טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

אירית פורז - האמת מאחורי המלצות התזונה

רועי שפרניק 23.8.2016

אירית פורז

מוגש כשרות לציבור:

כחלק מהמעקב שלנו אחר רופאים, תזונאיות, המלצות התזונה שלהם והגורמים המשפיעים על המלצות אלה, הגיעה לידינו כתבה מיום ראשון ב-YNET, בה ניתן לראות את הכותרת המפוצצת הזו: "רופאי ילדים מייעצים: אלו הדברים החשובים ביותר לבריאות ילדיכם". בכתבה ממליצה אירית פורז, דיאטנית ראשית בשירותי בריאות כללית ומנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים על צריכה של שלושה מוצרי חלב ביום.

הנה ציטוט מתוך הכתבה: "דאגו שילדיכם יצרכו מספיק מוצרי חלב. למרות הטענות שחלב מזיק, אין לשלול את צריכתו בשום אופן. מחקרים שנערכו בארץ בקרב ילדים האלרגיים לחלב ולמוצריו, ולפיכך לא צרכו ממנו, העלו כי ילדים אלה נשארו בעלי קומה נמוכה ולא מיצו את פוטנציאל הגדילה שלהם. יש לאכול ו/או לשתות לפחות שלוש מנות יומיות של חלב ומוצריו ביום."

המלצות אלו גרמו לנו לבדוק קצת על אירית פורז, וזה מה שמצאנו: דבר ראשון, פורז התבססה על מחקר ממומן מטעם תנובה שערכה דוקטור טלי סיני. כמו כן, בשנת 2005 בעודה (כמו היום) הדיאטנית הראשית של קופת החולים כללית, השתתפה באופן אקטיבי בקידום הקמפיין האגרסיבי של מועצת החלב של צריכת שלושה מוצרי חלב ביום. בשנת 2013 ערכה חוברת תזונה נכונה מטעם כללית, כשהשתתפו בעריכת החוברת כארבע תזונאיות מתוך שמונה שקשורות לתעשיית החלב, מיכל גילאון קרן ושרית עטיה ממועצת החלב, אנקה סימוביץ' משטראוס ויעל דרור, תזונאית שבזמנו עבדה בשיתוף לניאדו תקשורת, חברת יחסי הציבור של מועצת החלב.

אירית פורז, כאמור, הייתה העורכת הראשית ונתנה חותמת ואישור לדבר הזה. בדיקה נוספת של שמה מצאה, כי ביוני האחרון כתבה נוספת שלה עלתה ב-YNET וכולה על יתרונות מוצרי החלב. יש לזכור, שב-YNET ובידיעות אחרונות יש אינספור כתבות ממומנות ופרסומים סמויים שנראות ככתובת תוכן תמימות, ובעקבות לחץ ציבורי שחשף פרסום סמוי רב התחילו ב-YNET לכתוב בתחילת הכתבה את המילים "בשיתוף עם תנובה", "בשיתוף עם מועצת החלב", "בשיתוף עם עוף טוב" וכן הלאה. בכתבות של אירית פורז לא מופיע שום דבר שמזכיר פרסומת.

כתבה נוספת שמצאנו ברשת מטעם YNET, גם היא מחודש יוני האחרון, תחת הכותרת "המהפך של הזילברמנים" והכתבה כולה מטעם בית בריא, פרויקט משותף של תנובה וידיעות אחרונות ובאופן אולי לא מפתיע הדיאטנית שמגיבה בתוך הכתבה היא אירית פורז. הנה הציטוט מהכתבה: "עניין לגמרי לא מובן מאליו, כשלוקחים בחשבון את הנתונים שלפיהם כרבע מהילדים ומבני הנוער בארץ סובלים מעודף משקל, וכ־12% סובלים מהשמנה בדרגות שונות, מציינת אירית פורז, הדיאטנית הראשית בשירותי בריאות כללית." הכתבה היא פרסומית לחלוטין מטעם תנובה.

כמו כן מצאנו, שפורז שימשה בשנים האחרונות כיועצת של מכון מטרנה - תאגיד פרטי שמקדם תחליף חלב אם לתינוקות המבוסס על חלב פרה.

בדיקה באתר ויקירפואה מצאה שתחת ההנחיות הקליניות לתזונת תינוקות במשפחות צמחוניות וטבעוניות, נמצאת שם אירית פורז מבין הממליצים ביחד עם פרופסור רענן שמיר, שאגב גם הוא עובד במרכז הרפואי שניידר בה עובדת אירית פורז, כמנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד, והוא גם יועץ של מכון מטרנה, נשיא מכון דנונה העולמי, נשיא מכון שטראוס, כותב המלצות התזונה של איגוד רופאי הילדים, היזם של קמפיין שלושה מוצרי חלב ביום עוד בשנת 2005 כשעבד במועצת החלב בתור ראש מכון המחקר, והוא משתתף בכתיבת המלצות התזונה של משרד הבריאות. איש חזק ללא ספק.

זו ההנחיה הקלינית מתוך אתר ויקירפואה ששניהם שם כתובים בתור הממליצים לגבי תחליף חלב יחד עם נציגים של משרד הבריאות: "תינוקות שאינם יונקים או שנגמלו, יוזנו בתרכובת מזון לתינוקות על בסיס חלב פרה, בהתאמה לגיל, עד גיל שנה. במשפחות המסרבות להשתמש בחלב מן החי ומוצריו, יוזן התינוק בתרכובת על בסיס סויה. תכשירים כגון "חלב" סויה, "חלב" אורז, "חלב" שקדים, או תערובות ביתיות שונות, אינם מתאימים להזנת התינוק והם אינם מהווים תחליף לחלב אם או לתרכובת מזון לתינוקות. מזונות אלו עלולים לפגוע קשות בגדילה, ולגרום למצבים קשים של חסר תזונתי."

יש לזכור שמי שכתב את ההמלצות האלה הם אורית פורז ורענן שמיר, הנותנים ביחד שרות למכון מטרנה. לא מדובר בהמלצות בלבד, אלו אנשים חזקים מאוד במערכת וכמותם יש נוספים שנותנים שרות לתעשיית החלב בתפקידים שונים, המלצות שנלמדות בכל בתי הספר לתזונה, הנחיות שמועברות לרופאים שאגב לא לומדים תזונה, וכך משפיעים על התודעה הציבורית ועל הצרכנים כשהם פותחים את הארנק בסופר.

לעוד מידע לגבי רופאים ותזונאיות בשרות תעשיית החלב ניתן לצפות בהרצאה הון שלטון מזון.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS