טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

טבעונות בעד ונגד

דודי שטרן 20.3.2018

טבעונות בעד ונגד: בוויכוח הסוער שמתנהל מזה מספר שנים, בואו נעשה סדר בבלאגן הטיעונים שמושמעים משני הכיוונים:

נתחיל מהטיעונים המוסריים: אין ויכוח על כך שבשר, חלב, ביצים ודבש מגיעים מבעלי חיים. מחקרים מדעיים רבים מראים, כי לבעלי חיים יש מוח, מערכת עצבים ודפוסי התנהגות שמעידים על קיום תודעה ורגשות, בדיוק כמו בקרב בני אדם (אגב, דברים אלו אינם קיימים בצמחים). בתעשיית המוצרים מן החי קיימות פרקטיקות קבועות שבפירוש גורמות לסבל לבעלי החיים: הפרדת עגל מאימו, צריבת קרניים, גדימת מקור, הזרעה מלאכותית, כליאה ועוד, וזה עוד לפני שהגענו לשחיטה. אין שום דרך הומאנית להרוג בעל חיים שרוצה לחיות. ובעלי חיים רוצים לחיות. האם היה עולה בדעתכם לעשות את הדברים האלה לכלב או לחתול שלכם? גם אם אתם דואגים למכרסמים, חרקים ובעלי חיים שונים שנפגעים מהחקלאות הצמחים, וגם אם אתם דואגים שמא גם לצמחים יש רגשות תעשיית בעלי החיים דורשת שטחים הרבה יותר גדולים ופוגעת בהרבה יותר צמחים וחיות בשדה. להמשך קריאה: טבעונות - למען צמחים ולמען חיות שדה

טבעונות בעד ונגד

נמשיך עם הטיעונים הבריאותיים: בתקשורת מתפרסמים פרטי מידע סותרים, שמבלבלים את הצרכנים לגבי ההשלכות הבריאותיות של צריכת מוצרי מזון כאלה ואחרים. דבר ראשון, העובדה שתזונה טבעונית היא התזונה הבריאה ביותר לאדם קיבלה גיבוי מארגוני הבריאות הגדולים בעולם, ביניהם ארגון הבריאות העולמי של האו"ם, האקדמיה לתזונה האמריקאית, משרדי בריאות של ממשלות רבות, ורופאים וארגונים רפואיים ממגוון תחומים - ביניהם מחלות לב, סרטן, סוכרת ועוד. דבר שני, פרסומים שמעודדים צריכת מוצרים מן החי באספקט הבריאותי הם בדרך כלל ממומנים על ידי התעשייה, או שהם שטחיים ומציגים נתונים בצורה מאוד מבלבלת ולא חד משמעית, או שניהם יחד. תעשיית המוצרים מן החי קונה לא רק את הפרסומים עצמם, אלא גם דיאטנים ומומחים על מנת שיציגו את מוצריהם כבריאים כביכול. אודות היתרונות הבריאותיים של טבעונות והגיבוי הממסדי לכך ניתן לקרוא במדור בריאות. בקישור הבא ניתן למצוא רשימה של מחקרים - שנערכו על מאות אלפי בני אדם במשך עשרות שנים - ומוכיחים כי טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר: המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר

בריאות

לגבי הטיעונים האקולוגיים: יותר ויותר גופים וארגונים רשמיים מכירים בכך שהנזקים הגדולים ביותר לאיכות הסביבה נגרמים על ידי תעשיית המוצרים מן החי. זאת על סמך מחקרים מדעיים רבים שנעשו במשך עשרות שנים. מלבד הנזקים האקולוגיים שנגרמים מבעלי החיים עצמם, שמשחררים לאוויר כמויות אדירות של מתאן ופחמן דו חמצני ושתן, צואה ורעלים נוספים לקרקע, כמות המזון הצמחי שהם אוכלים גדולה לאין שיעור מכמות המזון המופקת מהם. עובדה אחרונה זו מספיקה על מנת להבין שאכילת צמחים ישירות, במקום העברתם דרך בעלי חיים, היא חסכונית יותר ואקולוגית יותר. לקריאה נוספת ניתן להיכנס למדור איכות הסביבה.

אקולוגיה

טעים לי / לטבעונים אין מה לאכול: על טעם וריח אין להתווכח, ובכל זאת - הקולינריה הטבעונית העכשווית עשירה עד כדי כך, שכל אחד מאיתנו יכול למצוא בה משהו שהוא אוהב - אם זה תבשילים ומאכלים טבעוניים ייחודיים ואם זה מאכלים שמנסים לחקות מוצרי בשר, מוצרי חלב ומאכלים מבוססי ביצים. בנוסף לכך ראוי לציין, כי טעמים רבים הם טעמים נרכשים - זאת אומרת שאנשים נוטים להעדיף מאכלים שהם כבר מכירים. טבעונים רבים מעידים, כי תוך מספר שבועות מהמעבר לטבעונות, ולכל היותר תוך מספר חודשים, הם כבר מתרגלים לטעמים החדשים, נהנים מהם יותר ומתנתקים מהטעמים שהם היו רגילים אליהם קודם. האינטרנט מלא במתכונים טבעוניים מכל הסוגים, וזאת בנוסף למגוון ההולך וגדל של מסעדות טבעוניות וידידותיות לטבעונים ברחבי הארץ. הנכם מוזמנים להתרשם ממדור אוכל ומתכונים.

טעים לי

דת / התורה מצווה / אלוהים מצווה עלינו לאכול בשר: אין מצווה כזאת, יש רק התרה. למידע נוסף, הנכם מוזמנים לשמוע את הרצאותיו של אסא קיסר.

התורה מצווה עלינו לאכול בשר

מסורת / זה תמיד היה ככה: אמנם בני אדם אכלו מוצרים מן החי במשך שנים רבות, אבל אל"ף, האדם הראשון היה טבעוני. גם על פי התורה וגם על פי המדע. צריכת מוצרים מן החי התחילה רק שנים רבות מאוחר יותר. בי"ת, גם כשבני אדם צרכו מוצרים מן החי, זה היה בכמויות הרבה יותר קטנות מאלו שאנחנו רגילים אליהם היום, ובתדירות נמוכה הרבה יותר. כשבני האדם היו ציידים-לקטים, 97% מהתזונה שלהם הייתה צמחית. גם לאחר המהפכה החקלאית - מוצרים מן החי תמיד היו יקרים יותר ממוצרים מן הצומח. הירידה במחירי המוצרים מן החי התחילה רק בעשורים האחרונים. גימ"ל, עצם העובדה שבני אדם מתנהגים או התנהגו בצורה מסוימת לא מצדיקה את ההתנהגות. על אותו עיקרון ניתן לומר, כי אלימות תמיד הייתה קיימת בקרב בני אדם, וכך גם פשעים שונים, ניצול, התעללות, עבדות ומלחמות. האם תופעות אלו מוצדקות? על פי רוב - לא. על כך כבר כתבתי בטור אנשים תמיד אכלו בשר.

מסורת

קשה לעשות את השינוי: כולנו יודעים מה זה כוחו של הרגל, אבל יש לנו גם שכל בראש ולב פועם בחזה. כל מה שאנחנו צריכים זה קצת כוח רצון להתחיל לעשות את מה שאנחנו יודעים שהוא נכון וטוב. היכנסו לכתבה איך לעבור לטבעונות ולהישאר בחיים, ותמצאו אנשים שיעזרו לכם לעשות את המעבר - בצורה מקצועית ובחינם.

* מקור כל התמונות: Pixabay.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS