעשה שהפקת 100 גרם של בייקון כרוכה בפליטה של פי שלוש גזי חממה מאשר גידול 4 ק"ג של חסה (כמות המכילה מספר דומה של קלוריות). מכיוון שבכל מקרה, אנשים לא נוהגים לצרוך אותה כמות של קלוריות מחסה כמו מבייקון - אפילו אם הם טבעונים - אין לכך הרבה רלוונטיות.

המחקר בשום אופן לא טוען שגידול של כל מזון מהצומח גורם לפליטה של יותר גזי-חממה מאשר ייצור מזון מהחי: המחקר מציין, לדוגמה, שגידול חיטה, תפוחי-אדמה, אורז, ברוקולי או תרד - כרוך דווקא בפליטה של פחות גזי חממה, גם כאשר עושים את ההשוואה על-פי המדד המשונה של מספר קלוריות.

בכל מקרה, המחקר לא אומר שום-דבר לגבי צמחונות או טבעונות - ההשוואה שהוא עורך היא בין שלוש תכניות תזונה, שכולן כוללות רכיבים מהחי. עורך המחקר התראיין למגזין Huffington Post והבהיר שאין במחקר כוונה לטעון שתזונה מהצומח גורמת ליותר נזק סביבתי מאשר תזונה מהחי. כדאי לקרוא את הראיון איתו למידע נוסף: A Study Did NOT Actually Find That Vegetarianism Hurts The Planet

לסיכום, המלצתנו לקוראים:
  1. אל תתרגשו יותר מדי מכותרות סנסציוניות בעיתונות. הן בדרך-כלל מטעות.
  2. אכן, יש מזונות מסויימים מהצומח שההפקה שלהם פולטת יותר גזי חממה מאשר מזונות מהחי - כאשר המדד הוא ביחס למספר הקלוריות. זאת כאשר מדובר במזונות דלי-קלוריות במיוחד. ועדיין - תזונה טבעונית היא התזונה הידידותית ביותר לסביבה, כפי שמצביעים עשרות מחקרים קודמים שנעשו עד כה.
  3. אל תנסו לאכול 4 ק"ג של חסה בבת-אחת. זה משעמם.




טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS