טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

תעשיית העור - לא מוסרי ולא אקולוגי

דודי שטרן 24.3.2016

תעשיית העור - לא מוסרי ולא אקולוגי

בנוסף לפן הלא-מוסרי של תעשיית העור, גם ההשפעות הסביבתיות שלה מזיקות.

ייצור תעשייתי של עור התחיל בארצות הברית בתחילת המאה העשרים, כשהמרכז הגדול של התעשייה היה בעיר מילווקי. בשנות השלושים התעשייה שם הצטמצמה בעקבות תחרות בינלאומית שפרחה, אבל היום היא עדיין תופסת חלק נכבד מפרוסת העוגה. רוב העור שמיוצר בארצות הברית מגיע מפרות, אבל העור יכול להגיע גם מסוסים, כבשים, טלאים, עיזים וחזירים. בעלי חיים נוספים שמומתים בשביל העור שלהם ברחבי העולם הם זברות, קנגרואים, פילים, תנינים ונחשים. יותר ממיליארד בעלי חיים מומתים מדי שנה ברחבי העולם כדי שעורם יהפוך לחגורות, נעליים, מעילים וספות.

במקור, עורות בעלי חיים יובשו על ידי אוויר או מלח, ונצבעו בצבעים שמקורם בירקות או שמנים. היום, הצבעים מגיעים מרשימה מכובדת של רעלים סביבתיים: פורמלדהיד, תוצרי זפת ופחם ושמנים מבוססי ציאניד. רוב העורות שמיוצרים בארצות הברית נצבעים בצבעי כרום, שמייצרים פסולת מסרטנת. מחקר של משרד החקלאות של מדינת ניו יורק גילה, שיותר ממחצית ממקרי סרטן האשכים הם אנשים שעובדים בצביעה. בכל שנה בארצות הברית, מגדלים 37.5 מיליון פרות בשביל בשר, וגם בעורן נעשה שימוש. הן מוכות עד אבדן הכרה, נתלות הפוך, מדממות למוות, ועורן נפשט בבתי המטבחיים. למרות שהחוק הפדרלי לשחיטה הומנית מחייב שהפרות יומתו בצורה "הומנית", על ידי כך שיוכנסו להלם על ידי מכה חזקה בראש ותהיינה חסרות הכרה כשהן נתלות - פסי הייצור שוחטים 400 פרות בשעה, כך שההלם איננו אפקטיבי.

המצב איננו טוב יותר מחוץ לארצות הברית, איפה שרוב העורות בעולם מגיע ממנו. במדינות כמו הודו וסין אין חוקים שמגנים על בעלי חיים, או שהחוקים אינם נאכפים. מתבצעות שם פרקטיקות מזעזעות שאינן נבדקות, אלא על ידי ארגונים למען בעלי חיים שמבצעים חקירות אקראיות. אפילו בהודו, מדינה ידועה בסגידתה לפרות, מתקיימות פרקטיקות ברוטליות בתעשיית העור. בדרכן לבתי המטבחיים, הפרות מוסעות באופן לא חוקי כשהן דחוסות במשאיות. הן מגיעות חולות ופצועות למפעלים מלוכלכים, בהם הן נשחטית בדרכים לא הומניות כשהן בהכרה מלאה. המצב אפילו יותר גרוע בסין, היצואנית הכי גדולה של עור. בנוסף לבקר ולצאן, נשחטים שם כל שנה כשני מיליון כלבים וחתולים בתעשיית העור. מוצרים רבים מהעורות האלה נמכרים לצרכנים באירופה ובאמריקה.

לכתבה המקורית: Leather: What's Wrong With It?

שווייץ: חייל שוחרר כי סירב לנעול מגפי עור



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS