טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

על ההבדל בינינו לבין בני דודנו הפרימטים

אלכס ליצ'ניק 2.4.2017

על ההבדל בינינו לבין בני דודנו הפרימטים

מה ההבדל בינינו לבין בני דודנו הפרימטים, ועד כמה משפיעה התורשה לעומת הסביבה?

על השאלות האלה ניסו לענות הפסיכולוג ווינטרופ קלוג ואשתו לואלה בתחילת שנות ה-30 במאה שעברה. לווינטרופ ולואלה היה ילד בן 10 חודשים ששמו דונלד, והם חשבו שיהיה מעניין לאמץ לצידו גורת שימפנזה שתגדל בסביבה אנושית ואולי אפילו תפתח כישורים אנושיים. הם אימצו את גואה, שימפנזה בת שבעה חודשים.

גואה ודונלד זכו ליחס דומה במידת האפשר. לשניהם היה סדר יום דומה: הם אכלו באותן שעות, עשו אמבטיה בכל ערב, למדו איך לתקשר בצורה זהה ובעצם קיבלו חינוך וטיפול רגיל לחלוטין. בגיל שנה, גואה הציגה יכולות התפתחותיות גבוהות יותר משל דונלד מבחינה פיזית וקוגניטיבית: היא מילאה אחר 20 הוראות פשוטות כמו לחיצת ידיים, פתיחת דלתות, אכילה עם סכו"ם וכולי, בעוד שדונלד מילא רק שלוש. בתחום השפה גואה לא הציגה התקדמות כלשהי, ולמרות שדונלד כן יכל להגות הברות ומילים, לאחר 9 חודשי ניסוי - כשדונלד היה בן שנה ושמונה חודשים - הוא חיקה קולות שהפיקה גואה כדי לבטא רעב ואוצר המילים שלו היה קטן מהממוצע לגילו.

בשלב זה הזוג קלוג החליט להפסיק את הניסוי מוקדם מהצפוי והחזיר את גואה למרכז המחקר ממנו הובאה. גואה לא הסתגלה לחיים לצד שימפנזים אחרים במכלאה לאחר שגודלה בתנאים אופטימליים לצד משפחתה המאמצת. היא מתה תוך פחות משנה מדלקת ריאות. ווינתרופ סיכם את הניסוי כך: "גואה, שקיבלה יחס של ילד אנושי, התנהגה כמו בת אדם, אלא שמבנה מוחה וגופה בסופו של דבר מנע ממנה להתפתח. כשזה קרה, הניסוי הופסק". הניסוי קיבל ביקורות על חוסר ההומניות שלו לגבי השימוש בתינוק ובהפרדה של השימפנזה מאמה והחזרתה למכלאה כשהניסוי הסתיים.

דונלד התפתח בהמשך בצורה תקינה. הוא למד רפואה בהארוורד וסיים את לימודיו בהצלחה. עם או בלי קשר לניסוי, הוא סבל מדיכאונות במשך שנים והתאבד בגיל 43.

ב-2015 הודיע מכון הבריאות הלאומי האמריקאי (ה-NIH) כי הוא מפסיק לחלוטין את התמיכה במכונים המבצעים ניסויים בשימפנזים.


מקורות:
Gua, the chimpanzee raised alongside a human infant, 1931 (Mad Science Museum)
Winthrop Kellogg (Wikipedia)
The Psychologist Who Raised A Chimp With His Baby (Knowledge Nuts)



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS