טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

הרב הראשי מזכרת בתיה: אין להתיר שחיטת בעלי חיים שעברו התעללות

צמחונות ביהדות 14.12.2016

הרב הראשי מזכרת בתיה, אפרים זלמנוביץ

אין לאפשר הענקת תעודת כשרות לבשר או חלב או ביצים, העולים אל שולחננו, אם בעלי החיים עברו התעללות. רצוי לקבוע תו תקן לבעל חי שלא עבר התעללות, ולוודא שנאכל ונשבע ממזון מן החי שלא עברו בו על מצוות צער בעלי חיים - כך קובע הרב אפרים זלמנוביץ, הרב הראשי מזכרת בתיה.

אם המגדל לא מאפשר תנאי מחיה נאותים, ועובר על איסור צער בעלי חיים; אם המייבא מביא משלוח עגלים מאוסטרליה בצפיפות נוראה ותנאי מחיה אכזריים; אם הסוחר אינו מרחם על האפרוחים כיצורים חיים ומעמיס על המשאית אפרוחים, משל היו סרדינים – הרי זו מצווה הבאה בעבירה ואין לרכוש מתוצרתם. כשר אבל מסריח.

חז"ל ראו בגרימת צער לבעלי חיים, איסור מן התורה. המתת בעלי חיים, מן האכזריות היא. לכן אדם הראשון ועד נח לא הותרה אכילת בשר. רק אחרי ההידרדרות המוסרית של בני האדם, אחרי המבול, כמסופר בתורה "ותמלא הארץ חמס... כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ" (בראשית ו' י"א) אפשרה התורה לנח ובניו לאכול בשר.

גם זו צריכה להיעשות כדין, תוך כדי צמצום הכאב הנגרם לבעלי החיים עד כדי המינימום ההכרחי הנדרש לביצוע הליך השחיטה כהלכתה (רבי יוסף אלבו, ספר העיקרים מאמר שלישי פרק ט"ו).

גם דון יצחק אברבנאל (שמות ט"ז ד') כתב: "אמר הקב"ה למשה: הנה עניין הבשר אינו מזון הכרחי והוא שאלת זוללות ומילוי מעיים ותאווה גוברת. מה גם שהבשר מוליד באדם, דם זדוני ואכזרי. ומפני זה תמצא שהחיות והעופות הטורפות אוכלות הבשר, הם אכזריות ורעות. אבל הצאן והבקר והתרנגולים והתורים ובני יונה שמתפרנסים מעשב השדה, אין בהם אכזריות ולא רשע"

חז"ל גילו לנו שלעתיד לבוא תשוב האנושות ותמנע מפגיעה בבעלי חיים. וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ, כדבר הנביא ישעיהו (י"א ו'). כבר היום תעשיית הפוד נט מאפשר יצירת חלבונים ובעתיד תורת השחיטה ומאכלות אסורות יתייתרו. אפילו בבית המקדש לא יעלו קרבנות מן החי אלא מן הצומח.

גם הרבנים נדרשים מצד הדין, להקפיד הקפדה יתירה שלא לצער בעלי חיים ובמיוחד להקטין את הסבל בהליך השחיטה כדין. לפיכך יש לתקן תיקונים אפילו במכשירים המשמשים כעזר לשחיטה. האוכל אוכל מן החי, שספג התעללות בדרכו אל שולחננו, אולי לא יפגע בבריאות גופינו, יפגע גם יפגע ברמת המידות המוסריות שבנפשותינו.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS