טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

קריאה לפעולה: השר כחלון, גורל קופי מזור בידיך

עדי גיל, עמוס רון 28.6.2016

קריאה לפעולה: השר כחלון, גורל קופי מזור בידיך

קריאה לפעולה:

הצטרפו אלינו בדרישה משר האוצר והמשרד להגנת הסביבה, משה כחלון, להקים לאלתר מתחם ביער בן-שמן עבור 1,250 הקופים שהצלתם מחוות מזור.

הרקע:

נותרו חודשים ספורים בלבד למציאת פתרון קבע לקופים ניצולי חוות מזור.

בדצמבר השנה יאזל הכסף בחל״צ שמורת הקופים, וחוזה השכירות של המתקנים בחוות מזור יפוג - והממשלה עדיין לא מוצאת לנכון לקיים את הבטחתה ולהעביר את הקופים למקלט קבע.

כאשר חל"צ שמורת הקופים פדתה והצילה את 1,250 קופי מזור בינואר 2015 מגורל מר ממוות, רגע לפני סגירת החווה, הובטח לה מפורשות על ידי המשרד להגנת הסביבה (אז בראשות השר עמיר פרץ) כי יוקם עבורם מקלט קבע והם יועברו לשם בהקדם. מאז שמורת הקופים מוציאה הון עתק מדי חודש מכספי תרומות על טיפול ואחזקת הקופים, ומנסה להביא את הממשלה לידי פעולה. אלא שמאז התחלפו כבר שני שרים ואלה, מסתבר, לא חושבים שמתפקידם לטפל בנושא ולקיים את התחייבויות המשרד. יתכן כי מבחינתם, קופי מזור הם מטרד לא מתוכנן שעדיף להיפטר ממנו בדרך הזולה ביותר האפשרית, והם מעדיפים להתעלם מכל הפניות אליהם בנושא. זאת למרות שעבור המדינה עלות הרחבת מקלט הקופים בבן שמן, העברתם אליו וטיפול בהם למשך שארית חייהם היא זניחה ביותר. יתרה מזאת: הם כבר עשו זאת עם הקופים שאי אפשר היה לסחור בהם, כמחווה לבעלי חוות מזור לפני סגירתה. אבל הקופים הנותרים כנראה פשוט לא מעניינים אותם.

חל"צ שמורת הקופים לא רוצה להגיע למצב הזה. מה עליה לעשות כאשר אחרון העובדים בחווה יפוטר והשער יסגר? לאן תפנה את הקופים? האם יהא עליה לקרוא לציבור לבוא ולהאכיל אותם כדי למנוע אסון?

לכן אנחנו צריכים לפעול כבר עכשיו: אנא פנו לשר להגנת הסביבה, משה כחלון, בדרישה לקיים את התחייבויות המשרד למצוא לקופים פתרון קבע ללא דיחוי. המצב האבסורדי הזה לא יכול להימשך - קופי מזור חייבים לעבור למקלט קבע ולטיפול המשרד להגנת הסביבה עוד בחודשים הקרובים!

הקופים זקוקים לכם עכשיו יותר מתמיד!

קריאה לפעולה:
  1. היכנסו עכשיו לדף הפייסבוק של השר משה כחלון ודרשו ממנו לקחת אחריות על חובת המדינה ולהקים לאלתר מתחם לקופי חוות מזור ביער בן-שמן.
  2. שלחו את דרישתכם גם למייל של השר כחלון - mcachlon@knesset.gov.il
  3. שתפו כתבה זו.
תודה רבה,

עדי גיל ועמוס רון, שמורת הקופים - חיים חדשים לקופי חוות מזור

---

נוסח מוצע למכתב:

לכבוד שר האוצר והגנת הסביבה ח"כ משה כחלון,

ברצוני להביע את תמיכתי ולהצטרף לדרישת חברת "שמורת הקופים", חברה לתועלת הציבור, מהממשלה לקיים את הבטחתה להעביר בהקדם את הקופים מחוות מזור למקלט קבע ולטפל בהם בתנאי מחיה הולמים למשך שארית חייהם. אני רואה בחומרה את התנערותה של המדינה ממחויבותה החוקית והמוסרית לטפל ולהגן על חיות הבר שבשטחה ובכללן הקופים ניצולי חוות מזור ובכוונת המשרד להגנת הסביבה להפקיר את הקופים הללו לגורלם.

לאחר מאבק ציבורי ממושך שארך שנים למען קופי חוות מזור והביא לסגירתה בינואר 2015, קנתה "שמורת הקופים" בכספי תרומות את כל קופי חוות מזור, 1,250 במספר, על מנת להצילם מגורל מר ממוות במעבדות ניסויים ובחוות רביה מעבר לים. בלית ברירה וכפתרון זמני, החברה לקחה על עצמה מאז גם את העלות העצומה של החזקת הקופים ודואגת לכל צרכיהם במיקומם הנוכחי בחוות מזור. כל זאת נעשה על סמך הבטחה מפורשת מהמשרד להגנת הסביבה בראשות השר לשעבר עמיר פרץ, כי המשרד ורשות הטבע והגנים האמונים על הגנת חיות הבר בישראל יפעלו בהקדם למציאת פתרון קבע לקופים ולמימונו. תחת הבטחה זו הוקמה ופועלת שמורת הקופים, כמענה ביניים למחדל אותו יצרה המדינה במו ידיה כאשר אפשרה במשך שנים רבות את פעילותה של חוות מזור בייבוא ויצוא קופים לניסויים, עוול מוסרי נורא בפני עצמו, שבא לבסוף על תיקונו בתקנות לחוק הגנת חיות הבר על איסור יצוא קופים למטרות ניסויים, שנכנסו לתוקפן בינואר הקודם.

למרבה הצער, לאחר חילופי הממשלה והשרים להגנת הסביבה במאי 2015, התנער המשרד מכל הבטחותיו הקודמות ולמעשה לא עשה עוד דבר על מנת לקדם את הנושא ולהביא לתקצובו ומימושו. יתר על כן, המשרד אף הודיע בדיון בוועדת הכספים של הכנסת ביום זכויות בעלי החיים כי אין הוא רואה עצמו אחראי לגורל הקופים. זאת בזמן ששמורת הקופים מוציאה מדי חודש עשרות אלפי דולרים מכספי תורם פרטי, מר עדי גיל, רק על מנת למנוע את הפקרתם. כמו כן חוזה השכירות של החברה על השטח בו מוחזקים הקופים עתיד לפוג בדצמבר הקרוב. בכך יצרה המדינה מצב אבסורדי ומקומם בו כבר במשך מעל שנה וחצי מוחזקים כ-1250 קופים מכספי תרומות כתוצאה ממחדל והזנחת הנושא על ידי הממשלה והפרה בוטה של כל הבטחותיה כלפי חברת שמורת הקופים, בעוד הזמן שנותר למציאת פתרון קבע עבורם הולך ואוזל.

מובן מאליו שלא ניתן לדרוש מגוף פילנטרופי כמו שמורת הקופים לשאת בעלויות אחזקת הקופים לנצח, עלויות שאמורות היו מלכתחילה להיות מושתות על המדינה, וממילא כי אין ביכולתה של שמורת הקופים להמשיך ולהחזיק בקופים לאחר תום השנה הנוכחית.

על כן תמיכתי בדרישת שמורת הקופים והציבור מהממשלה ובפרט ממשרדי האוצר והגנת הסביבה שלא להפקיר את הקופים. על המדינה לקחת אחריות באופן מיידי על גורל הקופים ניצולי מזור, להעבירם למקלט קבע מתוקצב ולדאוג להם למשך שארית חייהם, עוד בחודשים הקרובים.

בברכה



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS