טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על טבעונות - גם אם אתם טבעונים

דודי שטרן 17.11.2016

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על טבעונות - גם אם אתם טבעונים

למזלנו, גם למיתוסים הכי נצחיים בעולם על טבעונות יש תאריך תפוגה.

טבעונות היא תחום רחב ועכשיווי, שכולל בתוכו הרבה נושאים שונים, בין היתר ניצול בעלי חיים, איכות הסביבה, ובריאותנו. בדומה לכל נושא שמושך תשומת לב במדיה הפופולרית, שפע של מיתוסים סובבים סביב אורח החיים הטבעוני, חלקם הופצו על ידי בעלי אינטרסים חסרי לב.

טבעונים רבים מסוגלים לדבר באריכות על יתרונותיו הרבים של אורח חיים טבעוני, אבל גם המשכילים ביותר עדיין לא יודעים הכל. על מנת להרחיב את הידיעה, האתר Vegnews ערך רשימה של חמישה דברים שאולי לא ידעתם על טבעונות:
  1. עמילנים מבושלים הפכו אותנו לבני אדם, ולא מוצרים מן החי.
    רבים מאמינים שאכילת בשר גרמה לאבותינו לפתח מוחות גדולים יותר, ולהפוך למה שאנו מכנים היום "האדם המודרני". זוהי טעות. הבישול והצריכה של צמחים עתירי עמילנים היו החלק העיקרי בהתפתחות האדם.

    מדענים רבים היו משוכנעים בעבר שבני אדם התחילו לבשל רק לפני כ-500,000 שנה, ושמוצרים מן החי עתירי קלוריות ובעלי מרקם רך היו אחראים על התפתחות ההומו ארקטוס (Homo Erectus). הייתה רק בעיה אחת עם התיאוריה הזאת: ההומו ארקטוס הופיע לפני בין 1.6 ל-1.9 מילויון שנים, ועד שנת 2012 לא הייתה עדות לשליטה אנושית על אש לפני כל כך הרבה זמן. התיאוריה הופרכה, כאשר שאריות של אש שנשלטה על ידי בני אדם מלפני מיליון שנה נמצאו במערה בדרום אפריקה, במקום שבו בני אדם על מיניהם הקדמונים חיו כבר שני מיליון שנים. רמזים נוספים מעידים על כך שבני אדם שלטו באש בתקופות קדומות אפילו יותר.

    גם בהיבטים אחרים, קיימת סבירות נמוכה שמוצרים מן החי, עתירי שומן וחלבון ככה שיהיו, יכלו לספק את האנרגיה הדרושה להתפתחות מיננו. מקור האנרגיה של גוף האדם הוא גלוקוז, והאנרגיה בגופנו נוצרת בתהליך שנקרא "נשימה תאית", בו סוכר וחמצן הופכים לפחמן דו חמצני, מים ואנרגיה. התהליך עובד עם פחמימות כמקור מזון, אבל כשהמקור הוא שומן, 47% מהאנרגיה הולכת לאיבוד. גם חלבון הוא מקור אנרגיה גרוע, כי הוא תורם מעט לייצור גלוקוז.

    למרות שאבותינו השיגו חלבון ושומן מבשר ציד מדי פעם, רק מזון עתיר עמילן היה יכול לספק מקור אנרגיה אמין ויעיל, במידה כזו שתאפשר את התפתחותם למה שאנחנו היום.

  2. פחמימות אינן מזיקות לבריאות.
    כאשר אדם מפתח עמידות לאינסולין, המשמעות היא שגופו איננו מגיב באופן תקין להורמון אינסולין, שנוצר כשסוכר מופרש לזרם הדם. המצב מוביל להצטברות לא תקינה של סוכר בדם. המצב הוא הגורם לסכרת, והוא תוצר של הצטברות של שומן רווי. לא כל שומן רווי מזיק, אבל שומנים רוויים שמקורם בבשר חלב וביצים מזיקים, לעומת כאלה שמקורם באגוזים, זיתים ואבוקדו דווקא עוזרים לאינסולין.

  3. טבעונות טובה לנשים.
    תזונה עשירה בסיבים ודלה בשומן יכולה לשפר את הסימפטומים של תסמונת קדם וסתית, כאבי מחזור ואת המחזוריות הכללית של הווסת.

  4. מוצרי סויה אינם בריאים רק אם יש לכם אלרגיה.
    בניגוד למוצרים מן החי כמו מוצרי חלב, שמכילים הורמוני מין כמו אסטרוגן באופן טבעי, הפיתואסטרוגנים שנמצאים במוצרי סויה אינם הופכם אף אחד לנשי. גברים אינם צריכים לפחד מסויה, ונשים יכולות להרוויח מצריכתו לפני ובזמן הווסת מכיוון שפיתואסטרוגנים מפחיתים הופעת גלי חום ומגינים מפני אוסטאופורוזיס.

  5. תזונה טבעונית טובה נגד כאבי גב.
    רבים סובלים מכאבים כרוניים בגב התחתון, בלי לקבל אבחנה מעמיקה מלבד "סיבות פסיכוסומטיות". החדשות הטובות הן, שטיפול בעורקים סתומים עוזר באופן משמעותי לפתרון הבעיה. מחקר שפורסם בשנת 2004 טוען ש-77% מהנשים ו-78% מהגברים אובחנו בעורקים סתומים באזור המותניים. המדענים גילו, שחסימת כלי הדם מקטינה את אספקת הדם לעמוד השדרה, מנוונת את הדיסקים וגורמת לסימפטומים בגב. אימוץ תזונה טבעונית נטולת כולסטרול תרפא את העורקים ואת הגב.


טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS