טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

הרחבת התודעה הטבעונית תרפא את העולם והאנושות

צמחונות ביהדות 10.4.2016

ראיון מיוחד עם המשורר נחום פצ'ניק, על הטבעונות והשלום:

הרחבת התודעה הטבעונית תרפא את העולם והאנושות

כיצד אתה רואה מנקודת מבטך את הקשר בין טבעונות לבין אמונה בבורא עולם?

הפסוק שעולה לי בהקשר זה הוא "השיבנו אדוני אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם" פסוק יפהפה ובליבו מילה מלאה יופי, הוד ועומק בשפה העברית: "קדם". מילה זו טומנת בחובה מצד אחד את ההתקדמות והתנועה קדימה, את ההתפתחות והקידמה ומצד שני את ההליכה בגעגוע אחורה לימי קדם, לשנים קדמוניות, לימים עתיקים ופשוטים של פעם פעם, לגן עדן. אני מעריך שזה ישמע לחלקכם מוזר אבל אנחנו צועדים עם הקידמה תמיד קדימה; וקדימה זה תמיד, בסופו של דבר, לקדם, לפשטות, לטבעיות, לעידן של קדמוניות הריפוי, השלום ותיקון העולם במלכות שדי. ימים יבואו וכאן, בעולם הזה ממש, תתרקם מציאות של קדם, של גן עדן, של התבגרות האנושות לאור ההבנה שאין צורך ואין טעם במלחמות. לא מלחמות בין בני אדם, הריגתם ושפיכת דמם ולא מלחמות בין בני האדם והחיות, שחיטתם ושפיכת דמם. כי הכול אחד. ימים של קדם יגיעו ובהם ישרור השלום בין האדם לסביבתו ללא הפרדות בין יצורים חיים, או אז יהיה פשוט לכולנו להיות טבעונים ודורשי שלום. מעבר לקידמה, ולא רחוק היום הזה, נמצאת קדם ובליבה גן עדן עלי אדמות ובו מלאה הארץ דעה את אדוני כמים לים מכסים. דעה ובליבה מודעות וחמלה כלפי כול יצור חי. אז נחזור וזו תהיה שיא הקידמה, ונחיה כמו אדם וחוה בגן עדן, אדם וחוה שכידוע היו טבעונים מלידה, אז נחיה גם אנחנו כולנו בהרמוניה עם הטבע.

ישנם אנשים המסתייגים מצמחונות, משום שהם טוענים שהרב קוק זצ"ל שלל כביכול את הצמחונות. מה דעתך על כך?

הרב קוק לא שלל את הצמחונות הוא רק אמר, לפני 100 שנים כי היא עדיין חלום נשגב ועתידי ועדיין לא מחוייבת המציאות. הרב קוק אמר כי טרם הגיעה זמנה, אך בד בבד הוא גם אמר וכתב שהיא חלק אינטגראלי מתיקון העולם וכי היא משאת החפץ של העולם העתידי בו ישכון שלום. השלום בין בני אדם והשלום בין בני האדם לחיות אחד הוא. אני חושש שמי שמוצא סימוכין בדברי הרב קוק בכדי להמשיך בקרניבוריותו קורא את הרב קוק לא דרך עיניו אלא דרך בטנו... ודרך ההרגלים שקשה לו לוותר עליהם. מנסיון אישי, זה באמת לא קל ליצור שינויים בתזונה, אבל מניסיוני זה אפשרי ומביא הרבה בריאות ברכה ושמחה לחיים. אני יודע שחזון הצמחונות והשלום של הרב קוק שהיו מוקדמים לתקופתו הפכו לאקטואלים לחלוטין בעידננו, ושאם הרב קוק היה חי ורואה את המציאות שלנו הוא היה קופץ משמחה ואומר: "הנה זה בא" - הגיעה התקופה עליה דיברתי, חזון הצמחונות שלי מיועד להגשמה בעידן שלכם. לכו על זה. עופו על זה. זכיתם!

לפי דעתך, מהי התובנה שמסוגלת או עתידה לגרום למעבר המוני של ציבור דתי לתזונה טבעונית?

אני מקווה שזה לא יגיע בגלל פסק של רבנים. מעבר כזה צריך להיות תנועה אימננטית בנפש האדם ולא ציות לקול חיצוני הלכתי אפילו של רב ראשי. ולכן אני חושב שהשינוי הזה חייב לבוא מבפנים, מעומק הנפש מהרצון לתקן את העולם במלכות שדי דרך התיקון והריפוי האישי שלי. התובנה שחיים צמחוניים-טבעוניים הם בריאים יותר, מול החשש שייוולדו פה בדור הבא אחוז גבוה ביותר של אנשים חולים במחלות כרוניות, יכולה להביא גם היא לטבעונות - אבל זו עדיין טבעונות ממניעים אנוכיים ואגוצנטריים. רק הרחבת התודעה הטבעונית מעבר לעניין הבריאותי האגוצנטרי, ואל מעגל החמלה כלפי כל יצור חי, תרפא את העולם והאנושות.



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS