טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

ניית'ן ראנקל - ראיון בלעדי

דודי שטרן 19.2.2017

ניית'ן ראנקל

ניית'ן ראנקל הוא מייסד הארגון הבינלאומי Mercy for Animals והעומד בראשו. פגשתי אותו במהלך סוף השבוע האחרון בתל אביב, וישבתי איתו לשיחה.

איך הכל התחיל?

הקמתי את Mercy for Animals לפני כמעט 18 שנים, כשהייתי בן 15 בכפר קטן במדינת אוהיו (ארה"ב), בעקבות מקרה של התעללות בבעל חיים בבית הספר התיכון. המורה לחקלאות, שהיה מגדל חזירים, הרג בוקר אחד כמה גורי חזירים בשביל פרויקט מסוים בבית הספר. הוא הגיע לבית הספר עם דלי מלא גורי חזירים, וגילינו שאחד מהם היה עדיין בחיים. תלמיד אחד תפס את הגור ברגליים והטיח את ראשו ברצפה כדי להרוג אותו, אבל הוא נשאר בחיים. קבוצה של תלמידים אחרים לקחו את החזרזיר הגוסס למורה אחרת, שהייתה מוכרת כצמחונית שדואגת לבעלי חיים, בשם מולי. מולי לקחה את הגור לווטרינר, שהרדים אותו, כי כבר אי אפשר היה להציל את חייו.

כתב אישום הוגש נגד המורה לחקלאות בגין התעללות בבעל חיים. האישומים בוטלו, כי מסתבר שזה נחשב לפרקטיקה חקלאית מקובלת להטיח את ראשו של חזיר ברצפה כדי להרוג אותו. זה היה הרגע בו הבנתי, שחייב להיות ארגון בקהילה שלי שיעמוד לצידם של חיות המשק. לא היה להם קול ולא היה מי שיגן עליהם. ארגון Mercy for Animals נולד מאותו מקרה.

אז זה התחיל בתור משהו מקומי.

כן. בכפר שגדלתי בו היו פחות מ-2,000 תושבים, וזה התחיל כארגון קטן ועממי שגדל להיות ארגון לאומי ולאחר מכן בינלאומי.

כמה אנשים פועלים בארגון היום?

יש לנו כמאה עובדים שכירים ומיליונים של תומכים מסביב לעולם. יש לנו פעילים ומשרדים בשש מדינות: ארצות הברית, קנדה, מקסיקו, ברזיל והונג קונג.

מה הם עיקרי העבודה שלכם?

מטרת הארגון היא למנוע התעללות בחיות משק ולקדם מזון ומדיניות עם חמלה. יש לנו ארבעה תחמי פעילות: הראשון הוא חקירות סמויות, קרי לשלוח אנשים למשקים ולבתי מטבחיים כדי לתעד את הנעשה בהן. השני הוא קידום חוקים שייגנו על חיות משק וירשיעו מתעללים. התחום השלישי הוא להשפיע על תאגידים גדולים להגדיל את מגוון המזון הצמחי שהם מוכרים ולהחרים את הפרקטיקות האכזריות ביותר בתעשיית המוצרים מן החי. התחום הרביעי הוא בתחום החינוך, קרי לעודד אנשים לעבור לטבעונות.

איך מתבצעות החקירות הסמויות שלכם?

החוקרים הסמויים שלנו הם כמה מהגיבורים הלא-ידועים של התנועה למען בעלי חיים. הם לוקחים סיכון מאוד גדול בפעילות הסמויה במתקנים. הם עוברים אימון קפדני מטעמנו, ואז הולכים לעבוד במתקנים. חלקם עובד במתקנים אפילו שלושה חודשים. הם נכנסים עם מצלמות נסתרות על גופם ומתעדים את מה שקורה בפנים - אם זה בעלי חיים שמוחזקים בכלובים צפופים ללא יכולת להסתובב, אם זה סירוס וקטיעת איברים ללא אלחוש, ואם זה לחטוף מכות מהעובדים.

איך אתה רואה את עתיד הארגון?

הארגון ממשיך לגדול בקצב מהיר. המדינות בהן אנו נמצאים היום מאכלסות יותר ממחצית האוכלוסייה האנושית בעולם, ואנחנו מתכננים להתרחב למדינות נוספות. מטרתנו היא להפחית את הסבל עד כמה שניתן דרך חוקים, תאגידים ומתן השראה לדור שלם של אנשים לעבור לטבעונות. השינוי כבר נראה לעין - גם בארצות הברית, גם בישראל וגם בכל שאר העולם.

אנשים אט אט מתוודעים לעובדה שבעלי חיים הם אינדיבידואלים עם אישיות, שכל, צרכים ותחומי עניין, והדרך בה אנחנו מתייחסים אליהם רחוקה שנות אור מהערכים המוסריים שלנו, כאנשים טובים וחמלתיים. כלל הזהב הוא - אל תעשה לאחרים מה שאתה לא רוצה שיעשו לך.

ככל שחלופות למוצרים מן החי הופכים לזמינים ומקובלים יותר, יותר אנשים יעברו לטבעונות. אני בהחלט אופטימי בנושא הזה, גם בארצות הברית וגם בעולם כולו.

היה שינוי מאוד גדול ב- 5-10 השנים האחרונות, יחסית לשנים קודמות. איך אתה מסביר את זה?

אני חושב שזה שקלול של כמה גורמים, אבל אני חושב שהרשתות החברתיות הן הגורם העיקרי. כשהקמתי שת Mercy for Animals לפני כמעט 18 שנים, לא היה פייסבוק, לא היה טוויטר, ולא היה יוטיוב. הדרך היחידה בה אנשים יכלו ללמוד על הנושא הייתה בכלי התקשורת הממוסדים, שהם, כידוע, לא נתנו לחיות המשק את תשומת הלב הראויה להם.

בעזרת הרשתות החברתיות הצלחנו להגיע להרבה יותר אנשים. חקירות סמויות שחושפות את הנעשה במשקים ובבתי המטבחיים נצפו על ידי יותר אנשים מאי פעם. ככל שיותר אנשים נחשפים למציאות ולומדים על החלופות, יותר אנשים מצטרפים לתנועה ונהיים חלק מהפתרון.

גורם נוסף ומשני לרשתות החברתיות הוא השינוי בשוק המוצרים הטבעוניים. חלופות טובות יותר זמינות היום. אנשים לומדים למה לעבור לטבעונות ואיך, וכך האוכלוסייה הטבעונית בכל העולם הולכת וגדלה.

מה אתה חושב על ישראל?

אני נמצא פה כבר יותר משבוע. אני אוהב את ישראל. התאהבתי בתל אביב עד מעל הראש. הקהילה הטבעונית התוססת כאן מדהימה. האוכל מעולה. הפעילים מלאי רעיונות. ישראל הופכת להיות בירת הטבעונות העולמית, אם היא לא כבר כזאת. אני מאוד מתרגש להיות כאן.

האם היו לך ציפיות לפני שהגעת לכאן?

היו לי ציפיות גבוהות, והמציאות עלתה על כולן. עקבתי מרחוק אחרי עלייתה של התנועה הטבעונית בישראל בהתפעלות, והיום אני רואה אותה בעיניים שלי ומתרגש.

עכשיו כשפגשת פה אנשים, האם אתה מתכנן לעבוד עם ישראלים?

בהחלט. אני רוכש הרבה כבוד לארגונים כאן, ואם יהיה רצון לעבוד יחד עם Mercy for Animals, אנחנו ננצל את ההזדמנות.

מה היית רוצה לומר לישראלים?

כפי שכבר אמרתי, אני מאוד מתרשם מגודל השינוי ומהמהירות בה הוא קרה. כל הכבוד לכם ותמשיכו ככה. אתם דוגמה מעולה והשראה ענקית לקהילה הטבעונית העולמית.

האם אתה חושב שיש לך מה ללמוד מאיתנו?

בהחלט. כולנו יכולים ללמוד אחד מהשני. זוהי תנועה כלל עולמית.

תודה רבה לך.

תודה רבה גם לך.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS