טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

חברה ישראלית תשלח 600 מיליון עכבישים לקולומביה

דודי שטרן 10.12.2015

יש דרך להיפטר ממזיקים בלי חומרי הדברה רעילים, והפיתרון פשוט יותר ממה שאפשר לחשוב: שימוש בחרקים טורפים שיתקפו ויהרגו חרקים מזיקים.

חברת ביו-בי (BioBee) הישראלית פיתחה את השיטה הזאת במשך שנים, ועכשיו היא מטמיעה אותה בחקלאות ברחבי העולם, כשהיא משתמשת בחרקים חיים במקום במדבירים כימיים, שעלולים להזיק.

החברה מוכרת את מוצריה ב-50 מדינות ברחבי העולם, ביניהן רוסיה, הודו, צ'ילה ודרום אפריקה, ולאחרונה התחילה לעבוד עם קולומביה, שתקבל 600 מיליון עכבישי קרדית במשך השנה הקרובה. החברה לא גילתה מה מחיר העכבישים, אבל ישנם דיווחים שגרם אחד של העכבישים האלה עולה 180 דולר - יותר מפי 5 ממחיר זהב.

ביו-בי מרביעה זן מיוחד של עכבישים טורפים שנקרא ביו-פרסימיליס (Bio Persimilis) שיכול לשלוט במזיקים בכמה סוגי גידולים, כמו פלפלים, עגבניות, שעועית, תירס, מלפפונים, מלונים, תותים וחצילים. הזן הזה הרבה יותר אפקטיבי מסוגים אחרים של קרדית, אבל בניגוד אליהם, הוא לא פוגע בצמחים.

עכבישי ביו-פרסימיליס של ביו-בי הם באותו גודל של עכבישי קרדית אחרים - באורך של מילימטר עד שני מילימטרים. הם נעים במהירות, צדים את הטרף שלהם, מחוררים אותו ומוצצים את הנוזלים שבו.

העכבישים יועברו לקולומביה בבקבוקים של 2000 או של 4000, שם הם ירוססו על הצמחים או יופצו בקופסאות מיוחדות. החברה טוענת שההשקעה כדאית לחקלאים, כי בלעדיה הם יצטרכו להשתמש בחומרי הדברה כימיים, ואז לא יוכלו לייצא את התוצרת שלהם בגלל שרגולציות בינלאומיות מגבילות את השימוש בהם.

חברת ביו-בי נוסדה בשנת 1984 בקיבוץ שדה אליהו. במתקניה היא "מייצרת" את "האויבים הטבעיים" של המזיקים. החברה מגדלת זבובים ודבורים למגוון מטרות, בנוסף לעכבישים. "אנחנו לוקחים אותם מהטבע ומספקים להם את התנאים האופטימליים להתרבות", אומר שמעון שטיינברג, ראש צוות מחקר ופיתוח בחברה. "העכבישים מתורבתים ללא שינויים גנטיים בסביבה שמאפשרת להם לשגשג. האקלים הישראלי מושלם למטרה זו, עם חורף קצר וקיץ חם ולח".

השפעת השיטה נבדקה בגידולים בישראל, עם תוצאות מרשימות על פי ביו-בי. בגידולי פלפלים, השיטה הפחיתה את השימוש בחומרי הדברה ב-75%. בתותים - ב-80%. בקולומביה ובמדינות נוספות בדרום אמריקה, הפחתת השימוש בחומרי הדברה יאפשר לחקלאים רבים לעמוד בסטנדרטים הנדרשים לייצוא התוצרת שלהם.

תורגם מתוך פרסום באתר NoCamels: BioBee To Ship 600 Million Spiders To Colombia


להדברה הביולוגית יתרונות רבים על פני ההדברה הכימית, אולם אחד החסרונות הבולטים שלה הוא הסיכון שבעל-החיים שהובא אל האזור במטרה להילחם במזיקים ישגשג ויתרבה כך שייווצרו בעיות במערכת האקולוגית המקומית. סיכון זה פוחת במידה רבה כאשר משתמשים בבעלי חיים מקומיים כאמצעי הדברה ביולוגית, אולם במקרה שמדובר במין אקזוטי שאינו בן המקום, התוצאות עשויות להיות הרסניות. (מתוך הדברה ביולוגית - ויקיפדיה)

בישראל, מלבד חרקים, מקובל להשתמש בתנשמות ובבזים כמדבירים ביולוגים. ההדברה מסתמכת על התכונות הטבעיות של התנשמות והבזים לציד מכרסמים, ומתבססת על אוכלוסיות דורסים מהבר שבאות לקנן בתיבות קינון מלאכותיות המוצבות בשטחים החקלאיים למטרה זו.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS